Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-05, 00:11
  #13
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jaha, så i grund och botten används Wine?

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Så då är frågan; varför göra en betalvariant av ett open-source-program, som dessutom fungerar lika bra?

CrossOver är en finslipad betalversion av Wine med en del extra funktioner såsom bottles (finns även i playonlinux och winetricks).

En skillnad är att wine har fler regressions, saker som funkade i en version av Wine, behöver inte nödvändigtvis fungera i nästa version, Crossover ska vara fritt från regressions såvitt jag har förstått.

Så Crossover är helt enkelt en mer testad version av Wine.

På samma sätt som Fedora är en testbänk för Red Hat Linux, så kan man säga att Wine är lite av en testbänk för CrossOver.
CrossOver har även en mängd programmerare anställda som jobbar med att vidareutveckla Wine (inte bara Crossover)

Senast jag testade CrossOver upplevde jag dock att Playonlinux, stödde flera spel än CrossOver, men det var också ungefär fyra år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Enligt erfarenheter tror jag detsamma, i det här fallet. Vissa program tror jag är mycket enklare att installera t ex Microsoft Office. En fördel är att CrossOver finansierar utvecklare av Wine. Wine är ett kompatibilitet lager och skulle man optimera det skulle det säkert kunna köra vissa Windows-program snabbare än i Windows operativsystemet. Men Spotify var som sagt långsammare i CrossOver Linux än Linux-versionen.

Aldrig märkt gågon prestanda-skillnad mellan windowsversionen i Wine och linux-previewen, däremot kraschade linux-previewen när jag uppgraderade Spotify en gång, så, har låst min version av Spotify, för att förhindra att det inträffar igen.

Undrar om dom ens har brytt sig om att åtgärda det?
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2012-11-05 kl. 00:16.
Citera
2012-11-08, 13:05
  #14
Medlem
Genom CrossOver Plugin kunde Linuxanvändare att köra tilläggsprogram som Netscape insticksprogram (NPAPI) och ActiveX-kontroller som var avsedda för Windows. Finns denna funktion kvar? Exempel på ett användningsområde skulle vara att använda en nyare version av Adobe Flash Player i Firefox.
Citera
2012-11-30, 23:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Genom CrossOver Plugin kunde Linuxanvändare att köra tilläggsprogram som Netscape insticksprogram (NPAPI) och ActiveX-kontroller som var avsedda för Windows. Finns denna funktion kvar? Exempel på ett användningsområde skulle vara att använda en nyare version av Adobe Flash Player i Firefox.
T ex plugin-programmet Google Earth för webbplatser är för tillfället endast tillgängligt i Windows och Mac OS X 10.4+.
Citera
2012-12-01, 17:47
  #16
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
T ex plugin-programmet Google Earth för webbplatser är för tillfället endast tillgängligt i Windows och Mac OS X 10.4+.
Fungerar att installera Firefox i Wine, och därefter installera pluginet.
Citera
2012-12-13, 00:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Fungerar att installera Firefox i Wine, och därefter installera pluginet.
Tyvärr fungerade det inte för mig. Jag har ett till problem, jag kan inte skriva bokstäverna "áčđŋštž" i ett program: StarDict. Linuxversionen fungerar bra.
Citera
2012-12-16, 21:34
  #18
Medlem
Jag skulle installera ett program genom "Installera Windows-mjukvara" men Crossover programmet och Lubuntu slutade svara. Crossover Linux ser ut att vara skrivet i Python. Codeweavers borde förbättra buggtestandet så att Crossover programmet inte kraschar så här. Har ett program tillräckligt många fel är det svårt att köra det. Men det finns många program som installeras och körs med goda resultat. Orelaterat till händelsen av att "Installera Windows-mjukvara" buggen tillägger jag att åäö fungerar.
__________________
Senast redigerad av Lyfang 2012-12-16 kl. 21:52.
Citera
2013-01-02, 23:04
  #19
Medlem
Crossover Linux har även kraschat vid körning av (Windows) program. Men för det mesta fungerar Crossover bra. God fortsättning på det nya året och hoppas Crossover Linux har kommit till användning!
Citera
2013-01-07, 20:51
  #20
Medlem
Adobe Creative Suite 2 (CS2) får Brons (Bronze) med Crossover Linux version 9.2.0: http://www.codeweavers.com/compatibi...e/?app_id=2256

Tänkte först skapa en ny tråd men nöjer mig med att skriva det här. Adobe erbjuder nu på gratis nerladdning av Adobe Creative Suite 2 (CS2) från 2005: https://www.adobe.com/cfusion/entitl...=cs2_downloads (fungerar inte länken, "Site Area Temporarily Unavailable"? Försök igen senare eller sök på Adobes hemsida efter ny länk)

Jag har ännu inte hunnit provat programmet med Crossover Linux 11.3.1 ( som är baserat på Wine 1.4.1(?)).

Läs mer här (på engelska): Photoshop CS2 Now Available for Free, Works Fine in WINE

See även: http://noelchenier.blogspot.ca/2013/...-for-free.html
__________________
Senast redigerad av Lyfang 2013-01-07 kl. 20:54.
Citera
2014-04-15, 20:25
  #21
Medlem
Det går att prova köra Windowsprogram i Wine också. Wine har öppen källkod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback