• 1
  • 2
2012-11-03, 10:12
Medlem
MaQens avatar
Har ftt en strre summa pengar, valde att prata med bankens rdgivare eftersom jag har noll koll p aktier, rntor etc..
De gav rd t mig att spara dessa pengar, och frgade massor av frgor, och skrev in dessa i ett program, som sedan visade hur mycket och vad jag skulle spara i (om jag ville)
Sa att jag vill tnka p det, eftersom jag har hrt att Swedbank vill grna att man spara direkt hos dom, i deras aktier och rntor... S vill jag grna ha tips frn er frst.

De aktier de sa att jag kunde spara i:
SwedBanks Robur Indexfond
SwedBanks Robur SVERIGEFOND
SwedBanks Robur EUROPAFOND
SwedBanks Robur ACCES EMERGING Markets
SwedBanks Robur Japanfond

Rntor
SwedBanks Robur Absolutavkastning PLUS

Alt placering
JPMF SYSTENATIC ALPHA A (ACC) SEK HEDGED

"litar" inte direkt p dom, s vill jag grna hra vad ni tycker om dessa, eller ifall ni kan tnka er att tipsa om andra aktier, rntor och alt placering?
Citera
2012-11-03, 10:20
Medlem
supraas avatar
Jag r ingen ekonom men jag lser mina tillgngar och fr en hyfsad rnta p pengarna.
Citera
2012-11-03, 10:23
Medlem
MaQens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Jag r ingen ekonom men jag lser mina tillgngar och fr en hyfsad rnta p pengarna.
Japp, jag fr ut just nu 0,85%, men det kommer nd blir minus p ngot stt sa han, (kommer ej ihg exakt just nu) :s
Citera
2012-11-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaQen
Har ftt en strre summa pengar, valde att prata med bankens rdgivare eftersom jag har noll koll p aktier, rntor etc..
De gav rd t mig att spara dessa pengar, och frgade massor av frgor, och skrev in dessa i ett program, som sedan visade hur mycket och vad jag skulle spara i (om jag ville)
Sa att jag vill tnka p det, eftersom jag har hrt att Swedbank vill grna att man spara direkt hos dom, i deras aktier och rntor... S vill jag grna ha tips frn er frst.

De aktier de sa att jag kunde spara i:
SwedBanks Robur Indexfond
SwedBanks Robur SVERIGEFOND
SwedBanks Robur EUROPAFOND
SwedBanks Robur ACCES EMERGING Markets
SwedBanks Robur Japanfond

Rntor

Alt placering
JPMF SYSTENATIC ALPHA A (ACC) SEK HEDGED

"litar" inte direkt p dom, s vill jag grna hra vad ni tycker om dessa, eller ifall ni kan tnka er att tipsa om andra aktier, rntor och alt placering?

rd frn banken ska man inte flja. "bankens rdgivare" r en slipad frsljare som ska generera maximalt med intkter till banken. hans plan r att verfra ditt kapital till banken, lite i taget, genom hga avgifter p bankens fonder.

mitt rd r att du stter pengarna p ett sparkonto med hg rnta, fria uttag, inga avgifter och insttningsgaranti. p s vis r du skyddad mot inflationen.
Citera
2012-11-03, 10:38
Medlem
Bairuilongs avatar
Fr att kunna ge att relevant svar mste du brja att bertta vad du har fr tidshorisont fr att anvnda dessa pengarna och hur mycket risk du r beredd att ta.

Utan denna information gr det inte alls att ge dig ngot rd.

Mvh
Citera
2012-11-03, 10:41
Medlem
MaQens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
rd frn banken ska man inte flja. "bankens rdgivare" r en slipad frsljare som ska generera maximalt med intkter till banken. hans plan r att verfra ditt kapital till banken, lite i taget, genom hga avgifter p bankens fonder.

mitt rd r att du stter pengarna p ett sparkonto med hg rnta, fria uttag, inga avgifter och insttningsgaranti. p s vis r du skyddad mot inflationen.

Som vilket sparkonto d? mitt nuvarande ligger p runt 0.85&

Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Fr att kunna ge att relevant svar mste du brja att bertta vad du har fr tidshorisont fr att anvnda dessa pengarna och hur mycket risk du r beredd att ta.

Utan denna information gr det inte alls att ge dig ngot rd.

Mvh

1-2r kanske?
Citera
2012-11-03, 10:56
Medlem
Citat:
Som vilket sparkonto d? mitt nuvarande ligger p runt 0.85&

om du vljer en bra bank dvs inte inte ngon av swedbank, seb, nordea eller handelsbanken s fr du tminstonde 2.5% rnta vilket efter skatt gott och vl verstiger inflationen...

i ndfall s kan man kanske tnka sej att binda pengarna 3-mnader i taget fr att f lite bttre rnta men rent generellt s avrder jag frn det. har du mycket pengar s br du sprida ut dem p flera banker med kanske max ngra hundra kkr p varje bank. ( insttningsgarantin har ett tak p 100.000 euro. om/nr euron kraschar blir insttningsgarantin vrdels. )
Citera
2012-11-03, 11:58
Medlem
Husings avatar
Citat:
1-2r kanske?

Skall du spara p en spass kort sikt br du absolut inte in med pengarna p aktiemarknaden. Spara dem istllet p ett sparkonto (se ovan) eller mjligtvis p en kortrntefond (ingen av de fonder som du har blivit tipsad om).

I ditt fall vill du behlla pengarnas kpkraft, d.v.s. att inflationen inte skall grpa ur deras vrde p sikt. Man kan rkna med cirka 2% inflation per r och man fr inte heller glmma att staten beskattar rnteinkomster med 30%. Du mste drfr avkasta [ 0,02 / 0,7 = 0,0286 ] ungefr 2,9% ett genomsnittligt r fr att inte pengarna skall tappa sitt vrde. I dagslget r inflationen ngot lgre, nrmre 1%, s ta denna siffra i underkant. All avkastning utver detta r din "egentliga" avkastning, d.v.s. det du faktiskt tjnar p att spara pengarna jmfrt med att spendera dem idag.
Citera
2012-11-03, 12:33
Medlem
+1 p allt vad tmach sger. Lita inte fr fem re p banken, de r bara ute efter att generera frvaltningsavgifter p fonder som det r tveksamt att de r bttre n index. Avanza r gratis att ppna konto hos, och de har blandade sparkonton man kan vlja mellan (tredjepart) med varierande rntor beronde p part och bindningstid.
Citera
2012-11-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Man kan rkna med cirka 2% inflation per r och man fr inte heller glmma att staten beskattar rnteinkomster med 30%. Du mste drfr avkasta [ 0,02 / 0,7 = 0,0286 ] ungefr 2,9% ett genomsnittligt r fr att inte pengarna skall tappa sitt vrde. I dagslget r inflationen ngot lgre, nrmre 1%, s ta denna siffra i underkant.

enligt riksbanken ligger inflationen just nu ( eller snarare september 2012 ) p 0.4 % ven om mlet r 2%. trenden r sjunkande inflation och det kan faktiskt sl ver till deflation nr som helst...

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/
Citera
2012-11-03, 12:59
Medlem
HarmonicAces avatar
Bluestep Finans, 1 rigt konto till 3,4% rnta. Dr har jag lagt 100k.
Citera
2012-11-03, 13:43
Medlem
MaQens avatar
Citat:
om du vljer en bra bank dvs inte inte ngon av swedbank, seb, nordea eller handelsbanken s fr du tminstonde 2.5% rnta vilket efter skatt gott och vl verstiger inflationen...

i ndfall s kan man kanske tnka sej att binda pengarna 3-mnader i taget fr att f lite bttre rnta men rent generellt s avrder jag frn det. har du mycket pengar s br du sprida ut dem p flera banker med kanske max ngra hundra kkr p varje bank. ( insttningsgarantin har ett tak p 100.000 euro. om/nr euron kraschar blir insttningsgarantin vrdels. )

Har inte en "jtte" stor mngd, men fr en 18ring, s r det "ganska" mycket, det r runt 200k jag vill frvalta p bsta mjliga sett. Kan du ge ett bra tips p en bra bank?
Har faktiskt tnkt brja handla med Aktier sjlv, stta mig nr och lser bcker etc.. s man lr sig, och sedan brja. Men ifall jag ska vlja en bra bank med hyfsad bra rnta, vilken ska man d ta? Grna en bra bank, som man kan till viss del lite p

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Skall du spara p en spass kort sikt br du absolut inte in med pengarna p aktiemarknaden. Spara dem istllet p ett sparkonto (se ovan) eller mjligtvis p en kortrntefond (ingen av de fonder som du har blivit tipsad om).

I ditt fall vill du behlla pengarnas kpkraft, d.v.s. att inflationen inte skall grpa ur deras vrde p sikt. Man kan rkna med cirka 2% inflation per r och man fr inte heller glmma att staten beskattar rnteinkomster med 30%. Du mste drfr avkasta [ 0,02 / 0,7 = 0,0286 ] ungefr 2,9% ett genomsnittligt r fr att inte pengarna skall tappa sitt vrde. I dagslget r inflationen ngot lgre, nrmre 1%, s ta denna siffra i underkant. All avkastning utver detta r din "egentliga" avkastning, d.v.s. det du faktiskt tjnar p att spara pengarna jmfrt med att spendera dem idag.

Kan vara lngre, d har jag lagt undan "fickpengar" p annat hll, d jag inte vet vad som hnder inom ett r s kan jag inte p rak arm sga att jag behver pengarna eller jag inte behver dom, drav tiden "1-2r"

Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
+1 p allt vad tmach sger. Lita inte fr fem re p banken, de r bara ute efter att generera frvaltningsavgifter p fonder som det r tveksamt att de r bttre n index. Avanza r gratis att ppna konto hos, och de har blandade sparkonton man kan vlja mellan (tredjepart) med varierande rntor beronde p part och bindningstid.

r de vrda att lite p?

Citat:
enligt riksbanken ligger inflationen just nu ( eller snarare september 2012 ) p 0.4 % ven om mlet r 2%. trenden r sjunkande inflation och det kan faktiskt sl ver till deflation nr som helst...

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/

Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Bluestep Finans, 1 rigt konto till 3,4% rnta. Dr har jag lagt 100k.

Kikade in p deras sida, den ser bra ut. Extremt bra rnta (tycker jag:P) 2r=2,85% inte fel :=)
Kan man lite p dom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in