Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-10, 19:42
  #1
Medlem
moshkas avatar
Ja jag ska köpa ny bärbar dator och funderar på en ibook. Men jag undrar om det är något du inte kan göra på en Ibook, men som du kan göra på en pc?
Citera
2005-04-10, 20:04
  #2
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshka
Ja jag ska köpa ny bärbar dator och funderar på en ibook. Men jag undrar om det är något du inte kan göra på en Ibook, men som du kan göra på en pc?


Beror på lite vad du gör med din burk.
Jag sitter just nu med en powerbook 15" alu

Fördelar:
Virus och spywarefritt. OSX är störtskönt.

Nackdelar.
Trist långsam när det gäller java, shockwave, flash på nätet. Pissigt skrivna plugins eller nåt. Jag vet inte vad det beror på men det är fakta. Det är inte bara min burk som är långsam. ALLA macar jag har provat har betett sig på samma sätt.
Jag har inte heller lyckats hitta något som visar onlineklipp..typ sånt du hittar på buzz etc. Kanske 50% av gångerna så kan jag helt enkelt inte se filmsnuttarna. Jag vet inte vilket program jag skall använda och får inga vettiga förslag från Mac-folk heller. Dom verkar bara gilla läget faktiskt.

Nästa gång jag skaffar ny hemburk så blir det pc igen.
Citera
2005-04-10, 20:16
  #3
Medlem
moshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Beror på lite vad du gör med din burk.
Jag sitter just nu med en powerbook 15" alu

Fördelar:
Virus och spywarefritt. OSX är störtskönt.

Nackdelar.
Trist långsam när det gäller java, shockwave, flash på nätet. Pissigt skrivna plugins eller nåt. Jag vet inte vad det beror på men det är fakta. Det är inte bara min burk som är långsam. ALLA macar jag har provat har betett sig på samma sätt.
Jag har inte heller lyckats hitta något som visar onlineklipp..typ sånt du hittar på buzz etc. Kanske 50% av gångerna så kan jag helt enkelt inte se filmsnuttarna. Jag vet inte vilket program jag skall använda och får inga vettiga förslag från Mac-folk heller. Dom verkar bara gilla läget faktiskt.

Nästa gång jag skaffar ny hemburk så blir det pc igen.
Så Ibooksen är lite segare än pc datorerna. Isåfall blir det en pc
Citera
2005-04-10, 20:21
  #4
Banned
turbonows avatar
Dom är INTE segare, det är shit enligt mig, min G5 gör sakerna minst lika fort så snabbt som min 3,6 ghz 2 gb ddr2 Ati x850 pc gör
Citera
2005-04-10, 20:27
  #5
Medlem
moshkas avatar
Nu blev jag förvirrad. Men kan nån säga nackdelarna med ibook då?.

det är en sån här jag tänkte köpa. Det skulle bli min station för musik och surf dator. Tror ni den klarar det om man kanske köper en extra hårddisk?


http://store.apple.com/Apple/WebObje....1.1.0.0.0.1.0


Den för 10k
Citera
2005-04-11, 11:32
  #6
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbonow
Dom är INTE segare, det är shit enligt mig, min G5 gör sakerna minst lika fort så snabbt som min 3,6 ghz 2 gb ddr2 Ati x850 pc gör

Ok.... du pratar om onlinegrejer typ flash, java och shockwave?

Gör du det så bör du gå in på MacWorlds forum och berätta var du gjort. Dom verkar nästan gå till samlad attack mot macromedia för deras undermåliga och slöa plugins för mac.

För övrigt så hittar du ingen bärbar med G5 till försäljning ännu.
Jag kan inte rekommendera mac som surfdator....Trots att jag använder en själv.
Citera
2005-04-14, 22:10
  #7
Banned
turbonows avatar
Jag använder min mac till videoredigering och studioinspelning och inget annat (jo, för att vara ärlig, massa annat, Xfactor gillar jag mer än alla andra p2p program på marknaden för enskild musik). Dual 2.0 ghz duger så lätt till det. Tycker webben går ganska hyfsat med Firefox... visst kommer de inte upp i en windoze burk med firefox men det duger fint..
Citera
2005-04-25, 09:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Beror på lite vad du gör med din burk.
Jag sitter just nu med en powerbook 15" alu

Fördelar:
Virus och spywarefritt. OSX är störtskönt.

Nackdelar.
Trist långsam när det gäller java, shockwave, flash på nätet. Pissigt skrivna plugins eller nåt. Jag vet inte vad det beror på men det är fakta. Det är inte bara min burk som är långsam. ALLA macar jag har provat har betett sig på samma sätt.
Jag har inte heller lyckats hitta något som visar onlineklipp..typ sånt du hittar på buzz etc. Kanske 50% av gångerna så kan jag helt enkelt inte se filmsnuttarna. Jag vet inte vilket program jag skall använda och får inga vettiga förslag från Mac-folk heller. Dom verkar bara gilla läget faktiskt.

Nästa gång jag skaffar ny hemburk så blir det pc igen.

Ett hett tips om du vill kolla på video på nätet är väll att ladda ner windows media player. Den finns till Mac också.
Citera
2005-04-26, 17:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Ett hett tips om du vill kolla på video på nätet är väll att ladda ner windows media player. Den finns till Mac också.

Du kan ha windows xp instalerat som ett program i en mac. Så det är inte mycket att komma med att man kan ladda ner windows medoa player.
Mac kicks as
Citera
2005-04-26, 20:27
  #10
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbonow
Dom är INTE segare, det är shit enligt mig, min G5 gör sakerna minst lika fort så snabbt som min 3,6 ghz 2 gb ddr2 Ati x850 pc gör

Du skämtar?
På varenda föreläsning jag bevistat det senaste året har jag häpnat över hur tröga alla bärbara Macar är. Seriöst, varje gång de växlar över till diverse öppna program så väntar man bara på att grafiken ska ritas upp (som en dator som har några år på nacken) och det funkar aldrig så smidigt som Mac-evangelisterna låter påskina. Det kan ju bero på att allt blingbling i användargränssnittet är påslaget, men utan dessa skulle det ju inte längre vara en Mac eller hur

Jag har varit utan stationär PC i över en månad och fått jobba på min Acer Aspire 1502LMi istället och det funkar hur bra som helst, dock skulle jag döda för 512MB extra RAM.

Jag har fått intrycket att Macen säljer mestadels på sitt utseende. På senaste mässan hade en föreläsare en Acer Ferrari och jag ljuger inte när jag påstår att Macmänniskorna blev fuktiga i byxan (den är faktiskt ganska snygg) men det verkade inte vara intressant vad den hade för prestanda, bara den såg "sexig" ut på skrivbordet.

Sedan är det väl så att den grafiska branschen av tradition hårdnackat vägrat att byta samt att den instängda arkitekturen självklart gör att kompatibiliteten kan hållas på en enkel nivå, men ju mer Unix som blandas in så ska du se att även Macar börjar bete sig underligt. Så mitt tips är att köra PC, valfriheten är oslagbar.
Citera
2005-04-30, 02:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offgeek
Du kan ha windows xp instalerat som ett program i en mac. Så det är inte mycket att komma med att man kan ladda ner windows medoa player.
Mac kicks as

Mmmm Men jag laddar hellre ner Windoms Media Player istället för att starta Virtual PC så fort jag vill kolla på någon liten filmsnutt. Meningen med Mac är ju ändå att det ska vara enkelt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback