2012-10-22, 12:51
Medlem
Kanske lite för detaljerad för TS men jag fick matkuponger på sommrarna när jag pluggade i Kalifornien. Att jag hade rätt till dem byggde på att jag fick en behovsprövad form av studiestöd som heter Work Study vilket innebär lönebidrag till deltidsjobb vid sidan av studierna. Jobbet som jag hittade råkade bara finnas under terminerna.

Sosstanten (svart kvinna) såg snett på mig när jag kom in men när det kom fram att jag pluggade på Work Study mjuknade hon och föreslog själv att jag söker matkuponger. Fick med mig en kartong nödprovianter hem. Ris, någon kemikalieost och annat. Några pengar fick jag däremot inte.

Kalla mig för bidragsparasit om du vill men så kan det gå till om man kommer från låginkomstfamilj och pluggar på högskolan därborta.
Senast redigerad av ka kui 2012-10-22 kl. 12:58.
Citera
2012-10-22, 13:18
Medlem
RonPaul2008s avatar
Du kan ju kolla upp varför JP Morgan står för food stamps också...
http://m.youtube.com/#/watch?v=3lA016FzmYg
Senast redigerad av RonPaul2008 2012-10-22 kl. 13:20.
Citera
2012-10-22, 13:32
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brojanica
Rikskuponger kan användas på samma sätt.

Va fan, kan man få rikskuponger av soc? Verkar ju sjukt ineffektivt då det är hiskeligt dyrt att trycka en lunch ute jämfört med att laga mat hemma.

Sen vet jag inte med food stamps. I teorin låter det ju bra men som nämnts så byts det väl till pengar eller knark ändå. Bättre att man får reda pengar att köpa spriten för, då får man ju iaf 100% av värdet ist för att byta och hålla på så man är på 50% av värdet. Finns ju ändå ingen missbrukare i världen som slutar för att de inte har rena nålar eller lagliga pengar till sponken.
Citera
2012-10-22, 13:57
Medlem
laikaspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bättre att man får reda pengar att köpa spriten för, då får man ju iaf 100% av värdet ist för att byta och hålla på så man är på 50% av värdet. Finns ju ändå ingen missbrukare i världen som slutar för att de inte har rena nålar eller lagliga pengar till sponken.

Så istället för att åtminstone försöka att göra någonting bättre skall man skita i det?
Citera
2012-10-22, 14:07
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laikaspace
Så istället för att åtminstone försöka att göra någonting bättre skall man skita i det?

Som sagt, i teorin låter det bra men i praktiken så byter de ju bara bort kupongerna mot dricka eller knark. Summan av kardemumman är att de får mindre pengar att leva på. Lite lustigt är det ju att i individualismens högborg individen inte kan fatta sina egna beslut.
Citera
2012-10-22, 15:40
Bannlyst
Man kan få matkuponger även i Sverige, det vet jag av egen erfarenhet. För två år sen fick jag 200 kr i kuponger som kunde användas i de större matvarubutikerna, och jag var inte ens inskriven hos soc vid tillfället.
Citera
2012-10-22, 15:50
Medlem
melackos avatar
Matkuponger är något som jag absolut tycker att vi ska införa i Sverige. Tyvärr lär det inte hända då vi har en rutten medelklass.
Citera
2012-10-22, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Matkuponger är något som jag absolut tycker att vi ska införa i Sverige. Tyvärr lär det inte hända då vi har en rutten medelklass.

Det finns redan matkuponger här i Sverige, i alla fall på vissa ställen.
Citera
2012-10-22, 15:58
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Det finns redan matkuponger här i Sverige, i alla fall på vissa ställen.
Men det är ju inte på något sätt standard. Det borde vara det första som sker när en arbetslös ansöker om hjälp, att man får lite foodstamps till att börja med.
Citera
2012-10-22, 16:46
Medlem
Finns det inga socialarbetare här?

Det är vanligare med rekvisitation i Sverige. Det sociala skriver typ ut ett papper till en specifik butik där vissa saker får handlas för en viss summa. Fungerar bättre och kan inte bytas lika lätt. Visst de kan få ut prylarna och byta med någon för pengar men det är krångligare. Har själv sett slödder som handlat massvis av möbler på Ikea på rekvisitation. Personer som samtidigt jobbar svart dessutom.
Citera
2012-10-22, 16:56
Medlem
Scotlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Kanske lite för detaljerad för TS men jag fick matkuponger på sommrarna när jag pluggade i Kalifornien. Att jag hade rätt till dem byggde på att jag fick en behovsprövad form av studiestöd som heter Work Study vilket innebär lönebidrag till deltidsjobb vid sidan av studierna. Jobbet som jag hittade råkade bara finnas under terminerna.

Sosstanten (svart kvinna) såg snett på mig när jag kom in men när det kom fram att jag pluggade på Work Study mjuknade hon och föreslog själv att jag söker matkuponger. Fick med mig en kartong nödprovianter hem. Ris, någon kemikalieost och annat. Några pengar fick jag däremot inte.

Kalla mig för bidragsparasit om du vill men så kan det gå till om man kommer från låginkomstfamilj och pluggar på högskolan därborta.

Okej okej, gött nice, nä, jag ser ingen skam i att ta emot hjälp och inte någon heller skam i att inte vara rik eller "medelklassbenägen ekonomiskt"
Citera
2012-10-22, 16:57
Medlem
Scotlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Va fan, kan man få rikskuponger av soc? Verkar ju sjukt ineffektivt då det är hiskeligt dyrt att trycka en lunch ute jämfört med att laga mat hemma.

Sen vet jag inte med food stamps. I teorin låter det ju bra men som nämnts så byts det väl till pengar eller knark ändå. Bättre att man får reda pengar att köpa spriten för, då får man ju iaf 100% av värdet ist för att byta och hålla på så man är på 50% av värdet. Finns ju ändå ingen missbrukare i världen som slutar för att de inte har rena nålar eller lagliga pengar till sponken.

Haha så du menar att bara för att man inte kan hindra ALLA så ska man skita i det och låta allagöra det ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in