• 1
  • 2
2012-10-26, 21:18
Medlem
Hej jag har letat länge efter en Id-bricka som man fick via militären eller när man föddes.
Men eftersom jag är 96:a så fick inte vi några id-brickor.
Så jag undrar är det någon som vet vart man kan få tag i dessa id-brickorna "dödsbricka".
Då man får Namn, födelse datum och även blod grupp .

Så om det finns någon som vet vart man får tag i denna Id-brickan så kan du gärna skriva hur man gör =).
Varit många som har sagt på olika sider att det var skatteverket .
Men har bara fått upp sidor från 2003 .

Citera
2012-10-26, 21:21
Medlem
lolumadbros avatar
Blanda inte in militären i detta ämne. Vi som är anställda av försvaret får bara ett id-kort... liknande inpasseringsbrickan för en lagerarbetare.....

Det är kört för dig, du kan inte få en sådan. Tyvärr....
Citera
2012-10-26, 21:21
Medlem
nedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesslan995
Hej jag har letat länge efter en Id-bricka som man fick via militären eller när man föddes.
Men eftersom jag är 96:a så fick inte vi några id-brickor.
Så jag undrar är det någon som vet vart man kan få tag i dessa id-brickorna "dödsbricka".
Då man får Namn, födelse datum och även blod grupp .

Så om det finns någon som vet vart man får tag i denna Id-brickan så kan du gärna skriva hur man gör =).
Varit många som har sagt på olika sider att det var skatteverket .
Men har bara fått upp sidor från 2003 .

Vill du ha den "officiella" eller ska du bara ha det som smycke?
Citera
2012-10-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans
Vill du ha den "officiella" eller ska du bara ha det som smycke?
Mest så vill jag ha den som ett smycke men även något jag vill ha när jag är ute och arbetar ifall något skulle hända .
Studerar just nu 1 året på skog .
Så vill ha den på mig när man är ute i skogen och arbetar .
Citera
2012-10-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolumadbro
Blanda inte in militären i detta ämne. Vi som är anställda av försvaret får bara ett id-kort... liknande inpasseringsbrickan för en lagerarbetare.....

Det är kört för dig, du kan inte få en sådan. Tyvärr....
Jag tror nog inte det är helt kört mig mig .
Det går nog att få tag i fortfarande .
Har hört att man får dem om man tar sig in i militären och får åka iväg till utlandet .
Sedan så har även blodgivare fått det .
Citera
2012-10-26, 22:01
Medlem
nedranss avatar
Du kan ju gå in på guldfynd och få en in graverad med den text du vill ha. Ur&Penn har också sånna man kan beställa med egen text, dock är brickorna rätt små men passar bättre som smycke.
Citera
2012-10-26, 22:01
Medlem
Varför inte köpa ett par dog tags? Säljs ju på nätet i alla möjliga former. Stora och lika opraktiska som den svenska brickan. Mer praktiskt och diskret är väl en vanlig mindre ID-bricka i silver/guld men nu var det ju inte det du frågade efter... ;-)
http://www.mydogtag.com/
Citera
2012-10-27, 21:30
Medlem
En "dödsbricka" ges i dag endast ut vid utlandstjänst inom försvarsmakten.
Citera
2012-10-28, 00:55
Medlem
Har alla fått sådana brickor, under vilka år gavs de ut, vad var syftet?
Citera
2014-10-02, 21:30
Medlem
personas avatar
Plockade fram min 'dödsbricka' ur gömmorna. Gjorde militärtjänst som mening 1977 så brickan präglades då. En fråga om präglingen: Uppgifterna på framsidan av min bricka består av mitt personnummer, namn, församling, två 'kronstämplar samt beteckningen 'D 84' till höger om den nedersta kronstämpeln. Någon som vet vad 'D 84' står för?.
Citera
2014-10-02, 21:53
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Pratar du om den ursprungliga "dödsbrickan" med en försvagning på "mitten" (1/3) så tilldelades den mig när jag föddes.
Du förväntades förvara den (dina föräldrar) tills du själv var stor nog och eller ifall landet hamnade i krig så skulle den hängas på dig.
Självklart så skulle du självklart ha med den ifall du var soldat dessutom.
Du som 96:a borde definitivt ha en sådan. Mycket konstigt annars. Jag vet att systemet levde minst intill 98:a.
Det kan ju vara som så att det av någon anledning olika mellan kommunerna men ärligt talat så känns den här brickan som en statlig grej och då borde du ha en.
Dags att kolla med dina föräldrar. De har denna.
Citera
2014-10-03, 11:40
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Jag fick en sån från försvarsmakten i samband med att jag fyllde myndig, förra året. Det var en bricka som man hänger runt halsen med diverse personuppgifter. Det stod att jag skulle ta med mig den vid eventuell värnplikt ungefär.

Jag skulle avråda dig från att använda den som smycke. Det var en i klassen som hade med sig sin till skolan förut, och det var inte uppskattat. Han blev "utskälld" av läraren och tog inte med sig den mer.

Det håller jag delvis med om, av symboliska skäl. Tänk så många män genom tiden som önskat att de aldrig tvingats bära den, och sen kommer du och lallar runt med den som om det vore ett smycke.

Jag bryr mig väl inte så jättemycket egentligen, men i mina ögon är det helt klart omoget och omanligt att bära den som smycke i fredstid iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in