• 1
  • 2
2012-10-31, 13:49
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leexxii
Men nu skriver de flesta av er att det inte är hela världen, lite små fel är inga problem.
Även att ni vet att personen ifråga har dyslexi så blir det lättare att ha överseende med detta, och det kan jag ju förstå. (lathet är inget handikapp)
så ska någon som mej avsluta varje text med "ps. jag har dyslexi" för att kunna få vara med å disskutera eller är det bara att tåla komentarerna därefter?

Vissa användare skriver att de har dyslexi i sin signatur för att slippa kommentarer, annars kan du ju alltid rapportera sådana inlägg då det är emot reglerna, off topic, att anmärka på sådant.
Citera
2012-11-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leexxii
felstavning, stör det dej?

varför stör det så många när en text inte är korrekt skriven, varför är detta något vissa känner sådant behov av att påpeka.

jag som många andra har kämpat med dyslexin hela livet, och det är förbannat jobbigt att aldrig bli tagen på allvar för att det är skrivet lite si så där. En dålig stavning betyder inte att personen inte kan komma med lika bra argument eller vara lika smart som någon som kan stava.
och på ett ställe som detta tycker jag att överseendet med stavningen borde vara större då många bara haffsar ihop lite, eller skriver i bara farten innan nästa tråd öppnas.

jag ser min dyslexi som förjävlig emellanåt hatar att jag inte kan lära mej att stava det simplaste ord rätt, men jag har med det även en styrka som många andra inte har. jag ser inte när det är fel vilket gör att jag kan läsa det mesta utan att störa mej eller få svårt att förstå vad det står. ge mej något skrivet av en 5 åring där bokstäverna är bakofram och uppochner och allt annat som blir fel i den åldern och jag läser det klockrent.

varför kan inte ni som stör er försöka anpassa er lite, sluta gnälla och se att det är eran svaghet ist?
det är många som inte stavar bra både pga dyslexi eller bara lathet, men vad fan spelar det för roll här? jag förstår om man ska skriva ett brev till regeringen att rättning vore bra, men här kom igen för fan...

Jag fetmarkerade saker som jag vanligen stör mig på, det kanske stämmer att det är min egen svaghet och inte någon annans. Anledningen till att jag stör mig på det är dels för att det blir jobbigare att läsa, dels så framstår skribenten som ett ungt barn eller någon som är mindre intelligent och någon som kanske inte var i skolan så mycket, dyslexi eller ej.
Jag säger inte på något sätt att jag är proffs på att skriva och argumentera, eller att jag skulle vara smartare än någon, det är bara extremt störande att läsa.

Dock så måste jag säga att det är mycket värre när folk ska hålla på och blanda ihop massa ord i meningar eller ha en taskig meningsuppbyggnad vilket gör att det i princip inte går att förstå vad dom egentligen menar. Stavfel känns inte lika allvarligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in