Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-06, 21:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishGirl
Mannen var med i Finska vinterkriget, och samlade ihop lik från soldater som strök med i kriget.
Han jobbade senare på strängbetong, en fabrik i Herrljunga, där kollegor till honom mobbade honom och tyckte det var roligt att skrämma honom, han blev livrädd när saker small.

Dom som kommer ihåg incidenten tror att det var en orsak till att mannen slutligen bröt ihop och gjorde detta.

Usch. Det kan säkert stämma. Har hört att av min farmor att han var knäpp mot slutet. Har även fått veta att det var min farfar och hans bror som fick städa upp efter tragedin.
Citera
2013-04-04, 14:20
  #14
Medlem
Jag gick i Herrljunga Realskola 1960-1963 och dagen innan detta skedde åt jag lunch tillsammans med äldsta dottern.
Hela skolan var på deras (alltså döttrarnas) begravning och det var hjärtskärande att höra mammans förtvivlade skrik. Jag minns faktiskt inte om det var 2 eller 3 kistor.
Citera
2013-09-24, 11:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Har sökt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det är ett mord inom min släkt som man helst inte ska prata om hemma. Det är lite känsligt. Därför söker jag mig upp till internet för att få veta lite mer.
Det jag vet är att mordet skedde i Herrljunga på tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mördat sina två döttrar, fru och sedan sig själv. Antagligen är det med något skjutvapen. Någon mer information kan jag tyvärr inte få fram hemifrån.
Någon som vet något mer om denna familjetragedi?

Denna händelse för över 50 år sedan var både omskakande och reste en del frågetecken som består än idag för mig. Fantastiskt att den kommit upp här. Jag trodde den var bortglömd för längesedan.

Familjen kom på besök hem till oss en kort tid före de tragiska händelserna. Kanske det bara handlade om veckor eller till och med dagar. Vi bodde i en grannkommun till Göteborg. Min mamma och mannen hade någon form av vänskapsrelation och kom från samma område i Ryssland/Sovjet men jag hade aldrig träffat honom eller hans familj tidigare. Omständigheterna kring besöket var mycket underliga. Jag minns att jag uppfattade mannen som lite påstridig och orolig av sig. Kvinnan och flickorna var väldigt tillbakadragna och stillsamma.

En kort tid efter detta besök läste jag i den Göteborgstidning vi hade hemma om tragedin som hade inträffat i trakten av Herrljunga. Beskrivningen stämde in på familjen och jag visade artikeln för min mamma. Hon verkade inte förvånad, hon hade förmodligen redan hört talas om händelsen på andra vägar. Långt senare, efter hennes bortgång, hittade jag tidningsurklippet med artikeln i hennes arkiv. Vi diskuterade aldrig vare sig besöket eller vad som senare hände. Jag vet inte om hon någonsin kontaktade polis eller någon annan myndighet om vad hon eventuellt visste.
Citera
2014-05-15, 19:17
  #16
Medlem
Lyfter detta ämne. Ingen som vet nånting mer? Kommer ifrån trakten men har aldrig hört talas om att nått sådant skulle ha inträffat.
Citera
2022-09-24, 22:31
  #17
Medlem
Är det någon som har en aning om var i herrljunga detta skulle hänt? Alltså vilken del .. Antar att det hände i horsby .. men inte säker.. någon som vet får gärna svara
Citera
2022-09-24, 23:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CDK1
Med tanke på att du skriver att det är känsligt så skriver jag inte ut någons namn etc.
Du kan skicka PM om du vill ha namnen på nedanstående.

I dödboken finns två flickor, 13 och 15 år gamla, med ett finskt efternamn.
Den äldsta är född i Finland, den yngre i Sverige.
Dödsdatumet är 20 mars 1963, adressen är en gård i Herrljunga kommun.
En man, född i Ryssland, har samma efternamn som flickorna, samma dödsdatum och samma plats.

Kolla med Borås Tidning om dom skrev något, dom har ju hängt med ett tag.
Hej. Jag vill gärna veta namnen, väldigt intressant fall detta.
Citera
2022-09-25, 00:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kul02
Är det någon som har en aning om var i herrljunga detta skulle hänt? Alltså vilken del .. Antar att det hände i horsby .. men inte säker.. någon som vet får gärna svara
Varför tror du att det skedde i Horsby?
Citera
2022-09-25, 11:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Varför tror du att det skedde i Horsby?


Påminner om en händelse som jag fick höra när jag var liten av mina föräldrar.
Citera
2022-09-25, 12:13
  #21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kul02
Är det någon som har en aning om var i herrljunga detta skulle hänt? Alltså vilken del .. Antar att det hände i horsby .. men inte säker.. någon som vet får gärna svara
Enligt "Dödboken" så var adressen Ho*sby Bengtsgå*den 7:3 (r).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback