Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-25, 18:14
  #145
Medlem
radarpars avatar
Angående den något fattiga debatten om naturligt socker måste jag flika in att socker i frukt självklart är annorlunda och bättre jämfört med tillsatt socker i olika produkter och rent socker.

Det "onaturliga" sockret är raffinerat och processat och har därför en annan onyttigare nedbrytningsprocess i kroppen jämfört med sockret i en banan el apelsin.

Det är fruktosen som är det onyttiga sockret, och nu tänker smarta hjärnor på FB "ja just det, det som finns i frukt". Fel, frukt innehåller nämligen små mängder fruktos.

"Fem normalstora smågodisbitar innehåller minst lika mycket fruktos som 500 gram frukt"

Läs denna artikel http://fof.se/tidning/2013/1/artikel...ik-fruktsocker om era ärthjärnor förmår ta in vetenskaplig information utan att koka över.
Citera
2013-06-25, 18:21
  #146
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Du missade hans poäng. Även tillsatt socker är naturligt. Att diskutera utifrån termer av "naturligt" eller "onaturligt" är därför inte vettigt.


Ursäkta men grundförutsättningen för att ngt ska kallas naturligt är att det ska förekomma i naturen utan att en mänsklig hand modifierat den.

Att ta sockerbetor och behandla dem i en fabrik och med industriella metoder raffinera fram rent socker i en form som inte existerar i naturen kan knappast kallas naturligt. Isf är plast också naturligt eftersom det produceras av raffinerad råolja som förekommer i naturen.

Alltså: En sockerbit består av onaturligt socker medan ett äpple innehåller naturligt socker.
Citera
2013-06-25, 19:26
  #147
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Ursäkta men grundförutsättningen för att ngt ska kallas naturligt är att det ska förekomma i naturen utan att en mänsklig hand modifierat den.

Att ta sockerbetor och behandla dem i en fabrik och med industriella metoder raffinera fram rent socker i en form som inte existerar i naturen kan knappast kallas naturligt. Isf är plast också naturligt eftersom det produceras av raffinerad råolja som förekommer i naturen.

Alltså: En sockerbit består av onaturligt socker medan ett äpple innehåller naturligt socker.

Sockret förblir oförändrat under raffineringen. Så även enl. din definition är tillsatt socker naturligt.
Citera
2013-06-29, 16:36
  #148
Medlem
ChuckyOnes avatar
Man kan skapa bra energi flöde av att köra ett gäng frukter i mixer och dricka med kanske vatten eller något innan träningen också. Faktiskt jävligt smart sätt att bli lite piggare i knoppen på.. Tyvärr praktiserar ja det själv i verkligheten allt för lite. Men älskar att äta frukt. Så är det verkligen..

När man har mer pengar så blir det absolut till att ha en korg frukt hemma oftare. Men just nu får man prioritera andra kost ämnen före det ibland. Tyvärr...
Citera
2016-08-21, 17:57
  #149
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xD
Frukt är förbannat bra mellanmåls-energi. När jag inte hinner äta, fungerar det förbannat bra med att trycka i sig en frukt. Jag upplever det som att folk i allmänhet inte äter så mycket frukt?

Vad tycker ni? Håller ni med mig? Jag personligen äter 3-5 st frukter om dagen.
Brukar käka en klase bananer till mellis förut var det chokladkakor typ nu är jag inte lika fet som förr :-o
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback