Ambelain
Du har skrivit ett mastigt inlägg men ändå missat att bemöta det jag faktiskt kritiserade dig för. Jag är väldigt bekant med Evola, Guenon och Traditionalism (och allt det du sedan väljer att beskriva om just denna). Inget konstigt där. Jag håller också med om att Jünger inte borde läggas in i samma fack (Goethe är jag inte bekant med mer än genom Spengler dock). Men varför skriver du om det som svar på min kritik gentemot dig? Varför fick jag en genomgång av detta? Det var knappast det jag invände mot. Du borde kanske ha läst igenom mitt inlägg en gång till
Så vilka esoterismhistoriker är det som är överens? Och om vilka delar är de överens?
Alltså vad är denna kärna som du anser att de flesta esoterismhistorikerna är överens om?
Shalashaska var klar och tydlig och på komprimerad yta. Du däremot missar måltavlan genom att börja diskutera annat, eller som i inläggen med lampros, inte vilja ge definitioner eller källor till vad du påstår. Ser du inte problemet i detta?
Du har skrivit ett mastigt inlägg men ändå missat att bemöta det jag faktiskt kritiserade dig för. Jag är väldigt bekant med Evola, Guenon och Traditionalism (och allt det du sedan väljer att beskriva om just denna). Inget konstigt där. Jag håller också med om att Jünger inte borde läggas in i samma fack (Goethe är jag inte bekant med mer än genom Spengler dock). Men varför skriver du om det som svar på min kritik gentemot dig? Varför fick jag en genomgång av detta? Det var knappast det jag invände mot. Du borde kanske ha läst igenom mitt inlägg en gång till
Citat:
Det blir bara ett problem om man försöker sätta in ett Värde, och så fort man gör det så närmar man sig de troendes sida.
Bara för att ett område är svårdefinierbart, innebär det ju inte att det inte låter sig studeras på ett objektivt sätt.
För ämnet är både "underlupp" och dessutom ett växande akademisk område.
Och det finns många, bland de nutida esoterismhistorikerna, som försöker slå mynt av problemet med definition genom att bidra med sina egna gränsdragningar.
Dock är de flesta, om inte alla, iaf överens om det centrala.
Bara för att ett område är svårdefinierbart, innebär det ju inte att det inte låter sig studeras på ett objektivt sätt.
För ämnet är både "underlupp" och dessutom ett växande akademisk område.
Och det finns många, bland de nutida esoterismhistorikerna, som försöker slå mynt av problemet med definition genom att bidra med sina egna gränsdragningar.
Dock är de flesta, om inte alla, iaf överens om det centrala.
Så vilka esoterismhistoriker är det som är överens? Och om vilka delar är de överens?
Alltså vad är denna kärna som du anser att de flesta esoterismhistorikerna är överens om?
Shalashaska var klar och tydlig och på komprimerad yta. Du däremot missar måltavlan genom att börja diskutera annat, eller som i inläggen med lampros, inte vilja ge definitioner eller källor till vad du påstår. Ser du inte problemet i detta?