Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-10-20, 14:00
  #25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är flera mätningar på samma kulor. Egentligen ska man helst jämföra kulor från samma mättillfälle, så metod och andra förhållanden är likadana. Men för att kunna använda den här egentligen ganska oanvändbara metoden i MOP så måste man frångå det.

Det var länge sedan jag pysslade med detta, men jag erinrar mig följande. När Mockfjärdskulan från postrånet testades första gången så hamnade den så långt från mordkulorna att den bedömdes vara inte intressant. Vilket förmodligen var till men för uppslaget. Sedermera testades den igen och då var överensstämmelsen större, vilket höjde temperaturen på saken.

Jag kommer inte riktigt ihåg, men mätvärden från första testet av postrånskulan är nog inte kända och saknas i sådana fall i diagrammet. Den borde ligga utanför det, eftersom den avfärdades. De bruna ringarna är då omtestet av kulan samt att den var med även när de uppfiskade kulorna testades. Men ej säker på detta just nu.

Tackar, det stämmer säkert som du skriver. Jag har även läst att när kulorna i Mockfjärdsrevolvern testades så jämfördes de med ny mätning av en av Palme-kulorna. Så då borde 2 av de gula ringarna vara från den första mätningen av båda Palme-kulorna och den 3:e gula ringen från den senare jämförelse-mätningen.
Citera
2023-10-20, 16:43
  #26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tackar, det stämmer säkert som du skriver. Jag har även läst att när kulorna i Mockfjärdsrevolvern testades så jämfördes de med ny mätning av en av Palme-kulorna. Så då borde 2 av de gula ringarna vara från den första mätningen av båda Palme-kulorna och den 3:e gula ringen från den senare jämförelse-mätningen.

Man brukar mäta någon av palmekulorna varje gång man mäter en ny kula av intresse. Så det torde gälla även Mockfjärdskulorna. Har ej möjlighet att kolla nu närmare bestämt.

I början av april 1986 meddelar SKL att postrånskulan saknar överensstämmelse med mordkulorna. Förnyad mätning som visar på motsatt resultat sker 1989 och det är väl då man bestämmer sig för att gå till botten med med detta ordentligt?

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Veijo K från Haparanda-stölden (Mockfjärds-kulorna) säger i förhör IA-12024-C att askarna på ena sidan hade en blå linje som blir mörkare och mörkare. Såg askarna ut så 1979 eller tidigare?

Missade att svara på det. Det finns två olika utseenden på askar med Super-X -ammunition från Winchester i relevant tid. En vit med ett rött X (kan vara gult) eller en gul med en blå list i överst. Jag vet inte om det kan vara sistnämnda VK avser?

De två varianterna kommer upp vid bildgoogling av "Winchester Metal Piercing".

Vit ask innebär från mitten av och senare sjuttiotal och gul äldre tillverkning.
Citera
2023-10-20, 17:25
  #27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man brukar mäta någon av palmekulorna varje gång man mäter en ny kula av intresse. Så det torde gälla även Mockfjärdskulorna. Har ej möjlighet att kolla nu närmare bestämt.

I början av april 1986 meddelar SKL att postrånskulan saknar överensstämmelse med mordkulorna. Förnyad mätning som visar på motsatt resultat sker 1989 och det är väl då man bestämmer sig för att gå till botten med med detta ordentligt?



Missade att svara på det. Det finns två olika utseenden på askar med Super-X -ammunition från Winchester i relevant tid. En vit med ett rött X (kan vara gult) eller en gul med en blå list i överst. Jag vet inte om det kan vara sistnämnda VK avser?

De två varianterna kommer upp vid bildgoogling av "Winchester Metal Piercing".

Vit ask innebär från mitten av och senare sjuttiotal och gul äldre tillverkning.

Jag hittade en sida med foto på askar.
https://forum.cartridgecollectors.or...riations/10762

Askarna med blå list skulle då vara från 30-eller 40-talet.

I förhöret med Veijo K står det:
...på askarnas ena sida finns en blå linje som blir mörkare och mörkare...

Så ser inte den blå listen på på de askar det finns foto på. Den listen är jämnt blå.
Men kanske om askarna bleknat ojämnt med tiden.
__________________
Senast redigerad av HAARP 2023-10-20 kl. 17:29.
Citera
2023-10-20, 17:44
  #28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag hittade en sida med foto på askar.
https://forum.cartridgecollectors.or...riations/10762

Askarna med blå list skulle då vara från 30-eller 40-talet.

I förhöret med Veijo K står det:
...på askarnas ena sida finns en blå linje som blir mörkare och mörkare...

Så ser inte den blå listen på på de askar det finns foto på. Den listen är jämnt blå.
Men kanske om askarna bleknat ojämnt med tiden.

Ok. Då blandade jag ihop den gula asken med rött X med den gula med blå list.

Uppgifterna på sidan stämmer dock inte riktigt, då den ena asken som fanns på Christer A:s klubb och som var tillverkad 1972 var gul.

Och jag tror att de gula med blå list kan vara lite senare än 30-40 -talen. Men det verkar ändå inte troligt med så åldrig tillverkning gällande Mockfjärdskulorna.

Jag vet inte vad för blått streck på asken VK kan tänkas syfta på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback