Citat:
Ursprungligen postat av tmach
om du vljer en bra bank dvs inte inte ngon av swedbank, seb, nordea eller handelsbanken s fr du tminstonde 2.5% rnta vilket efter skatt gott och vl verstiger inflationen...
i ndfall s kan man kanske tnka sej att binda pengarna 3-mnader i taget fr att f lite bttre rnta men rent generellt s avrder jag frn det. har du mycket pengar s br du sprida ut dem p flera banker med kanske max ngra hundra kkr p varje bank. ( insttningsgarantin har ett tak p 100.000 euro. om/nr euron kraschar blir insttningsgarantin vrdels. )
Har inte en "jtte" stor mngd, men fr en 18ring, s r det "ganska" mycket, det r runt 200k jag vill frvalta p bsta mjliga sett. Kan du ge ett bra tips p en bra bank?
Har faktiskt tnkt brja handla med Aktier sjlv, stta mig nr och lser bcker etc.. s man lr sig, och sedan brja. Men ifall jag ska vlja en bra bank med hyfsad bra rnta, vilken ska man d ta? Grna en bra bank, som man kan till viss del lite p
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Skall du spara p en spass kort sikt br du absolut inte in med pengarna p aktiemarknaden. Spara dem istllet p ett sparkonto (se ovan) eller mjligtvis p en kortrntefond (ingen av de fonder som du har blivit tipsad om).
I ditt fall vill du behlla pengarnas kpkraft, d.v.s. att inflationen inte skall grpa ur deras vrde p sikt. Man kan rkna med cirka 2% inflation per r och man fr inte heller glmma att staten beskattar rnteinkomster med 30%. Du mste drfr avkasta [ 0,02 / 0,7 = 0,0286 ] ungefr 2,9% ett genomsnittligt r fr att inte pengarna skall tappa sitt vrde. I dagslget r inflationen ngot lgre, nrmre 1%, s ta denna siffra i underkant. All avkastning utver detta r din "egentliga" avkastning, d.v.s. det du faktiskt tjnar p att spara pengarna jmfrt med att spendera dem idag.
Kan vara lngre, d har jag lagt undan "fickpengar" p annat hll, d jag inte vet vad som hnder inom ett r s kan jag inte p rak arm sga att jag behver pengarna eller jag inte behver dom, drav tiden "1-2r"
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
+1 p allt vad tmach sger. Lita inte fr fem re p banken, de r bara ute efter att generera frvaltningsavgifter p fonder som det r tveksamt att de r bttre n index. Avanza r gratis att ppna konto hos, och de har blandade sparkonton man kan vlja mellan (tredjepart) med varierande rntor beronde p part och bindningstid.
r de vrda att lite p?
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
enligt riksbanken ligger inflationen just nu ( eller snarare september 2012 ) p 0.4 % ven om
mlet r 2%. trenden r sjunkande inflation och det kan faktiskt sl ver till deflation nr som helst...
http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Bluestep Finans, 1 rigt konto till 3,4% rnta. Dr har jag lagt 100k.
Kikade in p deras sida, den ser bra ut. Extremt bra rnta (tycker jag:P) 2r=2,85% inte fel :=)
Kan man lite p dom?