Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-16, 09:02
  #13
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Eftersom vi nu i två trådar konstaterat att du inte kommer att få en spänn, varför inte bara lämna in skiten till metallåtervinning här i sverige? Du vet, som normalt folk gör med de tyska fulölsburkarna?

Jag brukar skära ut streckkoden på stampade pantburkar jag hittar och tejpa fast dem på de utländska burkarna och panta. Påstår du att det inte skulle vara normalt?
Citera
2014-02-16, 09:24
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusiako
Förresten någon annan av er som har testat att ta med danska burkar över sundet för att panta de och hur gick det att ta med sopsäckarna på tåget isf?
Vad tror du själv? Tror du på allvar att du kan belamra en halv vagn med tio säckar stinkande tomburkar utan att någon har synpunkter på det?

Klippt från SJ:

Citat:
Du kan endast ta med så mycket bagage som du själv kan bära och som heller inte inkräktar på dina medresenärers utrymme. Det finns utrymme för bagage i vardera änden av tågvagnen, samt hyllor ovanför sittplatsen. På våra SJ 2000-tåg finns endast utrymme för mindre bagage.

Barnvagn ska vara hopfälld och placerad så att den inte stör framkomligheten ombord på tåget.

Rullstol som tas med som bagage ska vara hopfälld.

Du ansvarar själv för ditt bagage.
__________________
Senast redigerad av zepofan 2014-02-16 kl. 09:27.
Citera
2014-02-16, 15:37
  #15
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Jag brukar skära ut streckkoden på stampade pantburkar jag hittar och tejpa fast dem på de utländska burkarna och panta. Påstår du att det inte skulle vara normalt?

Skämt åsido, en tanke slog mig: borde det inte vara möjligt att kopiera streckkoden från en svensk burk på jobbets kopiator och tejpa fast över streckkoden på de polska burkarna?

Är alldeles för lat att pröva det själv, men för en stjärna som TS borde det väl vara värt ett försök i alla fall?
Citera
2014-02-20, 17:00
  #16
Medlem
crippe-flippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusiako
Äh, det fungerar visst! Man kan alltid försöka! Ska snart åka över till Danmnark med tåget och då ta med 20 sopsäckar med Dansk pant! Har med min dotter som hjälp med att bära säckarna!


Känner igen det där! När jag borde i Malmö, så brukade jag hitta jätte mkt dansk pant i mittt bostadsområde och då insåg jag att det går ju direkt tåg över bron nu ju, så jag tog ett par säckar och samlade i hopp under en månads tid. Det blev en hel del säckar och jag tog nästa tåget över till närmsta netto och pantade ihop för 1276 dkk! Det lönar sig oh plus att danska kronan är starkare än svenska med, så det är bara en win-win situation!
Citera
2017-11-21, 13:46
  #17
Medlem
Finns ingen pant på burkar eller plastflaskor, men glasflaskor finns det så länge det står "Butelka zwrotna" de ej pantbara lyder "Butelka bezzwrotna" går på 0.35złoty ST och 10złoty för en tomback. Men går bara panta om man har kvittot där man köpt det men det finns kiosker som nonchalera det villkoret och har en särskild logo på butiken som föreställer en blåflaska med gröna cirkelpilar. Varit diskussion om att införa pantet efter Litauen införde sitt förra året.
Citera
2017-11-21, 19:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Skämt åsido, en tanke slog mig: borde det inte vara möjligt att kopiera streckkoden från en svensk burk på jobbets kopiator och tejpa fast över streckkoden på de polska burkarna?

Är alldeles för lat att pröva det själv, men för en stjärna som TS borde det väl vara värt ett försök i alla fall?

Finns ju folk som gjort så och åkt dit. Inte för att alla åker dit men tror att det finns något i nyare msakiner som varnar för detta beteende.
Citera
2017-11-22, 18:57
  #19
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Finns ju folk som gjort så och åkt dit. Inte för att alla åker dit men tror att det finns något i nyare msakiner som varnar för detta beteende.
Efter zigenarinvasionen de senaste åren så har det blivit väldigt vanligt att butikerna kräver leg av storpantare, just för att det har varit så mycket fusk med falska streckkoder osv. Mitt lokala ICA har satt 50:- som gräns.
Citera
2017-11-22, 19:00
  #20
Medlem
Eeh? Pantmaskinerna jag använder tar alla burkar, även om det är import. Går att panta helt omarkerade burkar i dessa.
Citera
2017-11-22, 19:55
  #21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Eeh? Pantmaskinerna jag använder tar alla burkar, även om det är import. Går att panta helt omarkerade burkar i dessa.
Får du pengar för dem? Att maskinen tar emot burken och pressar ihop den för återvinning är ju en annan sak.
Citera
2017-11-22, 20:18
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Får du pengar för dem? Att maskinen tar emot burken och pressar ihop den för återvinning är ju en annan sak.

Nu blev jag osäker, men jag tror faktiskt det. Håller ett öga på det nästa gång och återkommer!
Citera
2017-11-23, 07:41
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Efter zigenarinvasionen de senaste åren så har det blivit väldigt vanligt att butikerna kräver leg av storpantare, just för att det har varit så mycket fusk med falska streckkoder osv. Mitt lokala ICA har satt 50:- som gräns.

Har även observerat vid flera tillfälle att ziggare tror att det är okej att gå före alla i kassan när det ska lösa ut sin pant. Senast hände det på Lidl men eftersom det satt en invandrare i kassan sa han till ziggen på skarpen att denna var tvungen att ställa sig sist i kön.
Citera
2017-11-24, 00:56
  #24
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Efter zigenarinvasionen de senaste åren så har det blivit väldigt vanligt att butikerna kräver leg av storpantare, just för att det har varit så mycket fusk med falska streckkoder osv. Mitt lokala ICA har satt 50:- som gräns.
Mitt lokala coop har både 50 som gräns och så får man inga kontanter utan ens pantkvitto går endast att betala med i butiken. Har inga problem med romer egentligen, men de kan fan dra åt skogen när de tar bort min enda inkomstkälla
OnT: mitt exs syster tog någon gång med sig 4 sopsäckar med pant ner till tyskland bara för att bli av med de tror att hon antingen åkte buss eller bil ner dit. idioten stank rutten öl och fick dessutom ingen pant då deras pantsystem är ganska komplicerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback