2012-11-07, 15:35
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Bush 41 vann utan att piska upp en fradgatuggande, tungomålstalande mobb med kristna till valbåsen. Dessutom kan man modifiera sitt buskap mellan primärvalen och general election, vilket Romney också gjorde med viss framgång. Du glömmer kanske att han låg sisådär 10-15% efter Obama i somras?

Ja, men Mitt Romney är inte Reagan. Och även om han vore Reagan skulle jämförelsen vara totalt irrelevant med tanke på hur både parti och nation har förändrats sedan Gippers dagar. Samma Gipper som för övrigt både kunde stödja homorättigheter (motstånd mot Briggs initiative), nominera mittenkandidater till högsta domstolen (Sandra Day O'Connor), amnesti till miljontals illegala invandrare (IRCA 1986), osv. Att han kunde framstå som ekonomiskt beslutsam och föra tydlig skattesänkarpolitik har väl kanske att göra med att det fanns mer att skära ner på den tiden; Den högsta marginalskatten när Reagan tillträdde låg på sisådär 80%, vilket han skar ner till 50%. Dvs fortfarande skyhögt jämfört med dagens nivåer.

Reagan "mycket mer höger" än Romney? Sett till politiska strömningar under resp. persons aktiva tid i politiken, visst. Sett objektivt i en jämförelse av deras faktiska politik? Inte en chans.
Amerikanska staten spenderar mer pengar nu än vad den gjorde då, så att det skulle funnits så pass mycket mer att skära är inte riktigt sant. Vidare så går det inte riktigt att jämföra Romneys politik med Reagans, eftersom Romney aldrig suttit som president. Man kan dock lätt konstatera att Reagans plattform när han gick till val var mycket mer höger än Romneys. Reagan var nästintill libertarian i sin plattform, även om han i slutändan inte åstadkom särskilt mycket så gick han till val med löften som att ge tillbaka makt till staterna, stänga ner "department of education" och återvända till guldstandard.
Senast redigerad av Holisistic 2012-11-07 kl. 15:46.
Citera
2012-11-07, 15:36
Medlem
brigades avatar
Bra att Obama vann, men det var väl mer så att Republikanerna förlorade valet? Jag är glad att Obama vinner och jag har nästan aldrig gillat det republikanska partiet.. Men frågan är vad händer med partiet? Man lyckades inte vinna trots att Obama har haft de jävligt tufft, trots all arbetslöshet.

Vad tror ni händer? Kommer resten av partiet skilja sig från Teaparty? Kommer man bli ännu mer radikala eller köra mer mot mitten efter detta? Själv tror jag faktiskt att idioterna kommer slå fast att man var för lite radikala, och borde köra mer..

Finns det någon chans att Teaparty och Republikanerna skiljs åt? Och däremot förlorar Rep. ca 20 procent av sina röster?
Citera
2012-11-07, 15:38
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Och jag konstaterade att det inte är den negroida rösten som avgör val. Det är en viktig invändning mot en person som påstår att republikanerna inte kan vinna pga den demografiska utvecklingen. Frågan är inte hur du ska få fler negrer att rösta på republikanerna utan hur du ska få fler vita att göra det. Hur vända Maine, Vermont, New Hampshire etc där det idag är lika svårt att hitta en neger som i Jämtland på 1800-talet?
Fast du skrev ju att Mississippi med 40% negrer hade republikansk majoritet 55-45? Isåfall röstade alla vita förutom 5 procentenheter republikanskt, om vi nu antar att det inte fanns andra minoriteter än vita, såsom latinos som röstade demokratiskt?

Edit: Dessutom är ju knappast republikanerna något att sätta någon tilltro till för vita, de är ju inte direkt något alternativ för att vita ska slippa bo bland icke-vita eller ens minska den demografiska ökningen av icke-vita i landet.
Senast redigerad av Deliberately 2012-11-07 kl. 15:41.
Citera
2012-11-07, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Slutet för USA. Det fanns en liten chans att det hela kunde vända upp igen om Romney vann men nu är USA slut. Detta är slutet för USA, ytterst tragiskt.

Och det bedömer du utifrån vad? Någonting som sänkte Romney en hel del var att han faktiskt aldrig förklarade vilken ekonomisk-modell han hade tänkt genomföra, det enda argumentet han hade som han använde för att styrka att han visste hur han skulle agera ekonomiskt var att han tidigare har erfarenhet av att arbeta med ekonomi, vilket visserligen inger en viss trygghet men samtidigt så kunde Obama lägga fram exakt vad han tänkt göra och vad det kommer att kosta.

Jag säger inte att Romney inte hade lyckats bättre än Obama, men det tror jag inte. Men att Romney inte ens kan förtydliga exakt vad han kommer att göra när han blir vald gör ju att man inte vill rösta på honom eftersom man inte vet vad man får, precis som det blev med Bush när han "råkade" köra ekonomin i botten. Medelklassen har inte råd att rösta på någon som eventuellt kan komma att sätta ännu mer press på dem.
Citera
2012-11-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Fast du skrev ju att Mississippi med 40% negrer hade republikansk majoritet 55-45? Isåfall röstade alla vita förutom 5 procentenheter republikanskt, om vi nu antar att det inte fanns andra minoriteter än vita, såsom latinos som röstade demokratiskt?
Jag får förklara som för ett barn:

1. Människor påstår att det här var sista chansen för republikanerna att vinna, eftersom ickevita blir en allt större andel av befolkningen.

2. Jag länkar och berättar att dessa människor har fel eftersom det inte handlar om antalet svarta. Tvärtom så är det i stater där svarta är störst andel av befolkningen som republikanerna vinner.

3. Du ifrågasätter min invändning av orsaker jag inte förstår.
Senast redigerad av IvanLendl 2012-11-07 kl. 15:46.
Citera
2012-11-07, 15:43
Medlem
Nu har ju OBAMA ett nytt världsrekord, enda svarta presidenten + enda svarta presidenten som har suttit / kmr sitta 2 mandatperioder.
Citera
2012-11-07, 15:44
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
1. Sant. Det handlar bl.a. om kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp.
Det handlar också om att avliva foster, har du missat det?

Citat:
2. I ett rättvist samhälle är alla lika inför lagen. Således bör HBTQ-människor ha samma rättigheter som övriga medborgare (d.v.s lagstiftad rätt att gifta sig).
För det första så finns det fler argument än endast religiösa för att inte tillåta homoäktenskap, och för det andra är det som sagt inte unikt en republikanskt ståndpunkt.

Jag ifrågasätter för övrigt att lägga tyngd vid något så pass ovidkommande som homoäktenskap när hela landet är på väg ner i avgrunden.

Citat:
3. Jag håller inte med om att det är långsökt. I ett välbärgat och jämlikt samhälle minskar kyrkans makt (se på Sverige). Det ligger inte i republikanernas intresse. Därför ser deras skattepolitik ut som den gör.
Låga skatter har ganska mycket fler effekter än att det eventuellt ökar kyrkans inflytande, det borde till och med en liten sossefeminist fatta. Jag undrar också vad det är för fel på kyrkan, personligen känner jag mig mer trygg med en inflytelserik kyrka vars verksamhet bygger på frivillig interaktion än med en övervuxen stat, vars verksamhet bygger på våld och tvång.
Senast redigerad av Holisistic 2012-11-07 kl. 15:46.
Citera
2012-11-07, 15:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
Såg en intressant dokumentär igår om både Obama och Romney på svt! Hittar nu bara del 2, vart kan jag hitta del 1?

Här har du del 1+2 i ett enda klipp dock får du stå ut med att det är en otextad version och med engelsk kommentator

http://www.youtube.com/watch?v=71oydNpqGvA

Citat:
Ursprungligen postat av bamby
Nu har ju OBAMA ett nytt världsrekord, enda svarta presidenten + enda svarta presidenten som har suttit / kmr sitta 2 mandatperioder.

I USA är han unik ja men det finns många länder runt om i världen som har haft svarta presidenter / ledare som styrt i flera mandatperioder såsom nelson mandela osv
Senast redigerad av v50 2012-11-07 kl. 15:54.
Citera
2012-11-07, 15:46
Medlem
LNCJ-exLRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Vad är det för fel på SVT?

Du kanske är en inalvad jävla bonne som tror att man måste glo på CNN för att få en korrekt analys av välkända, allmänna siffror?

Svara gärna.

Svarar gärna.

Nej, jag är stadsbo och nej jag är inte inavlad.

För att CNN smiskar sönder alla andra kanaler. Speciellt dem svenska
Senast redigerad av LNCJ-exLR 2012-11-07 kl. 15:50.
Citera
2012-11-07, 15:47
Medlem
zizacons avatar
Massa skit rensat, håll topic nu! / mod
Citera
2012-11-07, 15:48
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Jag får förklara som för ett barn:

1. Människor påstår att det här var sista chansen för republikanerna att vinna, eftersom svarta blir en allt större andel av befolkningen.

2. Jag länkar och berättar att dessa människor har fel eftersom det inte handlar om antalet svarta. Tvärtom så är det i stater där svarta är störst andel av befolkningen som republikanerna vinner.

3. Du ifrågasätter min invändning av orsaker jag inte förstår.
Vad diskuterar vi isåfall? Du skrev:
Citat:
Det handlar inte i första hand om att få negrer med sig utan om att få vita liberaler med sig för att kunna vinna.
Med ditt exempel Mississippi röstade nästan alla vita republikanskt, i.e vita röstade inte liberalt.

Eller tänker du hela landet nu, eller? Varför tog du isåfall upp delstater specifikt?
Citera
2012-11-07, 15:50
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Och det bedömer du utifrån vad? Någonting som sänkte Romney en hel del var att han faktiskt aldrig förklarade vilken ekonomisk-modell han hade tänkt genomföra, det enda argumentet han hade som han använde för att styrka att han visste hur han skulle agera ekonomiskt var att han tidigare har erfarenhet av att arbeta med ekonomi, vilket visserligen inger en viss trygghet men samtidigt så kunde Obama lägga fram exakt vad han tänkt göra och vad det kommer att kosta.

Jag säger inte att Romney inte hade lyckats bättre än Obama, men det tror jag inte. Men att Romney inte ens kan förtydliga exakt vad han kommer att göra när han blir vald gör ju att man inte vill rösta på honom eftersom man inte vet vad man får, precis som det blev med Bush när han "råkade" köra ekonomin i botten. Medelklassen har inte råd att rösta på någon som eventuellt kan komma att sätta ännu mer press på dem.
Tror du på fullaste allvar att det var medelklassen som röstade på Obama?

http://isteve.blogspot.se/2012/11/ge...ge-gap-21.html

Are you currently married?

Gender by marital status

Married with children

Ta en titt på vad som står under de där rubrikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in