Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-03, 15:18
  #1
Medlem
Har lyckats tappat bort nycklarna och blev tvungen att ringa en låssmed. Det hela skulle gå på 1800kr sa han först. Han tar sedan upp borren och innan jag hunnit säga något har han börjat borra sönder låset (jag trodde att han skulle dyrka det). Jag frågar vad ett nytt kostar, och han säger att han inte kan svara på det förrän han borrat klart. När allt är färdigt och dörren är öppen säger han att ett nytt lås kostar 2400kr, och han går iväg och hämtar ett. Killen tar bara cash, och jag har bara 2000 på mig, så han gick med på att komma tillbaka på måndag för att hämta resten.

Kostar lås så mycket eller blåser han mig? 4200kr blev det sammanlagt, vilket jag tycker är ganska saftigt..
Citera
2012-11-03, 15:21
  #2
Medlem
Jadu han verkar ju kunna göra affärer alla fall Plus att du lär inte tappa bort nyckeln någon mer gång
Citera
2012-11-03, 15:22
  #3
Moderator
Brutes avatar
Kan du skriva fabrikat och spec på det aktuella låset?

//Brute
Citera
2012-11-03, 15:28
  #4
Medlem
Det är klart du blivit blåst. Man kan med hjälp av ett par verktyg ta bort hela låskolven och på så sätt komma in. Om du hade fler nycklar i hemmet är det idiotiskt att borra sönder hela låset. Samt, bara ta cash? Låter som ett svartjobb. Du kanske skulle ha kollat med honom innan han började.
Citera
2012-11-03, 15:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Kan du skriva fabrikat och spec på det aktuella låset?

//Brute

Det står bara ASSA Abloy, hittar inget mer.

Kan ingenting om lås, men har försökt hitta ett som ser så likt ut som möjligt, och detta är väldigt nära: http://www.laskompaniet.se/assa-2002...odellen-/156-0
Citera
2012-11-03, 15:36
  #6
Medlem
Biljettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daannneee
Det står bara ASSA Abloy, hittar inget mer.

Kan ingenting om lås, men har försökt hitta ett som ser så likt ut som möjligt, och detta är väldigt nära: http://www.laskompaniet.se/assa-2002...odellen-/156-0

ja du har blivit blåst, ville ah ha det svart?
Citera
2012-11-03, 15:37
  #7
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daannneee
Det står bara ASSA Abloy, hittar inget mer.

Kan ingenting om lås, men har försökt hitta ett som ser så likt ut som möjligt, och detta är väldigt nära: http://www.laskompaniet.se/assa-2002...odellen-/156-0

Ja, då får du själv avgöra om du anser dig blåst och skall kräva spec och förklaring då ni ses igen.
2400 kr för material på plats, eller från 830 kr i butik. Ganska stor skillnad.

Men som någon redan påpekat, en låssmed kan ta sig in utan att borra eller dyrka upp ett bostadslås. Men det kan bero på hur mycket låssmeden kan komma åt på insidan.
I ditt fall hade ju låset inte gått i baklås, så det första alternativet borde ju ha varit att låsa upp från insidan via brevinkast om sådant finns.

//Brute
Citera
2012-11-03, 15:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biljetten
ja du har blivit blåst, ville ah ha det svart?

Han ville ha det i cash, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, då får du själv avgöra om du anser dig blåst och skall kräva spec och förklaring då ni ses igen.
2400 kr för material på plats, eller från 830 kr i butik. Ganska stor skillnad.

Men som någon redan påpekat, en låssmed kan ta sig in utan att borra eller dyrka upp ett bostadslås. Men det kan bero på hur mycket låssmeden kan komma åt på insidan.
I ditt fall hade ju låset inte gått i baklås, så det första alternativet borde ju ha varit att låsa upp från insidan via brevinkast om sådant finns.

//Brute


Har inget brevinkast, vilket var anledningen till att han ville borra. Men när han kommer på måndag så får jag väl be om modellnummer o.s.v. så att jag kan titta upp hur mycket det kostar medan han är här.
Citera
2012-11-03, 15:57
  #9
Medlem
Sebzors avatar
Be låssmeden om ett kvitto?
Citera
2012-11-03, 16:03
  #10
Medlem
De är klart du ska begära ett kvitto som är specat på material och timmar!
Citera
2012-11-03, 16:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Be låssmeden om ett kvitto?

Att han tar det svart bryr jag mig inte om, och det är väl egentligen upp till han vad han vill ha för material? Även om han köper det för 800:- så är det väl OK om han säljer det till mig för det tredubbla, eller?
Citera
2012-11-03, 16:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daannneee
Att han tar det svart bryr jag mig inte om, och det är väl egentligen upp till han vad han vill ha för material? Även om han köper det för 800:- så är det väl OK om han säljer det till mig för det tredubbla, eller?


Jo men du borde ju få en chans att insupa priset innan han borrar sönder hela skiten. han gav ju först en prisuppgift som inte riktigt stämde överens med verkligheten också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback