Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-02, 11:14
  #1
Medlem
Jag har ärvt guldgods som jag tänkte sälja, passar inte mig och gör mer nytta kontant.
Nu har jag ju hört om alla skumraskbutiker som säljer stulna ryckta halsband mm här i Malmö så de vill jag ju helst inte gynna. Däremot vill jag ju ha ett bra guldpris.
Någon som har några rekommendationer?
Citera
2012-11-02, 11:38
  #2
Medlem
knullklassons avatar
Mitt tips är att du åker över sundet
Citera
2012-11-02, 11:47
  #3
Medlem
www.guldadam.se beställ hem brev som du postar guldet i. Funkar bra, tar några dar men du får se bilder på när guldet vägs osv, sms med prisförslag som du godkänner.
Citera
2012-11-02, 12:21
  #4
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalgala
www.guldadam.se beställ hem brev som du postar guldet i. Funkar bra, tar några dar men du får se bilder på när guldet vägs osv, sms med prisförslag som du godkänner.
På vilket sätt anser du det vara seriösare att skicka iväg en massa guld med post till en okänd internethandlare än att faktiskt bege sig till en välrenommerad guldhandlare med fysisk butik?
Citera
2012-11-02, 12:38
  #5
Medlem
Manboiiis avatar
Å snälla fall inte för dessa skitföretag, dom lurar dig på enorma pengar.
Tex som länken ovanför "Guldadam" -.-..

Åk till större kedjor, åk till smyckebutiker och fråga runt vem som betalar mest för guldet.
Även banker kan du kolla med.
Citera
2012-11-02, 12:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Mitt tips är att du åker över sundet
Med tanke på att valutan sjunkit så vet jag inte om det känns värt det. De är ju också lite märkliga med polisen osv - inte för att jag har något att dölja men jag vill inte hamna i någon trälig administration över en ev försäljning. Har du egna erfarenheter?
Citera
2012-11-02, 12:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Å snälla fall inte för dessa skitföretag, dom lurar dig på enorma pengar.
Tex som länken ovanför "Guldadam" -.-..

Åk till större kedjor, åk till smyckebutiker och fråga runt vem som betalar mest för guldet.
Även banker kan du kolla med.

Skulle aldrig falla mig in precis som att jag inte tar SMSlån, I'm not stupid
Citera
2012-11-02, 14:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
På vilket sätt anser du det vara seriösare att skicka iväg en massa guld med post till en okänd internethandlare än att faktiskt bege sig till en välrenommerad guldhandlare med fysisk butik?

Jag anser det lika seriöst. Ovan nämnda kedja har också butiker och om du kikar på allabolag.se så ser du också att dem är överlägset störst gällande köpa guld i Sverige. (jag jämförde med sms guld, guldbrev och stureguld)

Hur mkt cash tror du en guldhandlare eller guldfynd sitter och trycker på ? Där får du istället ett presentkort som du får använda i butiken.

Testa istället och återkom efter du fått erfarenhet. Gå och fråga hur mkt du får.
Stureguld har också butiker men är en mkt mindre kedja. Guldbrev verkar inte betala ut vad de lovar.

Gör din hemläxa, jämför och välj därefter. Om du ska växla pengar går du väl inte bara till Forex, utan du kikar hur mkt du får hos andra aktörer också.
Citera
2012-11-02, 16:46
  #9
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalgala
Jag anser det lika seriöst. Ovan nämnda kedja har också butiker och om du kikar på allabolag.se så ser du också att dem är överlägset störst gällande köpa guld i Sverige. (jag jämförde med sms guld, guldbrev och stureguld)

Hur mkt cash tror du en guldhandlare eller guldfynd sitter och trycker på ? Där får du istället ett presentkort som du får använda i butiken.

Testa istället och återkom efter du fått erfarenhet. Gå och fråga hur mkt du får.
Stureguld har också butiker men är en mkt mindre kedja. Guldbrev verkar inte betala ut vad de lovar.

Gör din hemläxa, jämför och välj därefter. Om du ska växla pengar går du väl inte bara till Forex, utan du kikar hur mkt du får hos andra aktörer också.

Snälla du royalgala. SMS-guld, guldbrev osv är skojare. SMS-guld har bevisligen kopplingar till grov kriminell verksamhet.

Citat:
Gangster sadlar om – till guldkung

Skitkällan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12677823.ab

Det ser ut på det här viset därför att Svenskar är ovana att hantera guld. Guldbrev ger exempelvis någonstans mellan tummen och pekfingret ett pris som du fått för 10 år sedan. Som vi alla vet har guldet stigit som en raket sedan dess men lika förbaskat så heter det i deras reklam att "guldpriset har aldrig varit så högt som nu, sälj guldet till oss för bästa pris." Det är snudd på ocker.

För 31,1g guld så kan prisskillnaden vara ca 5000 spänn mellan olika uppköpare.

1 OZ Sydafrikansk Krugerrand får du ca 7000 spänn för hos guldbrev.se. Tavex ger dig ca 11400 för samma mynt.

I Malmö ska du ringa runt till de uppköpare som du kan hitta + pantbanker osv. Jämför med seriösa guldbutiker exempelvis Tavex som åtminstone ligger nära spotpriset. Du kan aldrig sälja guldet för det aktuella världsmarknadspriset, så fungerar det nämligen inte. Men du kan komma bra nära. Ring till ALLA, läs på 20min och gå sedan och sälj ditt guld till ärliga uppköpare som inte har för avsikt att lura dig. Guldpriset är högt nu och vissa företag startar nu med affärsidén att köpa guld över nätet till ett seriöst pris som alla som hanterar guld och har lite kunskap finner acceptabelt. Lycka till TS!
Citera
2012-11-02, 18:05
  #10
Medlem
Håll hårt i guldet, its just gonna go up baby
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback