Citat:

Ursprungligen postat av tmach

om du väljer en bra bank dvs inte inte någon av swedbank, seb, nordea eller handelsbanken så får du åtminstonde 2.5% ränta vilket efter skatt gott och väl överstiger inflationen...
i nödfall så kan man kanske tänka sej att binda pengarna 3-månader i taget för att få lite bättre ränta men rent generellt så avråder jag från det. har du mycket pengar så bör du sprida ut dem på flera banker med kanske max några hundra kkr på varje bank. ( insättningsgarantin har ett tak på 100.000 euro. om/när euron kraschar blir insättningsgarantin värdelös. )

Har inte en "jätte" stor mängd, men för en 18åring, så är det "ganska" mycket, det är runt 200k jag vill förvalta på bästa möjliga sett.  Kan du ge ett bra tips på en bra bank? 

Har faktiskt tänkt börja handla med Aktier själv, sätta mig när och läser böcker etc.. så man lär sig, och sedan börja. Men ifall jag ska välja en bra bank med hyfsad bra ränta, vilken ska man då ta? Gärna en bra bank, som man kan till viss del lite på 

Citat:

Ursprungligen postat av Husing

Skall du spara på en såpass kort sikt bör du absolut inte in med pengarna på aktiemarknaden. Spara dem istället på ett sparkonto (se ovan) eller möjligtvis på en korträntefond (ingen av de fonder som du har blivit tipsad om).
I ditt fall vill du behålla pengarnas köpkraft, d.v.s. att inflationen inte skall gröpa ur deras värde på sikt. Man kan räkna med cirka 2% inflation per år och man får inte heller glömma att staten beskattar ränteinkomster med 30%. Du måste därför avkasta [ 0,02 / 0,7 = 0,0286 ] ungefär 2,9% ett genomsnittligt år för att inte pengarna skall tappa sitt värde. I dagsläget är inflationen något lägre, närmre 1%, så ta denna siffra i underkant. All avkastning utöver detta är din "egentliga" avkastning, d.v.s. det du faktiskt tjänar på att spara pengarna jämfört med att spendera dem idag.

Kan vara längre, då har jag lagt undan "fickpengar" på annat håll, då jag inte vet vad som händer inom ett år så kan jag inte på rak arm säga att jag behöver pengarna eller jag inte behöver dom, därav tiden "1-2år"  
	Citat:

Ursprungligen postat av EBTS

+1 på allt vad tmach säger. Lita inte för fem öre på banken, de är bara ute efter att generera förvaltningsavgifter på fonder som det är tveksamt att de är bättre än index. Avanza är gratis att öppna konto hos, och de har blandade sparkonton man kan välja mellan (tredjepart) med varierande räntor beronde på part och bindningstid.

Är de värda att lite på? 
	Citat:

Ursprungligen postat av tmach

enligt riksbanken ligger inflationen just nu ( eller snarare september 2012 ) på 0.4 % även om 
målet är 2%. trenden är sjunkande inflation och det kan faktiskt slå över till deflation när som helst...
http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/ 

Citat:

Ursprungligen postat av HarmonicAce

Bluestep Finans, 1 årigt konto till 3,4% ränta. Där har jag lagt 100k.

Kikade in på deras sida, den ser bra ut. Extremt bra ränta (tycker jag:P) 2år=2,85% inte fel :=) 
Kan man lite på dom?