Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-02-26, 21:49
  #49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Då har en av mina favoritförfattare gått ur tiden. Paasilinnas verk var både klartänkta och humoristiska och gav ofta läsaren en eftertanke.
Bland mina favoriter hittar man Skojarna i örtagården, Den ylande mjölnaren och Kollektivt självmord.

Vila i frid.
Kom över denna bok av en slump och måste medge att jag gillade den skarpt. En skön och riktigt skruvad historia. Bara en sådan sak som att en av karaktärerna är en norsk satanist som arbetar på en fiskmjölsfabrik.
Citera
2019-02-27, 20:35
  #50
Medlem
Tagelapas avatar
Det är verkligen härliga karaktärer i hans böcker.
Den sista boken jag läste handlade om Gud som ville ha semester och skulle ha en vikarie. Då valde han en finsk kranskötare för han var ju i alla fall inte rädd för höjder. Kranskötar'n styrde och ställde och ställde till en rejäl oreda.
Jag kommer dessvärre inte ihåg vad boken hette men kul var den.
Citera
2019-03-29, 11:48
  #51
Medlem
Kongruensbojds avatar
Adam och Eva är jag snart klar med. Ett klassiskt Paasilinnaepos med ett original till huvudperson som träffar en excentrisk, alkad kvinna som tänker göra honom rik på hans revolutionerande uppfinning.

I denna historia är Seppo Sorjonen en taxichaffis med ambitioner att läsa till doktor.

Betyg 7 av 10.
Citera
2019-03-29, 14:06
  #52
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Adam och Eva är jag snart klar med. Ett klassiskt Paasilinnaepos med ett original till huvudperson som träffar en excentrisk, alkad kvinna som tänker göra honom rik på hans revolutionerande uppfinning.

I denna historia är Seppo Sorjonen en taxichaffis med ambitioner att läsa till doktor.

Betyg 7 av 10.

Det låter bra. Jag köpte Adam och Eva på loppis förra helgen så nu blir det kul att börja på den.
Citera
2019-03-30, 00:02
  #53
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Det låter bra. Jag köpte Adam och Eva på loppis förra helgen så nu blir det kul att börja på den.
Ja, den verkar ha några år på nacken. Brombergs har gett ut den på nytt. Lurades först att tro att Adam och Eva var en av Paasilinnas senare böcker. Men det gör ingenting att den utspelar sig under lågkonjunkturen på 90-talet.

Trevlig läsning!
Citera
2019-05-02, 11:01
  #54
Medlem
Kongruensbojds avatar
Läser Harens år för tredje eller fjärde gången. Tänk att den håller för det, helt fantastiskt.
Citera
2020-09-21, 13:02
  #55
Medlem
Ördögs avatar
I tråden om utländska böcker med Sverigekoppling har jag skrivit lite om Paasilinnas debutbok Operaatio Finlandia från 1972, som inte (ännu?) finns översatt till svenska. En grotesk skildring av ett krig mellan Sverige och Finland år 1977.

(FB) Utländska böcker med svenska figurer och/eller som utspelas i Sverige?
(FB) Utländska böcker med svenska figurer och/eller som utspelas i Sverige?
Citera
2022-09-20, 21:22
  #56
Medlem
Germanofils avatar
Hittade Pastor Huuskonens bestialiska betjänt på en loppmarknad och slog till för motsvarande 2 kr. Kul bok. Huvudkaraktären är en excentrisk präst som får en björnunge i present av sin församling med vilken han får uppleva många äventyr. Självklart innehåller boken även en hel del sex, sprit och andra trevligheter.
Citera
2022-09-21, 03:59
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Hittade Pastor Huuskonens bestialiska betjänt på en loppmarknad och slog till för motsvarande 2 kr. Kul bok. Huvudkaraktären är en excentrisk präst som får en björnunge i present av sin församling med vilken han får uppleva många äventyr. Självklart innehåller boken även en hel del sex, sprit och andra trevligheter.
Drick sprit och bli fri... mustiga skrönor i Piratens anda
Citera
2024-03-08, 09:37
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Domedagen gryr är en av hans bättre också.

Om du bor utomlands kan du nyttja Bokus. De skickar överallt, till skillnad från Adlibris.

Ska kolla in Domedagen gryr. Tack för tipset.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback