• 1
  • 2
2012-10-31, 11:37
Medlem
varför stör det så många när en text inte är korrekt skriven, varför är detta något vissa känner sådant behov av att påpeka.

jag som många andra har kämpat med dyslexin hela livet, och det är förbannat jobbigt att aldrig bli tagen på allvar för att det är skrivet lite si så där. En dålig stavning betyder inte att personen inte kan komma med lika bra argument eller vara lika smart som någon som kan stava.
och på ett ställe som detta tycker jag att överseendet med stavningen borde vara större då många bara haffsar ihop lite, eller skriver i bara farten innan nästa tråd öppnas.

jag ser min dyslexi som förjävlig emellanåt hatar att jag inte kan lära mej att stava det simplaste ord rätt, men jag har med det även en styrka som många andra inte har. jag ser inte när det är fel vilket gör att jag kan läsa det mesta utan att störa mej eller få svårt att förstå vad det står. ge mej något skrivet av en 5 åring där bokstäverna är bakofram och uppochner och allt annat som blir fel iden åldern och jag läser det klockrent.

varför kan inte ni som stör er försöka anpassa er lite, sluta gnälla och se att det är eran svaghet ist?
det är många som inte stavar bra både pga dyslexi eller bara lathet, men vad fan spelar det för roll här? jag förstår om man ska skriva ett brev till regeringen att rättning vore bra, men här komigen för fan...
Citera
2012-10-31, 11:39
Medlem
gato12s avatar
Det stör mig som fan.

Men jag vet också att jag inte kan göra så mycket åt det, det tenderar att bli lite dålig stämning om man ständigt och jämt påpekar felaktigheter.

Varför?

För att det stör mitt estetiska sinne.
Citera
2012-10-31, 11:43
Moderator
Folk med dyslexi eller liknande har det svårare och jag tror att de flesta har större överseende med det i fall det får reda på det. Jag är inte världens bästa jämt men försöker så gott det går och tycker andra ska göra det också. Anledningen till att det är bra att skriva så korrekt som möjligt är att det blir enklare ätt läsa för andra, inte lika mycket missförstånd och sen tas man inte lika seriös om du inte ens vill lägga ner tid att försöka formulera dig rätt/stava (de som gör det pga lathet). Sen är det bra träning att skriva så korrekt som möjligt så man inte behöver sitta och tänka till en extra gång när man väll ska skriva ett CV, brev eller annat till en seriös situation och det smyger med massa slang eller icke korrekta meningar. Om folk kan skriva normalt varför inte göra så?
Citera
2012-10-31, 11:54
Medlem
WallerQs avatar
Jag brukar inte bry mig om det nu inte är något katasrofalt fel eller om felet ändrar betydelsen av ordet så att det inte passar in.
Det finns till och med forsking som vissa attt man kan förstå en text bara om första och sista bokstaven är rätt sen skulle de tydligen inte spela så stor roll hur det annars är med stavningen. Så det finns ingen anledning till att störa sig på stavning eller påpeka den så länge innebörden av det men vill ha sagt kommer fram.
Be mig inte om länk till ovan nämd forskning för det var bara något jag läste i skolkoridoren på en lapp när jag gick där för längesen.
Citera
2012-10-31, 11:57
Medlem
Inglorias avatar
Åh, det finns så många anledningar till att jag stör mig på detta. Givetvis gör även jag fel ibland, och enstaka stavfel här och där är inte hela världen. Om jag sedan får reda på att personen har dyslexi så förklarar ju det ett och annat, och jag har större överseende.

Men folk som bara är lata av naturen och inte orkar engagera sig? Först så orkar man inte läsa en text som är felstavad där man måste anstränga sig för att förstå logiken och se den röda tråden. För det andra så framställer man sig själv som jäkligt ointelligent om man har gått i skolan och inte ens där orkat engagera sig i att stava rätt. Det är väldigt svårt att ta någon på allvar som inte kan sätta ihop rätt meningsbyggnader. För det tredje, som gör att jag är snabb på att döma, är att de människor som jag känner som oftar stavar fel är inte speciellt begåvade utanför stavningen heller. De är kassa på att argumentera, är oengagerade i saker, har ett ologiskt tänk och ja.. är allmänt människor som jag inte riktigt tål. Nu är jag fullt medveten om att jag drar många över en kam, men dessa 3 anledningar är de största orsakerna till varför jag stör mig på folk som stavar fel (det finns betydligt fler).

De som har dyslexi eller annat tillhör inte denna grupp, så länge de inte använder dyslexin som en ständig ursäkt.

EDIT: Dessutom så ser det ju förjävligt ut!
Citera
2012-10-31, 12:00
Medlem
Hippos avatar
Medveten felstavning retar gallfeber på mig! Som t.ex: Juh, jah, mej och dej. De som inte rår för att de inte kan stava hyser jag inget som helst agg emot. Ingen är perfekt.
Citera
2012-10-31, 12:11
Medlem
FishHeads avatar
Folk måste chilla, en felstavning är inte hela världen, man förstår ju ändå? Jag skulle inte kunna bry mig mindre om någon stavar lite fel
Citera
2012-10-31, 12:22
Medlem
AnCa89s avatar
Om jag får veta att personen i fråga har dyslexi så bryr jag mig inte. Men när någon stavar fel helt frivilligt, bara för att hen är för lat då får jag galfeber. Det jag blir mest tokig på är när ngn börjar en mening med liten bokstav eller skriver mitt namn med en liten "c" WTF? Tycker det är helt jävla vidrigt och respektlöst.

Kan t.o.m. stava fel själv när jag skriver i mobilen, blir helt jävla galen sedan när jag ser mina fel :-(
Citera
2012-10-31, 12:29
Medlem
ElizabethDeanss avatar
Det stör mig inte det minsta. Jag tycker folk får skriva precis hur de vill. Tror inte heller att det är ett tecken på att man är obildad, kan lika gärna vara lathet. Folk som är fisförnäma om språk är ofta folk med dålig självkänsla som tvivlar på sitt eget vokabulär och måste ta varje chans att glänsa med ett "nytt svårt ord" de lärt sig
Citera
2012-10-31, 13:06
Medlem
LightClouds avatar
Nja, felstavningar överlag är inte det mest störande felet när det kommer till skriftligt språk. Saker som däremot stör mig något oerhört är särskrivningar, överdriven användning av engelska ord och helt urusel meningsuppbyggnad.

Du går ganska säker, min vän!
Citera
2012-10-31, 13:46
Medlem
Men nu skriver de flesta av er att det inte är hela världen, lite små fel är inga problem.
Även att ni vet att personen ifråga har dyslexi så blir det lättare att ha överseende med detta, och det kan jag ju förstå. (lathet är inget handikapp)
så ska någon som mej avsluta varje text med "ps. jag har dyslexi" för att kunna få vara med å disskutera eller är det bara att tåla komentarerna därefter?
Citera
2012-10-31, 13:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippo
Medveten felstavning retar gallfeber på mig! Som t.ex: Juh, jah, mej och dej. De som inte rår för att de inte kan stava hyser jag inget som helst agg emot. Ingen är perfekt.

Dock med mej/dej/sej så är det tyvärr många som inte får lära sig det i plugget längre, samma med de/dem, ungarna får inte lära sig skilja på dom (och ja, jag använder i regel "dom" istället av ren jäkla lathet även om jag kan skilja på de/dem och anser att alla som inte är helt säkra på de/dem borde använda "dom" istället då det inte ser lika illa ut som de/dem felanvänt).

Jag brukar kunna skriva ganska röriga meningar ibland (har lite problem med att hålla tråden så att säga, så jag glömmer bort hur jag startade meningen vilket kan resutera i upprepningar i meningsuppbyggnaden) och jag brukar kunna halka in på engelska stavningar tex exact istället för exakt, framförallt om jag är stressad eller har spenderat en längre tid på engelskspråkiga forum eller chattar.
Senast redigerad av Sereena 2012-10-31 kl. 13:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in