Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-24, 18:14
  #1
Medlem
gargamel-jonass avatar
Länk : http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1586929

Citat:
"Det inte finns något svenskt kulturarv"

Uttalandet tillhör landstingsrådet Ylva G Karlsson (MP) och droppades under en debatt i landstingsfullmäktige i Sörmland.

Vad pysslar de med på dagarna Arkeologiska Institutionen i Lund enligt MP? Mitt emot Riksdagen i Stockholm ligger Medeltidsmuseét, finns inte det heller enligt MP?

Existerar inte historien alls enligt MP?

Debatten i sin helhet här : http://video.dll.se/public/Player.aspx?SessionFactID=870&MeetingID=83&Session Name=Fullmäktige+2012-10-23&CatID=24&Search=&Embedded=0&dtmEntry=&intFullMe eting=1

Edit : Ämnet får gärna flyttas till lämplig forumdel om den ligger fel här.
__________________
Senast redigerad av gargamel-jonas 2012-10-24 kl. 18:16.
2012-10-24, 18:33
  #2
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-jonas
Länk : http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1586929



Uttalandet tillhör landstingsrådet Ylva G Karlsson (MP) och droppades under en debatt i landstingsfullmäktige i Sörmland.

Vad pysslar de med på dagarna Arkeologiska Institutionen i Lund enligt MP? Mitt emot Riksdagen i Stockholm ligger Medeltidsmuseét, finns inte det heller enligt MP?

Existerar inte historien alls enligt MP?

Debatten i sin helhet här : http://video.dll.se/public/Player.aspx?SessionFactID=870&MeetingID=83&Session Name=Fullmäktige+2012-10-23&CatID=24&Search=&Embedded=0&dtmEntry=&intFullMe eting=1

Edit : Ämnet får gärna flyttas till lämplig forumdel om den ligger fel här.

Haha, tja, det uttalandet var rätt konstigt. Men jag antar att hon menade att det här med att bevara kulturarv hit och dit är trams, vilket det också är. Vem fan bryr sig? Tycker det är roligt att kultur ändras, inte minst eftersom flaggviftare blir jättearga.
2012-10-24, 18:44
  #3
Medlem
Om jag förstod henne rätt menar hon alltså att svenskar har ett kulturarv, men att det inte finns något specifikt svenskt kulturarv (hon ser det således ur en mer allmänmänsklig synvinkel). Frågan jag då ställer mig är om detta gäller alla nationer och folk, eller finns det vissa som har ett unikt kulturarv?
2012-10-24, 18:51
  #4
Medlem
Guitarsmokes avatar
Ylva G Karlsson 00:36:15

Citat:
Det svenska kulturarvet ja... *fånflabb*

[...]

Det svenska kulturarvet... Skulle jag vilja påstå, det finns inte...

Det finns inget som skulle kan kallas det svenska... *tar av sig glasögonen* kulturarvet...

Det finns ingenting som är så världsomspännande och lika, i världen, också påverkande och befruktande... runt världen. Det finns inget som enar så mycket som kulturen och det finns inget arbetsområde... där människor engagerar sig som inom kulturen. Det finns ingenting som är så världsomspännande där man arbetar tillsammans i hela världen.

Jag är själv utövande konstnär, konsthantverkare och är utbildad i svenska... (höll hon på att försäga sig) öh... eller traditionella textilia metoder och jag har verkligen kunskap om de här frågorna.

Det svenska kulturarvet, det är ingenting som man kan specifiera som svenskt.

Och så fortsätter det....
2012-10-24, 19:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Ylva G Karlsson 00:36:15



Och så fortsätter det....
Intressant, tack för att du tog dig tiden att transkribera. Men jag kan fortfarande inte låta bli och undra om hon egentligen tror på det hon säger fullt ut. Skulle hon våga säga detta om till exempel Samerna? Jag är ytterst tveksamt till att hon skulle vara konsekvent.
2012-10-24, 19:14
  #6
Avstängd
containerinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-jonas
Länk : http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1586929



Uttalandet tillhör landstingsrådet Ylva G Karlsson (MP) och droppades under en debatt i landstingsfullmäktige i Sörmland.

Vad pysslar de med på dagarna Arkeologiska Institutionen i Lund enligt MP? Mitt emot Riksdagen i Stockholm ligger Medeltidsmuseét, finns inte det heller enligt MP?

Existerar inte historien alls enligt MP?

Debatten i sin helhet här : http://video.dll.se/public/Player.aspx?SessionFactID=870&MeetingID=83&Session Name=Fullmäktige+2012-10-23&CatID=24&Search=&Embedded=0&dtmEntry=&intFullMe eting=1

Edit : Ämnet får gärna flyttas till lämplig forumdel om den ligger fel här.
Eftersom du startat detta ämne, får du gärna förklara vad du anser vad ett svenskt kulturarv är?
2012-10-24, 19:29
  #7
Moderator
-Info-s avatar
Det dyker upp sådana idioter då och då, som förnekar att det finns ett specifikt svenskt kulturarv.

Riktigt tokigt tycker jag att det blir när till och med generalsekreteraren för Sveriges Hembygdsförbund (Jan Nordwall) förnekar att det finns en specifik svensk kultur / kulturarv. Han om någon borde veta, men istället håller han hårt fast vid PK-masken. Lyssna själv här när han möter Mattias Karlsson från SD i en debatt. Det roliga är att ju mer Jan Nordwall trängs mot ett hörn desto mer snubblar över sina egna förvirrande uttalanden.

Jan Nordwall menar att svensk kultur är summan av alla kulturer i Sverige, så en kurdisk kultur, en somalisk och en saudi-arabisk kultur är också en svensk kultur. Lite utdrag ur debatten:

Citat:
Jag vet inte vad Mattias menar med svensk kultur. När jag pratar om svensk kultur så pratar jag om det mångkulturella samhälle vi lever i idag. Det är svensk kultur för mig.

Mattias frågar: Är det bara svensk kultur som inte finns specifikt, eller gäller det exempelvis även kurdisk kultur? Finns det en kurdisk kultur?
Jan Nordwall: Den där frågan förstår jag inte.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4047229

Har ni inte hört debatten så bör ni lyssna. Det kan vara bra att veta hur vissa PK-tomtar tänker. Man ser också att när de trängs in i ett hörn så har de plötsligt inget vettigt att säga. PK-fasaden är väldigt tunn och det är lätt att riva ned den, om man får tillfälle.
2012-10-24, 19:33
  #8
Medlem
MegaAgamers avatar
Kan inte MP förneka sin egen existens ist så vi kan slippa dom
2012-10-24, 19:41
  #9
Avstängd
containerinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det dyker upp sådana idioter då och då, som förnekar att det finns ett specifikt svenskt kulturarv.

Riktigt tokigt tycker jag att det blir när till och med generalsekreteraren för Sveriges Hembygdsförbund (Jan Nordwall) förnekar att det finns en specifik svensk kultur / kulturarv. Han om någon borde veta, men istället håller han hårt fast vid PK-masken. Lyssna själv här när han möter Mattias Karlsson från SD i en debatt. Det roliga är att ju mer Jan Nordwall trängs mot ett hörn desto mer snubblar över sina egna förvirrande uttalanden.

Jan Nordwall menar att svensk kultur är summan av alla kulturer i Sverige, så en kurdisk kultur, en somalisk och en saudi-arabisk kultur är också en svensk kultur. Lite utdrag ur debatten:



Har ni inte hört debatten så bör ni lyssna. Det kan vara bra att veta hur vissa PK-tomtar tänker. Man ser också att när de trängs in i ett hörn så har de plötsligt inget vettigt att säga. PK-fasaden är väldigt tunn och det är lätt att riva ned den, om man får tillfälle.
Fortfarande vad är svenskt kulturarv enligt dig? Nu får du tillfälle. Shot.
__________________
Senast redigerad av containerinfo 2012-10-24 kl. 19:49.
2012-10-24, 19:53
  #10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Fortfarande vad är svenskt kulturarv enligt dig?

Det är en enkel fråga att ställa, men betydlig mer komplext att svara på. Ska man gå in på detaljer så krävs ju hyllmetrar med böcker.

Med rent generellt så kan man säga att svensk kultur är det som antingen skapats direkt i Sverige av svenskarna eller det som svenskarna importerat utifrån och anpassats till svenska förhållanden, och det sedan funnits ett tag i Sverige.

Därför är inte kurdisk kultur svensk kultur eftersom det utövas av kurderna, inte av svenskarna. Hade svenskarna importerat den kurdiska kulturen och det utövats länge i Sverige av svenskar, så hade man kunnat kalla det för svensk kultur med tiden. Men inte om en viss kultur nästan uteslutande utövas av främmande folkslag och svenskarna saknar intresse av den.

Sedan bör det tilläggas att även kulturyttringens utbredning är av stor betydelse. Så om en person hittar på en egen kultur eller importerar en konstig kultur från tex Afrika så är det inte svensk kultur. Men utövas denna kultur av ett stort antal svenskar och under en lång tid, då kan man börja kalla det för svensk kultur.

Annars har ju Wikipedia en bra artikel i detta ämne:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige
2012-10-24, 19:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Fortfarande vad är svenskt kulturarv enligt dig? Nu får du tillfälle. Shot.

Ah, det var ett tag sen det argumentet användes. Ett analogt exempel som Mona Sahlin körde med var ju att utmana någon att definiera vad en svensk är. Underförstått, kan du inte definiera det så finns det inga svenskar.

Att något är svårt att definiera betyder dock, för oss normalbegåvade, inte att det inte finns. Något som Sahlin inte hade greppat riktigt.

Nu är frågan: Vill du verkligen argumentera på Mona Sahlins nivå?
__________________
Senast redigerad av Dre 2012-10-24 kl. 19:59.
2012-10-24, 19:58
  #12
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Fortfarande vad är svenskt kulturarv enligt dig? Nu får du tillfälle. Shot.

En lite märklig fråga. Ifrågasätter du att ett svenskt kulturarv existerar? Till skillnad mot andra länder?
Om inte, och du faktiskt undrar vad som utgör svenskt kulturarv kan jag rekommendera något som heter grundskola och gymnasium. Om inte detta varit tillräckligt så kan du läsa mer på biblioteket i ämnen som kulturhistoria, konsthistoria, litteraturhistoria, folklivsforskning et c.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback