Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-07, 09:04
  #193
Medlem
habets avatar
Sitter och läser tråden om da Costa när jag i en sammanställning ser namnet Rebecka Tarschys dyka upp, hon beskrivs (av användaren echoesofglory) som vän till Hanna Olsson. Hon skrev i en artikelserie på 70-talet i DN som hette Kvinnokraft, så det är väl troligt att de är vänner.
Rebecka är syster till Daniel, är det här något som man bör 'oroas' över? Om inte annat visar det åter igen på vilken ankdamm lilla Sverige är.

Undra förresten hur det gick för Seppo P när han träffade QK i slutet på maj?
Citera
2014-06-08, 18:23
  #194
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Sitter och läser tråden om da Costa när jag i en sammanställning ser namnet Rebecka Tarschys dyka upp, hon beskrivs (av användaren echoesofglory) som vän till Hanna Olsson. Hon skrev i en artikelserie på 70-talet i DN som hette Kvinnokraft, så det är väl troligt att de är vänner.
Rebecka är syster till Daniel, är det här något som man bör 'oroas' över? Om inte annat visar det åter igen på vilken ankdamm lilla Sverige är.

Undra förresten hur det gick för Seppo P när han träffade QK i slutet på maj?

Detta skrev Per Lindeberg i artikeln "Dömd till livstid av medierna"(publicerad i publicistklubbens årsbok 2000):
"Dagens Nyheter, vars tendentiösa och osakliga journalistik kring fallet i hög grad bidrog till att förgifta stämningarna kring den rättsliga prövningen av målet, valde till en början - när "Döden är en man" väl kommit ut - att prioritera inlägg, som var kritiskt inställda till de två misstänkta och till den bok, som klandrat DN för tidningens medverkan i medialynchningen av läkarna. Artiklar som uttryckte motsatt uppfattning refuserades. Inte ens beriktiganden av osakliga uppgifter togs in.

Redan några månader innan boken kom ut, efter det att Hanna Olsson - chefsideologen bakom den feministiska kampanjen mot de två läkarna - misslyckats med att stoppa dess publicering, misstänkliggjordes både boken och förlaget av en av Olssons väninnor, DN-journalisten Rebecca Tarschys, i en signerad artikel på kultursidan. Det ryktades, skrev Tarschys, att förlaget Fischer & Co hade dåliga affärer och därför ville ge ut något "säljande"."
Citera
2014-10-05, 21:59
  #195
Medlem
Sisests avatar
Vi har fått en ny regering. Det blev ingen Bodström på posten som justitieminister. Det hade väl varit ett dråpslag mot en opartisk analys och åtgärder efter kommissionens resultat om några månader?
Det blev i stället Morgan Johansson (S) som tar över. Kanske på sin plats att repetera hans tidigare ställningstagande när det gällde behovet av en utredning av rättsskandalen:

Citat ur DN 2 februari 2013

"– Det finns ingen anledning för regeringen att vänta. Om inte regeringen agerar så kommer vi att ta ett utskottsinitiativ i riksdagen, säger Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson Morgan Johansson.

– Detta är den största rättsskandalen i Sveriges moderna historia. Detta är alldeles för stort för att bara låta det passera.

Johansson pekar på att alla kontrollfunktioner har fallerat i fallet Quick, bland andra har JK inte lyckats avslöja vad som har gått fel. Han vill se en kommissionen bestående av framför allt jurister och rättspsykiatriska experter."

Nu ha MJ bollen och kommer ganska omgående få bekänna färg. Det blir spännande att se om ansvaret påverkar vilja och inställning?
Citera
2014-10-06, 07:56
  #196
Medlem
Frågan är om det kommer att hända så mycket. Fallet är ju i princip löst. Bergwall är väl fri, och det verkar inte vara någon risk för att han blir fälld igen för ett gammalt mord. Ingen liknade rättsskandal i Sverige torde heller blossa upp snart med tanke på hur det har gått i detta fall.
Citera
2014-10-06, 19:04
  #197
Medlem
Sisests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Frågan är om det kommer att hända så mycket. Fallet är ju i princip löst. Bergwall är väl fri, och det verkar inte vara någon risk för att han blir fälld igen för ett gammalt mord. Ingen liknade rättsskandal i Sverige torde heller blossa upp snart med tanke på hur det har gått i detta fall.


Om MJ har uppfattningen att det är den största rättsskandalen i Sverige i modern tid och att det är för stort att låtas passera, blir väl ansvarsfrågan högaktuell?
Citera
2014-11-11, 21:27
  #198
Medlem
Sisests avatar
Diverse utlovade bokprojekt börjar ta form.



Svt nyheter/ kultur:

Leif GW Persson har varit öppet kritisk mot rättsväsendets agerande i Quick-fallet. Trots det ser han fram emot att läsa Lambertz och Van der Kwasts versioner.

– Ibland är det roligt att få alla sina värsta förväntningar uppfyllda och det tror jag att jag kommer få i rikt mått den här gången.



http://www.svt.se/kultur/leif-gw-per...-quickbockerna



I samma artikel finns uppgiften att kommissionen väntas vara klar först i juni 2015?
Citera
2014-11-11, 22:59
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
Diverse utlovade bokprojekt börjar ta form.



Svt nyheter/ kultur:

Leif GW Persson har varit öppet kritisk mot rättsväsendets agerande i Quick-fallet. Trots det ser han fram emot att läsa Lambertz och Van der Kwasts versioner.

– Ibland är det roligt att få alla sina värsta förväntningar uppfyllda och det tror jag att jag kommer få i rikt mått den här gången.



http://www.svt.se/kultur/leif-gw-per...-quickbockerna



I samma artikel finns uppgiften att kommissionen väntas vara klar först i juni 2015?

Jag är mycket besviken, för Qvickskandalen visar hur det kan gå i en svensk domstol, och många gånger om. Hela svenska befolkningen verkar lida av stockholmssyndromet i stor skala, där man inte är mottaglig för de sanningar som skulle få slut på rättsrötan och den utbredda vänskapskorruptionen.

Detta är inte en sak för en kommission i det dolda. Det att detta kunde ske, och det vidriga efterspelet gör saken till en parlamentarisk fråga i justitieutskottet.

Det ska till en justitieminister med rättspatos och en integritet som inte påverkas av olika intressegrupper som advokatsamfundet, eller högt uppsatta politiker eller personer på andra höga poster i samhället. Men det lär vi aldrig se i Sverige, för i Sverige skriver man böcker om sina lögner och rättsövergrepp och tjänar ytterligare en rättsvidrig slant. Och pissar på de man förstört livet för. Och fortsätter gå till jobbet om det så är Högsta Domstolen.
Citera
2014-11-24, 23:06
  #200
Medlem
Sisests avatar
Anna-Clara Asplund är positiv efter mötet med kommissionen, samtidigt som Johanfallet kan få en oväntad lösning inom kort. Bokskrivarna kan därmed få anledning att ändra i sina manus i sista stund? Högintressanta tider stundar.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...l-kommissionen
Citera
2014-11-25, 11:50
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Sitter och läser tråden om da Costa när jag i en sammanställning ser namnet Rebecka Tarschys dyka upp, hon beskrivs (av användaren echoesofglory) som vän till Hanna Olsson. Hon skrev i en artikelserie på 70-talet i DN som hette Kvinnokraft, så det är väl troligt att de är vänner.
Rebecka är syster till Daniel, är det här något som man bör 'oroas' över? Om inte annat visar det åter igen på vilken ankdamm lilla Sverige är.

Undra förresten hur det gick för Seppo P när han träffade QK i slutet på maj?


Inte klokt. Varför måste RT:s bror leda detta? Självklart är det jäv och inget annat.
Citera
2015-05-17, 06:15
  #202
Medlem
Sisests avatar
Göran Lambertz är fortfarande kvar i sin roll som justitiekansler, statens advokat, med ett till synes hopplöst uppdrag att tona ner rättsskandalen, vända opinionen och ärorädda sig själv och sitt lag. Klavertrampen duggar tätt i dokumenterad bokform, när det visar sig att "viktiga bevis" bygger på felaktig och okontrollerad hörsägen från den förhörsledande polisen.

Vad Berwallkommisionen i sitt likaledes hopplösa uppdrag drar för slutsats av detta återstår att se.
SB själv måste mysa i sin fria tillvaro väl medveten om att det är han själv som har trumf på hand och sista ordet när falskspelet nu avslöjats.
Citera
2015-05-17, 13:54
  #203
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
Göran Lambertz är fortfarande kvar i sin roll som justitiekansler, statens advokat, med ett till synes hopplöst uppdrag att tona ner rättsskandalen, vända opinionen och ärorädda sig själv och sitt lag. Klavertrampen duggar tätt i dokumenterad bokform, när det visar sig att "viktiga bevis" bygger på felaktig och okontrollerad hörsägen från den förhörsledande polisen.

Vad Berwallkommisionen i sitt likaledes hopplösa uppdrag drar för slutsats av detta återstår att se.
SB själv måste mysa i sin fria tillvaro väl medveten om att det är han själv som har trumf på hand och sista ordet när falskspelet nu avslöjats.

En liten korrigering bara. Lambetrz är numer justitieråd i HD och inte JK men i sak är det ingen skillnad.

Jag har idag i Quick-tråden tagit upp frågan hur det de här senaste månadernas "stolligheter" kan ha påverkat kommissionens utlåtande.
Jag har ju alltid varit säker på att det kommer att vara något slätstruket, enligt gammal svensk tradition, typ " visst har enstaka fel förekommit men vi ser inga systemfel av allvarligare art".
Men kanske kan det senaste tokigheterna ingjuta lite mod ändå i kommissionens medlemmar som kan höja tonläget något.
Vi skall ju dock ha klart för oss att när man sätter medlemmar i en kommission som skall granska sig själv så är det som gjort för "urvattning".
Citera
2015-05-22, 08:02
  #204
Medlem
habets avatar
Ser på Josefssons hemsida att han faktiskt varit kommissionen behjälplig. Det förvånar (men gläder) mig att man tar till sådana grepp för att få in material.

"Under arbetet med boken Mannen som slutade ljuga gick jag noggrant igenom hela det stora Quickmaterialet. Jag hittade då många belägg för att talet om ”vattentäta skott” mellan terapi och polisarbete inte är korrekt. Efter ett möte med Bergwallkommissionen frågade jag utredningssekreteraren Cecilia Ahlström och professor Kjell Asplund om kommissionen skulle ha nytta av en sammanställning över de källor jag funnit. De sa att jag gärna fick ge dem en sådan lista, och därför skapade jag det här dokumentet."

Dokumenterade kopplingar mellan psykoterapin och mordutredningarna i fallet Thomas Quick

Om det sedan kommer att leda någon vart är ju en annan sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback