Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-30, 03:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9thAve
Jag har levt och arbetat i BC i ett år, utifrån min egna erfarenhet så har jag kompisar från både Australien och England som arbetade som elektriker. De har ej varit lärlingar i Kanada utan har arbetserfarenhet ifrån sina hemländer.

Then their employers could have been hit with severe fines. Any electrical work carried out by an unlicensed electrician that results in a fire for example would not be covered by insurance, same here as there. I imagine that they were likely hired on a larger job where there were licensed electricians who could inspect their work for example and they could be hidden in the record books as some basic maintenance personnel, there's always that option of course, but if you get caught, and your work leads to damage/personal injury you can face severe fines and even jail time.

Here's a good article

http://www.journalofcommerce.com/art...certified-work

Note in the article BC = British Columbia
__________________
Senast redigerad av canuckster 2012-11-30 kl. 03:23.
Citera
2012-12-11, 20:48
  #14
Medlem
Diasporas avatar
Hej,

Jag passar på att ställa samma fråga men med andra lite andra förutsättningar.

Min flickvän är från Kanada men bor på annan ort tillsvidare. Jag åker snart och hälsar på henne där, reser runt lite i Asien och sen är planen att jag ska flytta med henne till Kanada, närmare bestämt Vancouver. Hon ska studera och jag har tänkt jobba. Hur ser möjligheterna ut?

Är det bara Working Holiday Visa som gäller och då max 1 år?

Har ingen utbildning mer än gymnasie men 5 års erfarenhet av Logistik/Export/Import/Customer Service. Kan det gynna mig något eller är det bara ett år av bartender/diskarjobb jag har framför mig för att sedan dra hem och se mina drömmar sakta krossas?

Funderar på om det finns svenska företag som hjälper en igång på "andra sidan", dvs. man kan få visa vad man går för inom det jag faktiskt jobbat med under 5 års tid.

Tacksam för alla tips/svar!

Fred.
Citera
2012-12-12, 01:49
  #15
Medlem
Thoring89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diaspora
Hej,

Jag passar på att ställa samma fråga men med andra lite andra förutsättningar.

Min flickvän är från Kanada men bor på annan ort tillsvidare. Jag åker snart och hälsar på henne där, reser runt lite i Asien och sen är planen att jag ska flytta med henne till Kanada, närmare bestämt Vancouver. Hon ska studera och jag har tänkt jobba. Hur ser möjligheterna ut?

Är det bara Working Holiday Visa som gäller och då max 1 år?

Har ingen utbildning mer än gymnasie men 5 års erfarenhet av Logistik/Export/Import/Customer Service. Kan det gynna mig något eller är det bara ett år av bartender/diskarjobb jag har framför mig för att sedan dra hem och se mina drömmar sakta krossas?

Funderar på om det finns svenska företag som hjälper en igång på "andra sidan", dvs. man kan få visa vad man går för inom det jag faktiskt jobbat med under 5 års tid.

Tacksam för alla tips/svar!

Fred.

Här har du kanske något;
http://www.worktravelcompany.se/coun...country=Kanada
Citera
2012-12-12, 04:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diaspora
Hej,

Jag passar på att ställa samma fråga men med andra lite andra förutsättningar.

Min flickvän är från Kanada men bor på annan ort tillsvidare. Jag åker snart och hälsar på henne där, reser runt lite i Asien och sen är planen att jag ska flytta med henne till Kanada, närmare bestämt Vancouver. Hon ska studera och jag har tänkt jobba. Hur ser möjligheterna ut?

Är det bara Working Holiday Visa som gäller och då max 1 år?

Har ingen utbildning mer än gymnasie men 5 års erfarenhet av Logistik/Export/Import/Customer Service. Kan det gynna mig något eller är det bara ett år av bartender/diskarjobb jag har framför mig för att sedan dra hem och se mina drömmar sakta krossas?

Funderar på om det finns svenska företag som hjälper en igång på "andra sidan", dvs. man kan få visa vad man går för inom det jag faktiskt jobbat med under 5 års tid.

Tacksam för alla tips/svar!

Fred.

För ett par år sedan kunde man söka youth exchange open work permit två gånger innan man fyllt 30 (så länge man kunde påvisa särskilda skäl). Vet inte om detta fortfarande gäller.

Så länge du har arbetsvisum skulle du säkert kunna fixa jobb inom logistik/distribution även utan akademisk utbildning men det skulle förmodligen vara entry/junior-level positioner inom support/kundtjänst eller något mer manuellt som exempelvis "shipper/receiver". Timlön skulle landa på runt $14-18.
Citera
2012-12-13, 14:56
  #17
Medlem
Diasporas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogopogo
För ett par år sedan kunde man söka youth exchange open work permit två gånger innan man fyllt 30 (så länge man kunde påvisa särskilda skäl). Vet inte om detta fortfarande gäller.

Så länge du har arbetsvisum skulle du säkert kunna fixa jobb inom logistik/distribution även utan akademisk utbildning men det skulle förmodligen vara entry/junior-level positioner inom support/kundtjänst eller något mer manuellt som exempelvis "shipper/receiver". Timlön skulle landa på runt $14-18.

Tack för tipsen, guld värt!
Citera
2012-12-15, 00:57
  #18
Medlem
Mr-potatoheads avatar
kanadensisk morförälder. kan man fixa medborgarskap då? vad jag vet tillåter båda dubbelt så skulle va intressant om de är relativt lätt ^^
Citera
2012-12-18, 16:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-potatohead
kanadensisk morförälder. kan man fixa medborgarskap då? vad jag vet tillåter båda dubbelt så skulle va intressant om de är relativt lätt ^^

Om de vill sponsra dig när du kommer, jag tror inte du får medborgareskap, men du kan få permanent uppehållstillstånd som leder till medborgareskap. Med sponsring innebär att de tar din ekonomiskabördan om du är arbetslös osv.
Citera
2016-05-23, 05:11
  #20
Medlem
Xemnass avatar
God morgon på er

Jag älskar länderna Kanada, Australien och Nya Zeeland. Har läst mycket positivt om länderna och har även rest till två utav dem (Kanada och Australien) i detta fall var de städerna Vancouver, som ligger i Kanada, och Adelaide i Australien. Mycket vackra länder och städer har de.. människorna är hur trevliga som helst och skön dialekt har de också på engelska. Jag blev förälskad första gången jag reste dit och nu har de bara forsat runt i tankarna om en ev. flytt till något utav länderna.. lutar mest åt Kanada.

Jag talar flytande engelska, serbo-kroatiska, svenska och en gnutta franska. Jag skulle kunna ta någon kurs i franska innan jag flyttar för att de ska underlätta lite, men men... tips från er skulle hjälpa mycket.

Båda mina morbröder driver företag, alltså varsitt, i Vancouver. Jobb borde inte vara så svårt då, men hade gärna arbetat med något självmant i början för att sedan kunna utbilda mig till murare och hjälpa till i företaget. Det är i området BURNABY som de bor i. Är de någon som har erfarenhet eller möjligtvis bor där? Hade gärna uppskattat om någon berättade hur området är, osv.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2001428

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback