Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-05-06, 20:43
  #97
Medlem
Dollmens avatar
Låssmeder är bluffmakare, fiskar för att få ut så mycket som möjligt. Fantasipriser. Har för mig att dom ger 20 kr för ett kinesiskt lås med nycklar En som jag känner säger att tanterna brukar gråta ibland när dom får höra priset
Citera
2016-05-06, 21:40
  #98
Medlem
Helsingborg, drygt 2 månader sedan.

"utryckning" med jourbil, 1500:-
Arbetstid, ca en 90minuter, med start strax efter 4'a på morgonen, 1500:-
2 nya cylindrar, och 3 nycklar, 1500:-
Lite "rabatt", slutsumma 4300:-

Betalt på plats var ett krav som framfördes innan de ens skickade ut bilen. Inga problem att betala med kontanter, eller med kort. Kvitto baserat på förhandsutskriven mall, i tre exemplar. (två till henne i bostaden, ett till låssmeden) Enligt låssmeden är kravet på betalt på plats helt enkelt eftersom det alldeles för ofta händer att folk inte betalar fakturan. Jag tycker det låter märkligt, men hade å andra sidan inget problem med att täcka kostnaden, så jag löste problemet på plats.

Försäkringsbolaget tog merparten av kostnaden. (Självrisk 1200:- om jag minns rätt)
Däremot är det jäkligt märkligt att Helsingborgs hem, so är stans största hyresvärd inte själva har någon form för avtal med låssmeder, och kan skicka någon när man ringer deras jour-telefon. I nuläget har hon inte kombinerad port, och lägenhets-nyckel, vilket kommer bli ett problem när hon ska flytta... Rimligtvis kommer hyresvärden kräva att det byts lås igen, och ta betalt för det.
B!
Citera
2018-06-10, 08:25
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men någon Åke måste ju sitta vaken och vänta på jobb mitt i natten... Ska hen inte ha något betalt för det eller?
Självfallet måste man räkna med att det kostar en slant. Det håller jag med om. Om låssmeden måste gå upp mitt i natten, öppna dörren och sedan åka hem och lägga sig igen tycker jag 2500 är rätt billigt. Om de däremot har nästan full beläggning hela natten på grund av folk som klantar sig kan jag tycka det är lite dyrt.

Dock tycker jag man måste hålla i minnet att någon som tappat nycklarna mitt i natten är i en rätt utsatt situation som vore elak att utnyttja.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback