2012-10-24, 22:26
Medlem
Carlstads avatar
Ni ateister verkar ju älska frågor om religion så nu frågar jag er vilka citat ur Bibeln som ni tycker mest illa om?

Som ni vet är jag mycket kritisk till delar av Bibeln eftersom människor författat texterna. Dock finns det ett hav av kärlek och klokskap som ingen annan bok kommit i närheten av.

Så nu inväntar jag citat som vi kristna kan förklara och uttolka för att att varje ateist ska få nåt att begrunda istället för det ständiga tjatet om Evolutionen.

Ger er otrogna några exempel:

1. Jag har två döttrar som ännu är orörda. Låt mig skicka ut dem till er, så kan ni göra med dem vad ni vill, bara ni inte gör något mot dessa män som har fått en tillflykt under mitt tak.
1 Mos 19:8

2. Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egyptens land. Jag är Herren er Gud.
3 Mos 19:33-34

3. Då sade Juda till Onan: 'Gå till din brors hustru och gör din svågerplikt mot henne och skaffa avkomma åt din bror.' Men Onan visste att barnet inte skulle räknas som hans, och var gång han låg med sin brors hustru lät han sin säd spillas på marken för att slippa skaffa barn åt sin bror. Därmed väckte han Herrens misshag, och därför dödade Herren också honom.
1 Mos 38:8

MVH Carlstad
Senast redigerad av Carlstad 2012-10-24 kl. 22:28.
Citera
2012-10-24, 22:30
Medlem
Greeners avatar
Minns inte vilken bok, men någon av moseböckerna:

31:17-18
Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him.
But all the women children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves.
Citera
2012-10-24, 22:32
Medlem
En personlig favorit måste vara stycket där man sakligt och förnuftigt förklarar att om din slav inte kan stå upp tre dagar efter att du slagit honom, då är du en missdådare...
Citera
2012-10-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Minns inte vilken bok, men någon av moseböckerna:

31:17-18
Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him.
But all the women children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves.

Du tänker på fjärde Moseboken 31:17-18. I den svenska Bibeln låter texten så här

Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del.

Jag skulle också säga det är ett av de "värsta" bibelcitaten, ser med spänning fram mot de kristnas förklaring.
Citera
2012-10-24, 22:43
Medlem
DAL1s avatar
Nu kan jag ha fel, men finns det inte ett bibelord som säger något i stil med "tro på Kristus eller omskär er"?
Citera
2012-10-24, 22:43
Medlem
http://spot.colorado.edu/~huemer/biblequotes.htm
Citera
2012-10-24, 22:47
Medlem
Hostattacks avatar
Jag gillar den här:

Ezekiel 23:20

There she lusted after her lovers, whose genitals were like those of donkeys and whose emission was like that of horses.
Citera
2012-10-25, 00:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Du tänker på fjärde Moseboken 31:17-18. I den svenska Bibeln låter texten så här

Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del.

Jag skulle också säga det är ett av de "värsta" bibelcitaten, ser med spänning fram mot de kristnas förklaring.
Oj, oj, oj! Fjärde Mosebokens 31:a kapitel om Guds befallning om krig och hämnd på midjaniterna och fördelning av krigsbytet påminner väl en hel del om hur det gick till på vikingatiden tusentals år senare. Människor som har "gudar" som ska hjälpa dem att hämnas och plundra och ta slavar. Vare sig berättelsen är ett påhitt för att hämnas på midjaniterna i fantasin eller hade någon motsvarighet i verkligheten, så måste man erkänna att våra värderingar har ändrats en hel del sedan dess.

Men härsklystna makthavare vill gärna än idag påverka historieskrivningen till deras egen "fördel".

Helt klart strider hela aktionen mot Guds tio bud, vilka trots sin ålder är betydligt bättre än tex Västgötalagan - enligt vilken tex marknadsgycklare fick dödas utan påföljd.

Men, de bokstavstroendes "Gud" är verkligen inte god.

Medan Jesus far i himlen är den ende som är god - då godheten är den ultimata makten.
Citera
2012-10-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Oj, oj, oj! Fjärde Mosebokens 31:a kapitel om Guds befallning om krig och hämnd på midjaniterna och fördelning av krigsbytet påminner väl en hel del om hur det gick till på vikingatiden tusentals år senare. Människor som har "gudar" som ska hjälpa dem att hämnas och plundra och ta slavar. Vare sig berättelsen är ett påhitt för att hämnas på midjaniterna i fantasin eller hade någon motsvarighet i verkligheten, så måste man erkänna att våra värderingar har ändrats en hel del sedan dess.

Men härsklystna makthavare vill gärna än idag påverka historieskrivningen till deras egen "fördel".

Helt klart strider hela aktionen mot Guds tio bud, vilka trots sin ålder är betydligt bättre än tex Västgötalagan - enligt vilken tex marknadsgycklare fick dödas utan påföljd.

Men, de bokstavstroendes "Gud" är verkligen inte god.

Medan Jesus far i himlen är den ende som är god - då godheten är den ultimata makten.

Så vad du säger är att som kristen kan man välja fritt vilka delar av Bibeln man vill ha. Tycker man om en vers så tar man med den, tycker man inte om den så lämnar man det åt sidan?
Citera
2012-10-25, 01:02
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Nu kan jag ha fel, men finns det inte ett bibelord som säger något i stil med "tro på Kristus eller omskär er"?
Inte bara det utan så här:

"Tro på Kristus eller dela er på hälften, det ena för det goda och det andra för det onda".

Vilket kräver ett syllvasst svärd minst!

MVH Carlstad
Citera
2012-10-25, 01:15
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Helt klart strider hela aktionen mot Guds tio bud

Och ändå står både Guds tio bud OCH instruktioner om hur man ska mörda, våldta och förslava andra människor sprungna direkt ur Guds mun enligt Bibeln, i samma källa.

Och så undrar ni varför man inte tar er religiösa muppar särskilt seriöst när ni dels godtyckligt "väljer" vilka bitar i bokhelvetet man ska efterfölja och inte (och detta skiftar dessutom från stund till stund beroende på ert labila humör) och dels att boken till och med säger emot sig själv på åtskilliga punkter (den är faktiskt totalt jävla inkonsekvent).

Min fråga är då: Varför förtjänar religiösa mer respekt än någon stolle som dyrkar och tror på teenage mutant ninja turtles och hävdar att de finns i verkligheten? Vad jag kan se så är det principiellt sett ingen som helst skillnad mellan stollens tro och kristnas. Båda baserar sin syn på ett lika fiktivt källmaterial, så varför skulle kristna behandlas annorlunda och med mer "hänsyn och respekt"?

OnT: Den här hemsidan är bra på att summera hur mycket "godhet" bibeln förespråkar: http://www.evilbible.com/
Citera
2012-10-25, 08:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Så vad du säger är att som kristen kan man välja fritt vilka delar av Bibeln man vill ha. Tycker man om en vers så tar man med den, tycker man inte om den så lämnar man det åt sidan?
Varje människa, kristen eller inte, kan läsa vilken bok som helst och ta med sig resp rata vad som helst i denna bok. Jag kallar mig inte kristen, men tror på Jesus och utgår till 99 % från de fyra evangelierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in