Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 01:13
  #109
Medlem
Grimleys avatar
Omega 3 och vitamintabletter. Inget annat utan vanlig mat och mjölk.
Citera
2017-03-01, 17:10
  #110
Medlem
Vitamin D: Främst under vinterhalvåret (10 000 IU varannan dag) alltid tillsammans med vitamin K

Magnesium: För muskulatur och nerver (600 mg uppdelat på 2 tabletter)

Järn+vitamin C: Brustablett varje morgon

B12/folsyra: Pga brist

Tyrosin: Pga dopaminbrist, alltid tillsammans med B12.
Citera
2017-03-01, 17:14
  #111
Medlem
gurkmajjas avatar
Spirulina, och d-vitamin på vintern.
Citera
2017-03-01, 20:52
  #112
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vassleprotein.
Citera
2017-03-03, 19:00
  #113
Medlem
r4ll3s avatar
För hälsan:
Vitamin D
Omega 3

För prestation:
Kreatin monohydrat
Koffein anhydrat

De tillskott jag listat ovan är egentligen några av få som har vetenskaplig evidens bakom sig men är samtidigt inget man behöver ta. Att äta fisk är nog bättre än fiskolja, eftersom sammansättningen i fisken underlättar absorptionen av de långa fettsyrorna. Att extrahera en särskild mikronutrient kommer i princip alltid vara underlägset än ifall man får den ifrån kosten, då våra kroppar är skapade för att absorbera föda i just den sammansättning mellan fett, protein och kolhydrater är. Ett annat bra exempel är antioxidanter som försämrar träningseffekt via tillskott, men via blåbär och frukt gör det inte det, förmodligen på grund av andra ämnen som interagerar synergiskt i blåbär/frukt. Detsamma kommer solsken vara överlägset vitamin D-tillskott, då det även kalibrerar vår dygnsrytm (vilket har en god effekt på sömnen), samt har en bättre tillgänglighet då oralt intag av vitamin D är fettberoende (medan syntesen i huden är vattenlöslig). Man kan heller inte överdosera på vitamin D i solen och det behövs ingen mycket exponering alls egentligen.

Kaffe och té är helt klart nyttigare än koffein anhydrat, men för prestation är det inte lika bra. Vad som är bra för prestation är inte nödvändigtvis bra för hälsan. Det finns många intressanta ämnen i både kaffe och té som har kognitiva effekter (positiva sådana) tillskott saknar, som t.ex. MAOis i kaffe och L-theaniné och EGCG i grönt té. Dessa ämnen har synergisk effekt med koffeinet. Så när man extraherar just ett särskilt ämne ur nåt man normalt tar in via hel föda så går man miste om en massa synergier som kan vara positiva (oftast är de det men måste såklart inte...) för kroppen.
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2017-03-03 kl. 19:17.
Citera
2017-03-03, 20:47
  #114
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Multivitamin/mineral
Magnesium
D-vitamin
Omega-3
Aminosyror
Malto

Ganska basic för mig nu för tiden.
Citera
2017-03-04, 12:52
  #115
Medlem
RaketDoriss avatar
Omega -3 de dagar jag inte äter lax.
D-vitamin
vassle protein.
Kreatin
Aminosyror.
Citera
2017-03-04, 17:15
  #116
Medlem
Yeahvlens avatar
Ni som skriver multivitamin har jag bara en fråga; varför, och vad är anledningen?

För att svara på frågeställningen:

Deff:
EAA
Vassleprotein
HMB
Kreatin
D-vitamin

Bulk
Vassleprotein
HMB
Kreatin
D-vitamin
Citera
2017-03-22, 00:15
  #117
Medlem
Exakt alla dessa som nämns här http://deffa.nu/deffguiden/kosttillskott-under-deff/

Tar inte Whey varje dag utan det beror lite på vad jag äter för mat.
Citera
2018-04-08, 13:36
  #118
Medlem
Tar detta dagligen:

Vitamin D (5000ie)
Omega 3 (2000mg)
B Komplex
B12 (1000ug)/400ug folsyra
Zink 30mg
Magnesium 500mg
K2 90ug

Tar sedan sporadiskt multivitamin.
Citera
2018-04-08, 21:13
  #119
Medlem
MuscleSharks avatar
Händer då och då att jag tar lite vassle om jag inte har möjlighet att få mig ngt annat.
Förr tog jag allt ifrån multivitamin, omega 3, vitamin d3, kreatin, magnesium, probiotika, koffein/pwo och säkert mer grejer som jag inte kan komma på just nu.
När jag tänker tillbaka på det så skäms jag över att vara så lättlurad att tro på att det skulle öka prestationen och/eller få mig att må bättre.
Nu talar jag bara för mig sj här så att jag inte gör ngn annan upprörd, men för mig va det onödiga tusenlappar som kunde ha investerats i ngt betydligt mer givande.
Kosttillskott är för mig på sin höjd placebo, mer eller mindre.
Citera
2020-09-24, 12:03
  #120
Medlem
Lagunerss avatar
Multivitamin/mineral, varannan dag
D vitamin 6000ie
Vitamin K2 200ug
C vitmin
Zink
Omega 3
Nattljusolja
Kreatin
Glutamin
Collagen
Leucine
Psyllium husk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback