Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-25, 19:58
  #1
Medlem
Har sökt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det är ett mord inom min släkt som man helst inte ska prata om hemma. Det är lite känsligt. Därför söker jag mig upp till internet för att få veta lite mer.
Det jag vet är att mordet skedde i Herrljunga på tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mördat sina två döttrar, fru och sedan sig själv. Antagligen är det med något skjutvapen. Någon mer information kan jag tyvärr inte få fram hemifrån.
Någon som vet något mer om denna familjetragedi?
Citera
2012-10-25, 20:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Har sökt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det är ett mord inom min släkt som man helst inte ska prata om hemma. Det är lite känsligt. Därför söker jag mig upp till internet för att få veta lite mer.
Det jag vet är att mordet skedde i Herrljunga på tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mördat sina två döttrar, fru och sedan sig själv. Antagligen är det med något skjutvapen. Någon mer information kan jag tyvärr inte få fram hemifrån.
Någon som vet något mer om denna familjetragedi?

Med tanke på att du skriver att det är känsligt så skriver jag inte ut någons namn etc.
Du kan skicka PM om du vill ha namnen på nedanstående.

I dödboken finns två flickor, 13 och 15 år gamla, med ett finskt efternamn.
Den äldsta är född i Finland, den yngre i Sverige.
Dödsdatumet är 20 mars 1963, adressen är en gård i Herrljunga kommun.
En man, född i Ryssland, har samma efternamn som flickorna, samma dödsdatum och samma plats.

Kolla med Borås Tidning om dom skrev något, dom har ju hängt med ett tag.
Citera
2012-10-25, 20:46
  #3
Medlem
Stämmer!
Undrar även om man vet varför fadern tog livet av familjen.
Citera
2012-10-25, 22:59
  #4
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Har sökt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det är ett mord inom min släkt som man helst inte ska prata om hemma. Det är lite känsligt. Därför söker jag mig upp till internet för att få veta lite mer.
Det jag vet är att mordet skedde i Herrljunga på tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mördat sina två döttrar, fru och sedan sig själv. Antagligen är det med något skjutvapen. Någon mer information kan jag tyvärr inte få fram hemifrån.
Någon som vet något mer om denna familjetragedi?

Är du verkligen säker på att också frun avled (eller menar du att hon blev skjuten men överlevde)? Att döma av Sveriges dödbok talar allt för att hustrun dog först hösten 2006, det vill säga i så fall mer än 43 år efter att maken mördade döttrarna.
Citera
2012-10-25, 23:04
  #5
Medlem
FabiusCunctators avatar
Jo, det måste vara rätt person. Hon vilar i samma grav på Herrljunga begravningsplats som de tre som avled 1963. För en utomstående ter det sig ju rätt motbjudande att mordoffer skall behöva dela grav med sin mördare även om han råkar vara deras far.
Citera
2012-10-26, 12:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Är du verkligen säker på att också frun avled (eller menar du att hon blev skjuten men överlevde)? Att döma av Sveriges dödbok talar allt för att hustrun dog först hösten 2006, det vill säga i så fall mer än 43 år efter att maken mördade döttrarna.
Nej just det. Hon överlevde och hon har förekommit ofta i sammanhang när vi pratat om släkten hemma. Tror att hon kan ha hetat Ingatäti eller något liknande.
Så det stämmer nog väl att hon överlevde detta.
Citera
2012-10-26, 12:58
  #7
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Nej just det. Hon överlevde och hon har förekommit ofta i sammanhang när vi pratat om släkten hemma. Tror att hon kan ha hetat Ingatäti eller något liknande.
Så det stämmer nog väl att hon överlevde detta.

Enligt Sveriges dödbok så hette hon Inga i förnamn. Mycket sorglig historia detta. Det måste vara fruktansvärt att mista sina barn på detta grymma sätt. Inga gifte aldrig om sig, och dog själv vid 85 års ålder. Hoppas att hon trots allt kunde finna någon glädje under de sista 43 åren av sitt liv!
Citera
2012-10-26, 13:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges dödbok så hette hon Inga i förnamn. Mycket sorglig historia detta. Det måste vara fruktansvärt att mista sina barn på detta grymma sätt. Inga gifte aldrig om sig, och dog själv vid 85 års ålder. Hoppas att hon trots allt kunde finna någon glädje under de sista 43 åren av sitt liv!
Okej, jag kollade på Google översätt, täti betyder moster så det förklarar ju saken!
Citera
2012-10-26, 18:20
  #9
Medlem
FabiusCunctators avatar
Borås Tidning för den 21 mars 1963 innehåller mycket riktigt en artikel om detta tragiska fall. Rubriken lyder "Mord- och självmordsdrama i Herrljunga med tre döda". Av artikeln framgår att händelseförloppet var något annorlunda än vad TS fått sig återberättat, något skjutvapen användes exempelvis inte.

Vid halvett-tiden på natten mot den 20 mars 1963 meddelade den 43-årige familjefadern sin hustru att han inte mådde bra och att han skulle gå och lägga sig i ett annat rum. Han hade en tid varit sjukskriven. Han hade varit med i finsk-ryska kriget och talade ofta om kriget och om sin oro för nya krigsutbrott, måhända är detta en omskrivning för lindriga psykiska problem. Hur som helst, vid halvsex-tiden på morgonen vaknade hustrun och upptäckte att dörren till vinden var öppen. När hon gick upp där fann hon att maken hade hängt sig. Hon rusade omedelbart över till grannarna, varifrån polis larmades. I sällskap med grannarna gick hon över till hemmet för att meddela döttrarna nyheten om faderns självmord. Hon fann dem då döda i sina sängar, ihjälslagna med en yxa. Modern, som alltså inte skadades fysiskt, blev svårt chockad - det kan man förstå - och fördes till sjukhus för vård. Vad som utlöst detta vansinnesdåd visste polisen inte att berätta.
Citera
2012-10-26, 22:55
  #10
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Intressant att tidningarna på den tiden faktiskt valde att kalla saker vid sitt rätta namn. För det är ju helt klart mord det handlar om och inte "utvidgat självmord" som det alltid heter nu för tiden. Jag blir alltid illa berörd när jag ser det uttrycket. Tycker det är snudd på kränkande för offren, nästan som om det inte vore en brottslig gärning att döda dem...

För övrigt håller jag med FabiusCunctator om att det känns ovärdigt att mordoffer ska vila i samma grav som sin mördare. Men jag antar att mamman ville ha det så, och det får man givetvis respektera även om det tar emot.
Citera
2012-11-07, 14:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Borås Tidning för den 21 mars 1963 innehåller mycket riktigt en artikel om detta tragiska fall. Rubriken lyder "Mord- och självmordsdrama i Herrljunga med tre döda". Av artikeln framgår att händelseförloppet var något annorlunda än vad TS fått sig återberättat, något skjutvapen användes exempelvis inte.

Vid halvett-tiden på natten mot den 20 mars 1963 meddelade den 43-årige familjefadern sin hustru att han inte mådde bra och att han skulle gå och lägga sig i ett annat rum. Han hade en tid varit sjukskriven. Han hade varit med i finsk-ryska kriget och talade ofta om kriget och om sin oro för nya krigsutbrott, måhända är detta en omskrivning för lindriga psykiska problem. Hur som helst, vid halvsex-tiden på morgonen vaknade hustrun och upptäckte att dörren till vinden var öppen. När hon gick upp där fann hon att maken hade hängt sig. Hon rusade omedelbart över till grannarna, varifrån polis larmades. I sällskap med grannarna gick hon över till hemmet för att meddela döttrarna nyheten om faderns självmord. Hon fann dem då döda i sina sängar, ihjälslagna med en yxa. Modern, som alltså inte skadades fysiskt, blev svårt chockad - det kan man förstå - och fördes till sjukhus för vård. Vad som utlöst detta vansinnesdåd visste polisen inte att berätta.

Tack så mycket, jag har även tagit i kontakt med Alingsås Tidning där jag fått artiklarna på bilder. Samt dödsannonsen.
Citera
2012-11-14, 21:37
  #12
Medlem
Mannen var med i Finska vinterkriget, och samlade ihop lik från soldater som strök med i kriget.
Han jobbade senare på strängbetong, en fabrik i Herrljunga, där kollegor till honom mobbade honom och tyckte det var roligt att skrämma honom, han blev livrädd när saker small.

Dom som kommer ihåg incidenten tror att det var en orsak till att mannen slutligen bröt ihop och gjorde detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback