Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 06:09
  #445
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Jag har alltid tänkt mig att de var blåfrusna.

Det låter inte helt osannolikt, då nästa strof är "Den seglade och frös och svalt men segrade ändå". Det är väl inte konstigt om en besättning som frös även var blå(frusna)?
Citera
2018-03-05, 09:48
  #446
Medlem
blodigdiarres avatar
Den skrevs 1933. Taube hade troligtvis hört en massa cool musik på krogarna i USA och hört blues. Det här ville han på något sätt få in någonstans. Han kunde inte skriva:"Besättningen hade fått bluesen." Inte heller:"Besättningen kände sig blå." Associationerna hade då blivit "blåfrusna" eller en förkortning av "blå i nyllet av ansträngning."
Så då blev det:"besättningen var blå". De som fattade, de fattade. De som inte fattade de fattade ändå att det hade något med det inre att göra mer än det yttre som vågor.

Man behöver kanske tänka på att om man levde i början av sekelskiftet och det musikaliska utbudet var en tandlös gubbe med hans kompis med fiol och dragspel som spelade tjohatta tjohatta, så var det nog ganska omtumlande med en kolsvart neger med gitarr som spelade och sjöng på ett helt annat sätt.
Citera
2018-03-05, 11:05
  #447
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Nybörjare. Ett annat namn är blåbär. Alla som har gjort lumpen är bekant med uttrycket.

Ett »blåbär« betyder oftare en okunnig person medan en »gröngöling« alltid betyder en oprövad person. Om man ska beskriva en oprövad besättning så säger man att den var »grön«, eller helt grön. Aldrig hört att »blå« skulle använts i det sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
..."grön” person] (i sht vard.) om ung person: omogen, oerfaren, oförståndig, barnslig, ”ohängd”; äv. om (ngns) ungdom (unga år).

https://www.saob.se/artikel/?unik=G_1121-0095.938o&pz=3
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-03-05 kl. 11:08.
Citera
2018-03-05, 15:19
  #448
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligat rubriken.

/Mod

Citera
2018-03-05, 16:01
  #449
Moderator
Hamilkars avatar
Det kan i sammanhanget möjligen vara relevant att blått i traditionell färgsymbolik är hoppets färg.
Citera
2018-03-05, 20:45
  #450
Medlem
Vårt skepp är själva friheten och besättningen är blå.
Ganska svulstiga ord
Skepp mot större frihet kan ju tänkas ha dom arbetsamma blå vågorna som besättning, dom rullar knegar sig fram på det stora frihetens hav.
Håller fast mitt första inslag, poeterna försökte nog få in något som inte var självklarheter,
något som avviker och får folk att tänka just som TS gjorde.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2018-03-05 kl. 20:54.
Citera
2018-03-05, 23:46
  #451
Medlem
Jag funderar lite, om han menade att besättningen var svart (jmf blåneger).

Om de är svarta av födsel och ohejdad vana, eller eftersom de var så mycket ute i sol och friska luften, det låter jag vara osagt för tillfället.
Men iaf, att de var påfallande svartmuskiga. Blåa alltså.
Citera
2018-03-06, 09:09
  #452
Medlem
gabrielle2s avatar
Den blå färgen symboliserar lojalitet och trovärdighet.

Skeppet tolkar jag som Sverige.
Citera
2018-03-09, 21:08
  #453
Medlem
Tack för alla inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Den blå färgen symboliserar lojalitet och trovärdighet.

Skeppet tolkar jag som Sverige.

Här kan du vara inne på någonting! Färgen blå kan rätt naturligt associeras med Sverige (inte endast genom flaggan, utan även genom en svunnen tids uniformer (Friskt mod, I gossar blå!), likasom rött med England (Kiplings "Thin red line of 'eroes")!

För övrigt anser jag denna visa som en av de bästa svenska marschvisor som finns (oaktat sina grammatiska inkonsekvenser, framför allt i verbböjningen!); överträffad endast av Frans G Bengtssons ballad om franske kungens spelmän, vilken visserligen är avsevärt mer svårsjungen!
Citera
2018-03-09, 23:08
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan i sammanhanget möjligen vara relevant att blått i traditionell färgsymbolik är hoppets färg.


Det låter troligt, och för Taube kan det mycket väl ha flutit samman med att sjöfolk i äldre tid ofta haft (delvis) blå kläder.
Citera
2018-03-10, 01:27
  #455
Medlem
Ännu en betydelseskiftning står fram för mig: på något ställe i Myteriet på Caine låter Herman Wouk blåställ framstå som den normala (och utan tvivel mest praktiska!) sjömansdressen, medan den psykotiske kapten Queeg beordrar alla officerare på däck att bära vita uniformer.

Jag vet inte om detta återspeglar någon faktisk eller bara tänkt åtskillnad mellan olika tjänstegrader; ännu mindre huruvida ett liknande system förekommit i den svenska sjöfarten, men om så vore skulle det ju kunna vara ytterligare en grund till Taubes distinktion (där den "blå" delen av besättningen alltså skulle representera "arbetarna"; de som företrädesvis jobbade i maskinrummen).
__________________
Senast redigerad av Nakkvarr 2018-03-10 kl. 01:32.
Citera
2018-03-10, 03:28
  #456
Medlem
Bronco68s avatar
Utan att känna till visan eller alls vara någon expert på Taube bidrar jag med ytterligare en teori. Om nu Taube var bekant med tyska språket så skulle "blå" kunna syfta på att besättningen var full vilket ju passar till resten av innehållet i texten. På tyska säger man till exempel "er ist blau" och menar då att personen i fråga är kraftigt berusad.

Så, bara en tanke från min sida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback