Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 01:01
  #397
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag ser om Band of Brothers nu, efter att inte ha sett den som säg sextonåring för runt åtta år sedan. Då tyckte jag att den var svinbra, men såhär efter en andra genomtittning tycker jag inte att den är sådär jättebra. Den är förvisso mycket bättre än genomsnittet av struntserier, men krymper i jämförelse med andra jättar som Mad Men, Sopranos, The Wire med flera.

Den har en del påtagliga svagheter som gör att det inte håller hela vägen. Framförallt följs den av avsaknad på utvecklade och intressanta karaktärer. De flesta karaktärer är rätt tunna och min upplevelse är att tittaren inte får komma dem särskilt nära egentligen, och jag vet inte ens om de är tillräckligt intressanta för att jag skulle vilja komma dem nära (förvisso är alla människor intressanta i egen rätt). Det är förstås inte rättvist att jämföra Band of Brothers med typ The Wire, som spänner över så mycket fler avsnitt. BOB har helt enkelt, i jämförelse med de andra nämnda storserierna, inte lika mycket tid på sig att skapa ett utvecklat persongalleri. Trots detta förbehåll ser jag det som en svaghet i serien. Det finns sympatiska karaktärer, som man känner med, men inga vars själsliv förbryllar en, eller som lockar en till närmare eftertanke.

Mot detta kan man invända att BOB inte är en sådan serie som syftar till att läsaren ska lockas till begrundande över rollfigurernas själsliv på det sättet som t ex Mad Men eller The Sopranos helt uppenbart har sådana syftningar. I stället, så kan en invändning mot mitt resonemang lyda, är det en serie som inte främst vill skildra enskilda personer inre, utan själva kriget och de yttre – inte inre – svårigheter som de som deltar i det drabbas av det – vi får se vårt Easy Company frysa, hungra, våndas osv. Detta är seriens styrka, tycker jag, dvs hur väl den skildrar krigets mångskiktade väsen och vad kriget gör med människor och med en gemenskap. Vi får se krigets hemska sidor, liksom vi också får se hur kriget, trots att det vållar så mycket död, förstörelse och sorg, också föder stora och goda sidor i människor. I kriget sätts en människans personlighet och förmåga på sin spets. Vi får se soldater i tittarens kära Easy Company utföra rena hjältedåd för att skydda varandra, rädda någon som hamnat avsides eller hamnat innanför fiendens gränser. Vi får se hur en ur kompaniet som fått en allvarlig skada i benet (efter en granat eller något sådant minns jag det som) säger nej till att få morfin eftersom han vet att det råder brist på morfin i kompaniet och uthärdar sin egen smärta för att någon bättre behövande ska få det tillgodo. Kriget framkallar alla dessa möjligheter för människor att visa sig på sina bästa, liksom på sina sämsta, sidor och allt detta skildrar BOB mycket väl.

Ja, jag vet inte vad mitt samlade omdöme egentligen blir...

Hur kan man ens jämföra en MINI-serie som BoB med serier som fått chansen att pågå i flera år? Herregud
Citera
2018-05-17, 21:47
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Hur kan man ens jämföra en MINI-serie som BoB med serier som fått chansen att pågå i flera år? Herregud

Ja, jag tog ju upp precis den invändningen som ett motargument mot min egen tankegång? Herregud på dig själv liksom.

Jag tycker likväl att det är rimligt att kunna jämföra BOB med andra serier som brukas nämnas som "tidernas bästa", i synnerhet när flera av dessa jämförelseföremål kommer från HBO.
Citera
2018-05-18, 10:48
  #399
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ja, jag tog ju upp precis den invändningen som ett motargument mot min egen tankegång? Herregud på dig själv liksom.

Jag tycker likväl att det är rimligt att kunna jämföra BOB med andra serier som brukas nämnas som "tidernas bästa", i synnerhet när flera av dessa jämförelseföremål kommer från HBO.
Fast där serier under en lång period får utveckla sina karaktär får ju inte BoB det alls på 10 avsnitt.
Citera
2018-05-18, 11:02
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Fast där serier under en lång period får utveckla sina karaktär får ju inte BoB det alls på 10 avsnitt.

Jag vet, jag tog ju som sagt precis upp det i mitt långa inlägg och lyfte därför fram de starka sidor som BOB har i stället för det långa karaktärsutvecklandet... Men jag tror inte att det i det här fallet har med längd på serierna ifråga att göra: BOB har inte den avsikten, tror jag, att fördjupa karaktärsporträtten som t ex The Wire har, inte på grund av att den inte har tid till det, utan för att den vill skildra någonting annat, dvs själva kriget. Ta Sopranos till exempel. Efter blott de första två avsnitten har vi fått rätt djupa inblickar i Tonys själ, vem han är, hur han fungerar, vilka hans plågoandar är. Det har helt enkelt inte med tid att göra, utan med att de två serierna är olikartade till syfte och beskaffenhet (symboliskt nog lär vi känna Tony under terapisessioner med en psykolog!). Det insåg jag under det att jag skrev mitt förra inlägg, därav avrundades det hela i en osäkerhet kring det samlade omdömet.
Citera
2018-05-18, 11:12
  #401
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag vet, jag tog ju som sagt precis upp det i mitt långa inlägg och lyfte därför fram de starka sidor som BOB har i stället för det långa karaktärsutvecklandet... Men jag tror inte att det i det här fallet har med längd på serierna ifråga att göra: BOB har inte den avsikten, tror jag, att fördjupa karaktärsporträtten som t ex The Wire har, inte på grund av att den inte har tid till det, utan för att den vill skildra någonting annat, dvs själva kriget. Ta Sopranos till exempel. Efter blott de första två avsnitten har vi fått rätt djupa inblickar i Tonys själ, vem han är, hur han fungerar, vilka hans plågoandar är. Det har helt enkelt inte med tid att göra, utan med att de två serierna är olikartade till syfte och beskaffenhet (symboliskt nog lär vi känna Tony under terapisessioner med en psykolog!). Det insåg jag under det att jag skrev mitt förra inlägg, därav avrundades det hela i en osäkerhet kring det samlade omdömet.
Well. Grejen är ju att BoB inte är en karaktärsstudie på samma sätt som just Sopranos är.

Som tittare har jag aldrig känt att jag inte kommer tillräckliga nära grabbarna i Easy, jag som tittare behöver inte känna dom bättre än jag gör utan det räcker med att jag förstår hur bra grabbarna känner varandra.
Citera
2018-05-18, 20:10
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Som tittare har jag aldrig känt att jag inte kommer tillräckliga nära grabbarna i Easy, jag som tittare behöver inte känna dom bättre än jag gör utan det räcker med att jag förstår hur bra grabbarna känner varandra.

Mm, det är en mycket bra poäng tycker jag, och visar väl att tanken är att skildra en gemenskap som både förhärdas och splittras, svetsas samman och förskingras, som får erfara sorg i segrarna, seger genom förlusterna, varje slag en Pyrrhusseger...
Citera
2018-05-19, 10:46
  #403
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Mm, det är en mycket bra poäng tycker jag, och visar väl att tanken är att skildra en gemenskap som både förhärdas och splittras, svetsas samman och förskingras, som får erfara sorg i segrarna, seger genom förlusterna, varje slag en Pyrrhusseger...
Huvud på spiken! Det är helt enkelt inte relevant för den story som berättas med att gå in på djupet av karaktärerna.

Jag har inte orkat mig igenom boken som serien bygger på men jag misstänker att man kommer mannarna mer på djupet där.
Citera
2022-02-15, 08:31
  #404
Medlem
massuppfittarens avatar
Ser om denna igen och har bara ett avsnitt kvar nu Fy fan va jävla asbra den är. Egentligen bara en grej jag stör mig lite på och det är i avsnitt 5: Crossroads, när de rövknullar SS lite väl lätt.

Funderar på att även se om The Pacific, trots att den inte är lika vass. En lustig grej är att tråden för den har hela 125 sidor medan denna bara har 34. Kanske är just för att det finns mer att klaga på hehe..
__________________
Senast redigerad av massuppfittaren 2022-02-15 kl. 08:34.
Citera
2022-05-26, 04:42
  #405
Medlem
Skogsvandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Ser om denna igen och har bara ett avsnitt kvar nu Fy fan va jävla asbra den är. Egentligen bara en grej jag stör mig lite på och det är i avsnitt 5: Crossroads, när de rövknullar SS lite väl lätt.

Funderar på att även se om The Pacific, trots att den inte är lika vass. En lustig grej är att tråden för den har hela 125 sidor medan denna bara har 34. Kanske är just för att det finns mer att klaga på hehe..

Om du vill se en annan miniserie med handling kring andra världskriget rekommenderar jag Okänd Soldat på Netflix. En relativt unik skildring från finnarnas sida under fortsättningskriget mot Soviet. Den når kanske inte upp i nivå som Band of Brothers men i mina ögon är det inte långt ifrån.
Citera
2022-05-26, 04:49
  #406
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Om du vill se en annan miniserie med handling kring andra världskriget rekommenderar jag Okänd Soldat på Netflix. En relativt unik skildring från finnarnas sida under fortsättningskriget mot Soviet. Den når kanske inte upp i nivå som Band of Brothers men i mina ögon är det inte långt ifrån.


All heder åt finnarna där!
Personligen har jag sett bättre skildringar av att ge upp hoppet om okända döda soldater!
(1950) - talets filmatisering skämtsamt bättre om man nu ska peta i sår som aldrig läker!
Citera
2022-05-26, 06:40
  #407
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Om du vill se en annan miniserie med handling kring andra världskriget rekommenderar jag Okänd Soldat på Netflix. En relativt unik skildring från finnarnas sida under fortsättningskriget mot Soviet. Den når kanske inte upp i nivå som Band of Brothers men i mina ögon är det inte långt ifrån.
Tack för tipset!
Citera
2022-05-26, 15:23
  #408
Medlem
Skogsvandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
All heder åt finnarna där!
Personligen har jag sett bättre skildringar av att ge upp hoppet om okända döda soldater!
(1950) - talets filmatisering skämtsamt bättre om man nu ska peta i sår som aldrig läker!

Jag får ta och erkänna att jag faktiskt inte sett den äldre filmatiseringen. Detta får jag ta och göra då den förmodligen är sevärd. Eller rent utav läsa boken av Väinö Linna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback