2012-11-08, 15:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du har ingen aning vad du snackar om, eller hur?
USA är ju mångkulturen personifierad, och den första riktiga smältdegeln i världen.

På ett sätt ja; och på ett sätt ett kraftfullt nej.

Två saker skiljer mot den svenska sk "mångkulturen" :
1. Till USA invandrar man inte för att få en ekonomisk räkmacka, utan man invandrar för att bidra på något sätt. Det är arbetskraftsinvandrare, punkt slut.
2. Patriotismen. Oavsett om man är vit, svart, röd eller gul så håller man på sitt land och sitt folk, och sin sammanhållning, på ett sätt som skulle göra en SD:are generad. Detta är inte "mångkultur" på ett svenskt vis med förlorade enklaver som kastar sten och brandbomber mot polis och brandkår. Otänkbart i det "mångkulturella" USA. Det är kultur på ett fint sätt, man kan visst behålla en hel del av den kultur man kommer från; men man är först och främst och alltid AMERIKAN och offrar sig för flaggan och grundtanken.
Citera
2012-11-08, 16:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
En detaljerad karta över valresultatet, det finns ju i stort sett inte en enda större stad som röstade republikanskt. Inte ens Huston, Austin eller Dallas

https://www.google.com/fusiontables/...E1&y=1&tmplt=1

Tack för länken, mycket intressant! Republikanerna har en otroligt lång väg att gå. I stort sett varenda storstad eller urbaniserat område röstade på Obama. I Manhattan tex, 84.2% Obama! I Washinton, 91.4% Obama! Även storstäder mitt i det superrepublikanska Texas; Dallas 57.1% Obama.

Men klickar man ute i landsbygden i Romney-stater så hittar man 75-80% Romney. USA är polariserat mellan stad och landsbygd på ett sätt som jag inte riktigt förstod tidigare.

Jämför med Sverige; skillnaderna mellan Stockholm och "landet" är inte i den dimensionen.
Citera
2012-11-08, 16:17
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack för länken, mycket intressant! Republikanerna har en otroligt lång väg att gå. I stort sett varenda storstad eller urbaniserat område röstade på Obama. I Manhattan tex, 84.2% Obama! I Washinton, 91.4% Obama! Även storstäder mitt i det superrepublikanska Texas; Dallas 57.1% Obama.

Men klickar man ute i landsbygden i Romney-stater så hittar man 75-80% Romney. USA är polariserat mellan stad och landsbygd på ett sätt som jag inte riktigt förstod tidigare.

Jämför med Sverige; skillnaderna mellan Stockholm och "landet" är inte i den dimensionen.

Kan vi inte då för en gångs skull ta död på myten om att Romney bara får röster ifrån rika, och sedermera bara gynnar rika? Eller bor arbetarklassen på Manhattan nu för tiden?
Citera
2012-11-08, 16:39
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Kan vi inte då för en gångs skull ta död på myten om att Romney bara får röster ifrån rika, och sedermera bara gynnar rika? Eller bor arbetarklassen på Manhattan nu för tiden?

Det är väll minst lika känt att republikanerna har sin största valkrets bland landsortsbefolkning/icke storstadsbor som bland de rika?
Citera
2012-11-08, 17:16
Medlem
dmrkzth7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Om det är någonting i ens faktiska historia så skulle ryssar tala om koncentrationslägren i en utsträckning de inte gör, du vet väl ändå att fler ryssar dog i arbetslägren än judar? Det är del av ett epos, en berättelse om andra världskriget, att det var judarna som kom i kläm. Någonting som mjölkas av olika organisationer och ledare för judar världen över. Samtidigt är det även en del av någon känslobild många människor har, jag försöker bara framhäva för dig att denna känslobild har ingenting med faktisk historia att göra, utan är en twist, spin och förvrängning av historieberättelsen för att vissa grupper ska kunna driva vissa frågor mer effektivt.

Förstår du skillnaden i att det är någonting av faktisk konsekvens som gör att man talar om det, och att man pratar om det för att det är ett effektivt (läs: inkorrekt) argument för att föra sin grupps intressefrågor?

Nej, enligt den info jag har fått dog 6 miljoner judar och ca 3 miljoner ryssar. Men jag är väl medveten om att judar idag utnyttjar sin offerposition, och med god framgång. De brott judar begår mot palestinier är fel, och de kommer undan lättare med vad de gör på grundav historien. För svarta ser jag ingen direkt liknande koppling av att dra nytta av sina förfäders lidande, utan stöter snarare betydligt oftare på fortsatta fördomar och hat från vita.

Citat:
Jag tror folk känner empati för situationen inte baserat på vad som faktiskt hände, utan på en berättelse de hör, och berättelsen förvrängs lite smått för att gynna vissa intressen. I Sverige är det bästa exemplet Almedalen. Du har en hop arbetare som stormar en fabrik och fysiskt anfaller folk som bara vill jobba eller fabriksledare som försöker få det att gå ihop,. Militären sätts in, de skjuter varningsskott för att försöka hindra folkmassan att lyncha dessa oskyldiga människor. Den ilskna massan stannar inte så militären är tvungen att försvara sig själva och de oskyldiga människorna med dödligt våld. Vad vi hör i historieberättelsen är istället att massa oskyldiga arbetare som slogs för arbetares rättigheter sköts helt oskyldigt, och det finns en effektiv historia, som är falsk, som kan driva en social förändring en intressegrupps ledare är ute efter.
Visst, så kan det vara, men det är fortfarande ingen som har photoshopat fram bilder från folk som svalt i koncentrationsläger. Att folk utnyttjar vad som helst för att få makt och pengar är klart, men det innebär inte att händelsen de framför, om än "twistad", inte har inträffat. Om man vill få folk att sluta att t.ex återge berättelser för egen vinst - överdriva vissa saker, förminska andra - så ser jag inte hur det skulle gå i ett kapitalistiskt samhälle.

Citat:
Så jag fattar givetvis att känslorna finns där, jag menar att det sker en förvrängning i folks förståelse, som drivs av de som vill föra vissa intressen. Jag anser att förvrängningen är problematisk just eftersom att det gör det svårt för oss att lära från historien. Även när historien talar för en sida betyder det inte att någonting som har skett ger legitimitet till reformer idag, bara för att de gynnar den tidigare utsatta gruppen.

Nej, motsatsen, jag vill korrekt reflektera den.

Den har i vilket fall ingen relevans på situationen som existerar idag. Det är bara en känslomässig koppling som drivs på.

Sen lär vi oss inte av historien alls, absolut inte. Vi gör samma misstag i varje generation. För folk levde inte då, och historieberättelsen domineras nästan alltid av propaganda - speciellt i krig.
Jo, samma misstag görs men om inte två världskrig redan skett hade världen sett mycket annorlunda ut. Även om det låter fel så är krig "redan gjort" så folk vet nu vad det leder till. Och rasismens historia kan såklart både bidra till mer rasism och stoppa den, beroende på hur folk tar till sig den.

Citat:
Det är någonting man kan värdera annorlunda idag, men vi levde alltid i familjeenheter förut, det var så det såg ut i samhället. Vi kan värdera det på ett vis idag man inte kunde göra då. Som sagt kan man kalla det ett förtryck kanske när samhällsbilden möjliggjorde en högre individualism, men att det var en historisk tradition var inte ur hjärtlöshet, utan ur det faktum att samhället skulle fungera.

Det var även ett farligare samhälle, att mannen fick ta en mer patriarkalisk roll var för att beskydda kvinnor. Män är bättre på att känna fara än kvinnor.

I vilket fall är det positivt att förändringen skett, men jag har svårt att se tillbaka i historien och bedöma folk för att de levde på ett vis som nödvändigheterna krävde. Jag förstår inte hur det är förtryck. Hade vi inte haft dessa institutioner hade ingen av oss levt idag, ser inte hur det är "förtryck". Att sätta historien i sin korrekta kontext trubbar helt av feministpuckonas agenda, det är därför den inte drivs framåt. Tänk dig om jag skulle säga detta i nyhetsmorgon eller nånting, jag skulle bli idiotförklarad, även fast vad jag säger är helt korrekt.

Jämför en aldrig gift kvinna med en man i samma yrke och de har samma lön. Har varit sant i 2 decennier. Att kvinnor inte jobbar lika mycket för att de är hemma med barnen eller tar hand om saker i hemmet är det som leder till att folk på en aggregerad nivå tjänar olika.

Vad du hört är fel. Ha dock klart för dig att de som för dessa frågor fattar detta, därför det exempelvis var tal om bröstpump, för att tvinga män att ta pappaledigt.

Men att inte ha rösträtt är ändå diskriminering, då det knappast baserades på en bevisad lägre intelligens ho kvinnor. Och liknande exempel, saker som kvinnor förbjöds att göra, jag har väldigt svårt att tro att allt detta var för att "skydda" kvinnor. Människor är inte goda, helt enkelt.
Citat:
Så vi är dömda att historien förvrängs och folk drivs till att organisera sig i olika agendor emot alla våras intressen?

Jag hoppas du har fel. Jag vet att det är så, men jag tror att saker som Flynn-effekten kommer sudda ut det med tiden. Som det är idag bildar folk felaktiga uppfattningar i mångtal, men det kanske blir mindre och mindre av det med tiden. Obama hade aldrig blivit vald om inte för detta.

En ökad intellektuell tolerans är allting jag kräver. Att folk inte tappar hakan för att någon har en annan uppfattning än den etablerade gällande vad som skett. Sen kan vi som bryr oss att reflektera historien mer korrekt göra resten.

Det vet jag inte, menar snarare att hjärnan är komplex och att alla tolkar information på olika sätt, små händelser kan göra att människor får totalt olika uppfattning, man väljer gärna en sida, en åsikt, en grupp, och håller fast vid den. Att det är omöjligt att få alla att tänka öppet och logiskt och baserat på fakta, och även om man får det skulle alla inte ha samma uppfattning om vad som är just logiskt och fakta.
Citera
2012-11-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dmrkzth7
Visst, så kan det vara, men det är fortfarande ingen som har photoshopat fram bilder från folk som svalt i koncentrationsläger. Att folk utnyttjar vad som helst för att få makt och pengar är klart, men det innebär inte att händelsen de framför, om än "twistad", inte har inträffat. Om man vill få folk att sluta att t.ex återge berättelser för egen vinst - överdriva vissa saker, förminska andra - så ser jag inte hur det skulle gå i ett kapitalistiskt samhälle.

Människor kommer alltid överdriva vissa saker och förminska andra. Det är andra människors uppgift att genomskåda lögner och lysa fram fakta. För detta ändamål är Internet och sidor som Flashback fantastiska sidor, och ännu en anledning till varför Internet censureras. Sanningen tjänar inte de i maktpositioner som hamnat där genom lögner.

En bättre allmän utbildning, en ökad mängd utbildade och kritiskt tänkande människor, och bevarandet av ett fritt internet och ett samhälle som genomsyras av yttrandefrihet är våra viktigaste mål om vi vill gå framåt som art.
Citera
2012-11-08, 17:27
Moderator
vfs avatar
OT raderat, läs moderatormeddelandet/Mod
Citera
2012-11-08, 17:44
Medlem
Ördögs avatar
Även om själva valet är avklarat, kanske tråden kan användas för att dryfta händelser med direkt koppling till det? Igår tycks det ha gått vilt till på University of Mississippi, "Ole Miss". Flera hundra människor samlades för att protestera mot valresultatet (ger det inte intressanta flashbacks till uppträdandena på Sergels Torg efter valet 2010?), och det skreks rasistiska slagord.

Det är nu i höst 50 år sedan Ole Miss tvingades ta emot sin första svarta student, James Meredith.

Obama re-election protest escalates at Univ. of Mississippi; racial slurs, 2 arrests reported
http://www.washingtonpost.com/nation...486_story.html

Anti-Obama Protest at Ole Miss Turns Unruly
http://www.nytimes.com/2012/11/08/us...ruly.html?_r=0

University Of Mississippi Students 'Riot' Over Obama Reelection (VIDEO)
http://www.huffingtonpost.com/2012/1...n_2088176.html

Here Are Some Intelligent Mississippi College Students Rioting Because Obama Won
http://jezebel.com/5958526/here-are-...ause-obama-won
Senast redigerad av Ördög 2012-11-08 kl. 17:54.
Citera
2012-11-08, 20:39
Medlem
Mikeyjamess avatar
Hur kan porrskådespelare rösta på Romney? Han vill ju totalförbjuda porr.
Citera
2012-11-08, 21:38
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Förvånade mig också när jag läste om Jenna Jameson i Metro, fast hon är ju en självständig affärskvinna som vill se ekonomiska lättnader vilket han kan leverera(?).

Bara det att hon förmodligen en ytterst viktig punkt i hans program?

Fast vettefan, det kan väl lika gärna ha varit en plan för att locka till sig de mest religiösa högerväljarna för att övertyga de om att han inte är en "mesig moderat kandidat"?
Citera
2012-11-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Förvånade mig också när jag läste om Jenna Jameson i Metro, fast hon är ju en självständig affärskvinna som vill se ekonomiska lättnader vilket han kan leverera(?).

Bara det att hon förmodligen en ytterst viktig punkt i hans program?

Fast vettefan, det kan väl lika gärna ha varit en plan för att locka till sig de mest religiösa högerväljarna för att övertyga de om att han inte är en "mesig moderat kandidat"?

Ni har nog läst fel, personen i metro verkar vara en pingis eller tennisstjärna.
Citera
2012-11-09, 02:24
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Obama slutade ju med fler röster totalt ändå, så han skulle ha blivit president hur man än vänder och vrider på det?

Det sägs att Obama har en osviklig förmåga att få sin folkgrupp att gå till valurnorna. T o m de fetaste chokladbollarna i 300kg:s klassen släpade sig iväg till vallokalrena. - Såväl feminister som ligister i hela världen jublar över valutgången, och vita huset förvandlas så sakteliga till "Onkel Tom's stuga" !

Prognosen för USA:s höga arbetslöshet ser mörk ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in