Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-10-24, 23:29
  #25
Medlem
I ett försök att styra tråden lite ställar frågar jag er vad för extracurriculars jag bör syssla med ha i åtanke att jag endast är gymnasieelev.

Har gått i tankarna om att försöka skaffa ett pappersvändarjobb på bank om möjligt. Detta i syfte att sedan avancera i takt med min utbildningsgrad
Citera
2012-10-24, 23:45
  #26
Medlem
svulles avatar
Eftersom det var Master of Business Administration du ville ta, så är ju inte Harvard nödvändigtvis bäst. Harvard rankas som den bästa skolan i världen överlag, när man väger in alla möjliga paragrafer. Sen att Harvard är en av de absolut bästa skolorna som erbjuder MBA är det naturligtvis inget snack om.

Som EC kan du, som du redan sagt, söka någon typ av tjänst på någon bank, även om det blir svårt när du studerar på gymnasiet. Engagera dig i något politisk ungdomsförbund (som alla verkar göra idag), i någon sportklubb eller driv ett företag via skolan (Ung Företagsamhet). Aktiespararna kan du ju engagera dig i också.

Är du duktig på någon sport? Är du en Gabriel Landeskog så kommer du in på Harvard utan toppbetyg.
Citera
2012-10-25, 01:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Eftersom det var Master of Business Administration du ville ta, så är ju inte Harvard nödvändigtvis bäst. Harvard rankas som den bästa skolan i världen överlag, när man väger in alla möjliga paragrafer. Sen att Harvard är en av de absolut bästa skolorna som erbjuder MBA är det naturligtvis inget snack om.

Som EC kan du, som du redan sagt, söka någon typ av tjänst på någon bank, även om det blir svårt när du studerar på gymnasiet. Engagera dig i något politisk ungdomsförbund (som alla verkar göra idag), i någon sportklubb eller driv ett företag via skolan (Ung Företagsamhet). Aktiespararna kan du ju engagera dig i också.

Är du duktig på någon sport? Är du en Gabriel Landeskog så kommer du in på Harvard utan toppbetyg.

Är jag duktig på någon sport? Inte nämnvärt

Söka till någon enklare banktjänst tänker jag definitivt ge ett försök.

Engagera mig ett politiskt ungdomsförbund? Där jag bor är det blåare än havet själv (inte för att jag har någon större invändning mot det). Vilka poster är mest meriterande?
Citera
2013-01-13, 06:23
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Eftersom det var Master of Business Administration du ville ta, så är ju inte Harvard nödvändigtvis bäst. Harvard rankas som den bästa skolan i världen överlag, när man väger in alla möjliga paragrafer. Sen att Harvard är en av de absolut bästa skolorna som erbjuder MBA är det naturligtvis inget snack om.

Som EC kan du, som du redan sagt, söka någon typ av tjänst på någon bank, även om det blir svårt när du studerar på gymnasiet. Engagera dig i något politisk ungdomsförbund (som alla verkar göra idag), i någon sportklubb eller driv ett företag via skolan (Ung Företagsamhet). Aktiespararna kan du ju engagera dig i också.

Är du duktig på någon sport? Är du en Gabriel Landeskog så kommer du in på Harvard utan toppbetyg.

hbs > sgsb > wharton

uber tier:
harvard
stanford
wharton

elite tier:
kellog
booth
sloan
columbia

top tier:
haas
tuck
stern
fuqua
ross
yale
johnson
darden
anderson
Citera
2013-01-13, 11:22
  #29
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvorran
hbs > sgsb > wharton

uber tier:
harvard
stanford
wharton

elite tier:
kellog
booth
sloan
columbia

top tier:
haas
tuck
stern
fuqua
ross
yale
johnson
darden
anderson

Baserat på?

Läs FT:s globala rankning av MBA istället.

Om det är någon här som skall söka en MBA, se till att ni då kollar upp vad stället är bra på. Vill man in i en viss bransch är det kanske bättre att plugga på det stället där många alumni har hamnat inom den branschen, där det finns ett nätverk osv. Harvard kör sin casemetodik, etc.
Citera
2013-01-13, 14:47
  #30
Medlem
Senaste aret har jag har pratat med sokanden (for hjalp och referenser) med ok bakgrund men absolut inte topp eller "ratt" företag etc, som sokt till topp topp skolor och de har alla kommit in. Till min forvaning faktiskt.
Verkar vara klart enklare nu nar bra folk i industrin inte soker (de vill nog inte bli av med IB/MC jobb de redan har). Tidigare typiska sokanden ar det farre av.
Sa jag skulle satsa hogt om sokte nu.

Men givetvis las pa i MBA-siter for att rattfardiga skolval i ansokan.
Citera
2013-05-05, 22:48
  #31
Medlem
LawrenceCianas avatar
Finns det någon bok, skönlitteratur, som beskriver hur någon som fixade in sig på Harvard. Jag är intresserad till tusen inte till att börja där men vilka människor som faktiskt kommer in. Är det någon som föds som loser fast pluggar/tränar/leder sig in på harvard genom intelligens eller är det bara den sociala elitens elitbarn som pressat sig in?

Det är fascinerande, studenter ifrån alla hörn och håll vill in på den här skolan. Lyfter dem på ögonbrynen för att man kan 7 språk flytande eller att man byggt upp en stor förtagsorganisation snabbt som fan?

Harvard college verkar möjligt, Harvard Business school låter omöjligt, om man inte gifter sig med George Bush dotter och fixar på detta sett meriten "Planerar och sammarbete med USAs president".
Citera
2013-05-06, 09:46
  #32
Medlem
Aimberts avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera
2013-05-06, 14:07
  #33
Medlem
saveryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
Finns det någon bok, skönlitteratur, som beskriver hur någon som fixade in sig på Harvard. Jag är intresserad till tusen inte till att börja där men vilka människor som faktiskt kommer in. Är det någon som föds som loser fast pluggar/tränar/leder sig in på harvard genom intelligens eller är det bara den sociala elitens elitbarn som pressat sig in?

Det är fascinerande, studenter ifrån alla hörn och håll vill in på den här skolan. Lyfter dem på ögonbrynen för att man kan 7 språk flytande eller att man byggt upp en stor förtagsorganisation snabbt som fan?

Harvard college verkar möjligt, Harvard Business school låter omöjligt, om man inte gifter sig med George Bush dotter och fixar på detta sett meriten "Planerar och sammarbete med USAs president".

Harvard College är lika svårt, minst. Du behöver inte tala sju språk, men du bör vara intelligent, driven, gärna social, hängiven till dina intressen och, oftast men inte alltid, kunna sticka ut på något imponerande sätt - samt givetvis kunna visa allt detta. Sen måste du ha mycket tur, dessutom. I jämförelse med antagning till svenska universitet är Harvard extremt svårt att ta sig in på, oavsett om det gäller Harvard College, HBS eller någon annan av Harvards skolor. Nu för tiden är det så otroligt många sökande från hela världen så det krävs en hel del tur för att komma in även med den 'ultimata' ansökan, dvs med perfekta betyg, perfekta testresultat, imponerande meriter, fina rekommendationsbrev bl a. Som tur är finns det betydligt fler väldigt bra skolor i USA - Harvard är bara en av dem.

Till TS - jag rekommenderar att du väntar tills efter din kandidatutbildning med att bestämma om du ska ta en MBA, eller masterutbildning, överhuvudtaget. Mastersutbildningar, inklusive MBA, tas till skillnad från kandidatutbildningar huvudsakligen av studenter som vet exakt vad de vill ha ut ur utbildningen, i kontrast till för att bara studera mer. En MBA t ex bör tas när du har jobbat några år, helst, och du har en god idé om både att du vill och vad du vill lära dig om business.

Om du nu verkligen vill gå på en toppskola i USA för att göra en MBA i framtiden - få bra betyg, jobba efter din kandidat, och engagera dig i saker du tycker om, då har du en chans!
Citera
2015-02-02, 19:38
  #34
Medlem
Arbalestiers avatar
Hej!

Kan nån kunnig förklara lite närmare det där med financial aid?

När söka? hur söka? Från vem söka? Kriterier.

Allt, med andra ord.

Tack
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback