Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-27, 15:50
  #1
Medlem
BesserWissers avatar
Har två st PowerMacar (PowerMac 8500/180Mhz 604e & PowerMac G3 266Mhz) som jag tänkt ta delar ifrån och bygga ihop en dator.

Det jag är mest intresserad av är PowerMac 8500´as Video-In funktioner, men pretandan är alldeles för låg. G3´an har inte Video-in kortet och 8500´ans kort går ej att ansluta på G3´ans moderkort.

Har även tänkt använda mig av 8500´ans chassie eftersom det är minst och smidigast.

Här är två tänkbara alternativ:

1:
PowerMac 8500

* Uppgradera cpu till G3 eller G4 på minst 400Mhz
* Maximera ram-minnet
* Montera PCI-kort för USB, IDE-hdd och wifi
* Montera IDE-hdd på 120gb


2:
Powermac G3

* Montera 120Gb hdd
* Maximera ram-minnet
* skaffa grafikkort med video-in funktion
* montera pci-kort för wifi och usb.
* montera moderkortet i 8500´ans låda

Det lutar ju åt alternativ 2 då jag har allt utom ett grafikkort med video-in funktion.

Så frågeställningen blir ju då, VILKET grafikkort (PCI) passar i en PowerMac G3 och har Video-In?
Citera
2012-10-28, 10:16
  #2
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Har två st PowerMacar (PowerMac 8500/180Mhz 604e & PowerMac G3 266Mhz) som jag tänkt ta delar ifrån och bygga ihop en dator.

Det jag är mest intresserad av är PowerMac 8500´as Video-In funktioner, men pretandan är alldeles för låg. G3´an har inte Video-in kortet och 8500´ans kort går ej att ansluta på G3´ans moderkort.

Har även tänkt använda mig av 8500´ans chassie eftersom det är minst och smidigast.

Här är två tänkbara alternativ:

1:
PowerMac 8500

* Uppgradera cpu till G3 eller G4 på minst 400Mhz
* Maximera ram-minnet
* Montera PCI-kort för USB, IDE-hdd och wifi
* Montera IDE-hdd på 120gb


2:
Powermac G3

* Montera 120Gb hdd
* Maximera ram-minnet
* skaffa grafikkort med video-in funktion
* montera pci-kort för wifi och usb.
* montera moderkortet i 8500´ans låda

Det lutar ju åt alternativ 2 då jag har allt utom ett grafikkort med video-in funktion.

Så frågeställningen blir ju då, VILKET grafikkort (PCI) passar i en PowerMac G3 och har Video-In?
Nå?? Ingen som vet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback