Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-02, 20:18
  #1
Medlem
Ördögs avatar
I tråden om döda författare fick jag en fråga om hur det står till med Arto Paasilinna nuförtiden. Jag anser att man borde undvika "offtopicande" i trådar av den arten, så jag beslöt efter lite övervägande att öppna en separat tråd. Jag hoppas att diskussioner av den här och den här typen i fortsättningen ska kunna föras här.

Svar på Ratis spörsmål: Allmänt taget tycks Paasilinna må bra, om man beaktar hur han levt. Även hans svenska beundrare torde veta att han i flera år hade problem med spriten (han blev bland annat dömd för rattfylleri), vilket i praktiken satte stopp för författandet. Därtill följde fallolyckan under ett restaurangbesök i oktober 2009, med åtföljande hjärnblödning. Sedan våren 2010 bor han på ett servicehem för dementa äldre i Esbo, utanför Helsingfors.

Tidningarna har kunnat rapportera om Paasilinnas gradvisa tillfrisknande, och framstegen verkar faktiskt ha varit avsevärda: i början kom han inte ens ihåg att han skrivit en massa böcker, men i våras fick vi veta att han rentav åstadkommit ett 80 sidors utkast till en ny roman. Enligt hans son kommer han dock knappast att lämna hemmet mer.

I våras fyllde Paasilinna 70 år, och det har firats på olika vis under året. Det har ordnats seminarier, och en biografi har utkommit, Onnellinen mies: Arto Paasilinnan elämä (En lycklig man: AP:s liv) av redaktör Jouni K. Kemppainen. Kan beställas på Adlibris, bland annat.

På universitetsbiblioteket i Helsingfors pågår just nu en utställning om Paaslinna. Den är öppen till den 14 januari.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2012-11-02 kl. 20:30.
Citera
2012-11-02, 20:55
  #2
Avstängd
Prostens-dotters avatar
Han är riktigt rolig. Har läst väldigt många böcker av honom. Kollektivt självmord är en liten favorit. Har dock alltid trott att författaren är en kvinna Jag och finska namn...
Citera
2012-11-02, 21:08
  #3
Medlem
Ratis avatar
Har snart läst alla översatta böcker av honom! Ingen författare kan skriva lika humoristiskt som Paasilinna. Kollektivt Självmord är nog favoriten tätt följt av Livet är kort Rytkönen lång och Den ljuva giftkokerskan. Väldigt skruvade berättelser, måntro hur många järn han tog sig medans han skrev dessa

Skulle väldigt gärna vilja få tag på filmatiseringarna av Kollektivt självmord och Harens år, men det verkar inte lätt.

Kul ändå att höra att han är på bättringsvägen! Hoppas han lyckas med att skriva färdigt boken som han påbörjat Finns väl dock anledning att befara att den inte kommer hålla samma kvalitet. Av förståeliga själ.
Citera
2012-11-02, 23:11
  #4
Medlem
lendrygghs avatar
I princip min enda behållning från Finland, hur fattigt det än kan tyckas. En god humorist som det var alldeles för längesedan jag hade nöjet att läsa. Har bara läst Hoppsan, jag är död! och Prosten Huskoonens bestialiska betjänt, någon gång i trettonårsåldern, och särskilt den senare fann jag särskilt givande. En bok som börjar helskruvat men som jämnar ut sig och i slutet blir förvånansvärt rimlig.
Citera
2013-10-17, 15:27
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
Läser De hängda rävarnas skog för andra gången. Av de kanske tio böcker av Paasilinna jag läst är det här den allra bästa. Njuter för fulla muggar på tåget till jobbet varje dag.

Eskapismen går som en röd tråd genom varje bok. Han hanterar nordens folk och kulturer på ett lättsamt men ändå respektfullt sätt och man blir glad av att vara skandinav. Det smärtar mig att Arto inte tycks vara så kry som han förtjänar att vara vid en sådan ålder.

Vilka av Paasilinnas böcker tycker ni mest/minst om? Tack till alltid utmärkte användaren Ördög som skapat denna tråd.
Citera
2013-10-17, 20:50
  #6
Medlem
Tjippmunks avatar
han har trevliga böcker. har läst:
kollektivt självmord
haren år
världens bästa by
hoppsan, jag är död
en lycklig man

var och en är bra på sitt sätt. harens år tyckte jag särskilt bra om
Citera
2014-10-06, 08:55
  #7
Medlem
Ratis avatar
Nu har jag läst alla hans böcker utom en. I alla fall av dom som är översatta till svenska. Förhoppningsvis kommer fler att översättas.
Månne hur det går med den nya romanen.
Citera
2014-10-06, 15:50
  #8
Medlem
sinkaduss avatar
Tycker han blir lite långrandig i det det långa loppet. Känns lite som han skriver efter en mall. Men han har givit mig en hel del goda skratt. "De hängda rävarnas skog" är helt klart min favorit. Jag undrar om han inte hittat lite av sin inspiration av svensken Sture Dahlström. Eller så kanske dom bägge två har samma inspirationskälla...?
Citera
2014-11-05, 03:53
  #9
Medlem
JerryCottons avatar
Har läst alla hans böcker på finska, De hängda rävarnas skog är min absoluta favorit. Tycker även att Harens år och Åskgudens son är riktigt bra.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2014-11-05 kl. 03:56.
Citera
2014-11-05, 21:45
  #10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har läst alla hans böcker på finska, De hängda rävarnas skog är min absoluta favorit. Tycker även att Harens år och Åskgudens son är riktigt bra.

Harens år har jag läst + ungefär 3-4 till & måste säga det att han var över förväntan
Citera
2014-11-07, 23:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I tråden om döda författare fick jag en fråga om hur det står till med Arto Paasilinna nuförtiden. Jag anser att man borde undvika "offtopicande" i trådar av den arten, så jag beslöt efter lite övervägande att öppna en separat tråd. Jag hoppas att diskussioner av den här och den här typen i fortsättningen ska kunna föras här.

Svar på Ratis spörsmål: Allmänt taget tycks Paasilinna må bra, om man beaktar hur han levt. Även hans svenska beundrare torde veta att han i flera år hade problem med spriten (han blev bland annat dömd för rattfylleri), vilket i praktiken satte stopp för författandet. Därtill följde fallolyckan under ett restaurangbesök i oktober 2009, med åtföljande hjärnblödning. Sedan våren 2010 bor han på ett servicehem för dementa äldre i Esbo, utanför Helsingfors.

Tidningarna har kunnat rapportera om Paasilinnas gradvisa tillfrisknande, och framstegen verkar faktiskt ha varit avsevärda: i början kom han inte ens ihåg att han skrivit en massa böcker, men i våras fick vi veta att han rentav åstadkommit ett 80 sidors utkast till en ny roman. Enligt hans son kommer han dock knappast att lämna hemmet mer.

I våras fyllde Paasilinna 70 år, och det har firats på olika vis under året. Det har ordnats seminarier, och en biografi har utkommit, Onnellinen mies: Arto Paasilinnan elämä (En lycklig man: AP:s liv) av redaktör Jouni K. Kemppainen. Kan beställas på Adlibris, bland annat.

På universitetsbiblioteket i Helsingfors pågår just nu en utställning om Paaslinna. Den är öppen till den 14 januari.

Vill gärna ställa en fråga till dig, du som verkar ha koll;
En kompis sa till mig häromdagen att det var en "ny" Pasaliinna på väg ut, eller möjligtvis ute. Är det nån återutgivning eller vad? Och kompisen hade ingen koll på titel. Vet du?
Citera
2014-11-08, 09:16
  #12
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Vill gärna ställa en fråga till dig, du som verkar ha koll;
En kompis sa till mig häromdagen att det var en "ny" Pasaliinna på väg ut, eller möjligtvis ute. Är det nån återutgivning eller vad? Och kompisen hade ingen koll på titel. Vet du?
De oanständiga profeterna i Tibet utgavs nu i höst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback