Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-26, 17:51
  #145
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är förmodligen inget fel på pannan utan på inbränningen, dvs den yta pannan får när det bildats ett mikroskopiskt skick av kol på dess yta. Jag förmodar att du vet hur man bränner in en gjutjärnspanna?

~Paul~
Det låter ju bra! Jag vet faktiskt inte om jag gör det, jag har gjort rent pannan och satt tillbaks den på spisen på svag värme med några matskedar olja där den fått stå i 3-4 timmar eller tills det att oljan inte rinner av. Andra förslag motas gärna?
Citera
2014-01-26, 21:08
  #146
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Det låter ju bra! Jag vet faktiskt inte om jag gör det, jag har gjort rent pannan och satt tillbaks den på spisen på svag värme med några matskedar olja där den fått stå i 3-4 timmar eller tills det att oljan inte rinner av. Andra förslag motas gärna?
Du får höja tempen rejält. Det är meningen att det skall ryka om oljan. Torka sedan med hushållspapper. Det är det som bildar själva kolet. Upprepa gärna proceduren ett antal ggr.

~Paul~
Citera
2014-01-27, 08:45
  #147
Medlem
DartFrogs avatar
Som ovan... o inte så attans mycket olja, har du för mycket polymeriserar den bara till en seg gegga som e ett rent hel... att få bort!

Ett par droppar bara, smörj ut det med papper, helst luddfritt, låt det ryka svagt.
När du ser att pannan e torr igen kan du droppa på lite till, blir pappret lite svart e värmen ok, mycket svart så har du för hög temp!

Kör på, det värsta som kan hända e ju att du får göra om det, lycka till!
Citera
2014-01-30, 22:31
  #148
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du får höja tempen rejält. Det är meningen att det skall ryka om oljan. Torka sedan med hushållspapper. Det är det som bildar själva kolet. Upprepa gärna proceduren ett antal ggr.

~Paul~
Tack för hjälpen! Det blev faktiskt bättre, efter två omgångar av ditt förslag så fick jag faktiskt en helt okej stekyta. Jag hoppas att den kommer bli ännu bättre efter några fler inbränningar, men det återstår att se!

Jag blev lite nyfiken på vad vad du egentligen menar med kolet, fastnar en del av hushållspapperet på pannan och gör så att ett kol bildas eller vad? Tack Paul!

Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Som ovan... o inte så attans mycket olja, har du för mycket polymeriserar den bara till en seg gegga som e ett rent hel... att få bort!

Ett par droppar bara, smörj ut det med papper, helst luddfritt, låt det ryka svagt.
När du ser att pannan e torr igen kan du droppa på lite till, blir pappret lite svart e värmen ok, mycket svart så har du för hög temp!

Kör på, det värsta som kan hända e ju att du får göra om det, lycka till!
haha, ja satan vad grisigt det blev. Gjorde det misstaget tredje gången då jag helt glömde bort att pannan stod och brändes på spisen, det bildades någon svart avlagring och som du säger var den ett rent helvete att få bort. Provstekte lite falukorv i den men var tvungen att slänga den då det fastande skit på den även fast jag gjort pannan som en galning.
Citera
2014-01-30, 23:06
  #149
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Tack för hjälpen! Det blev faktiskt bättre, efter två omgångar av ditt förslag så fick jag faktiskt en helt okej stekyta. Jag hoppas att den kommer bli ännu bättre efter några fler inbränningar, men det återstår att se!

Jag blev lite nyfiken på vad vad du egentligen menar med kolet, fastnar en del av hushållspapperet på pannan och gör så att ett kol bildas eller vad? Tack Paul!


haha, ja satan vad grisigt det blev. Gjorde det misstaget tredje gången då jag helt glömde bort att pannan stod och brändes på spisen, det bildades någon svart avlagring och som du säger var den ett rent helvete att få bort. Provstekte lite falukorv i den men var tvungen att slänga den då det fastande skit på den även fast jag gjort pannan som en galning.

Kasta är onödigt, bara att blästra av pannan och bränna om.
Citera
2014-01-30, 23:22
  #150
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kasta är onödigt, bara att blästra av pannan och bränna om.
Ja alltså, det var falukorven som slängdes inte pannan! Jag kan se varför det kunde misstolkas. Pannan skall jag göra till släktklenod och ge bort till min förstfödde Måste bara ge den lite kärlek först!
Citera
2014-04-18, 13:58
  #151
Medlem
Ratis avatar
Jag brukar ha i vatten och koka upp på spisen och borsta med en diskborste. När den börjar bli torr i botten gnider jag in lite smör/fett och värmer upp. Överflödet torkas bort.
Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.
Citera
2015-06-15, 19:50
  #152
Medlem
johanness avatar
Jag har kommit fram till att det som funkar allra bäst är att diska den utan diskmedel (egen diskborste/svamp är att rekommendera), låta den torka och sedan olja in den med flytande paraffin. Om den någon gång är full med ingrodd skit som inte går bort på annat sätt, och man har en självrengörande ugn, kan man låta pannan åka med i nästa rengöring (skräpet förkolnar och lossnar).
Citera
2015-06-15, 20:29
  #153
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Jag har kommit fram till att det som funkar allra bäst är att diska den utan diskmedel (egen diskborste/svamp är att rekommendera), låta den torka och sedan olja in den med flytande paraffin. Om den någon gång är full med ingrodd skit som inte går bort på annat sätt, och man har en självrengörande ugn, kan man låta pannan åka med i nästa rengöring (skräpet förkolnar och lossnar).

Eh, parrafin till en stekpanna? Använder du motorlja att steka i också?
Citera
2015-06-15, 21:07
  #154
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Eh, parrafin till en stekpanna? Använder du motorlja att steka i också?
Nej, hurså? Jag skulle aldrig steka i paraffin, men den går utmärkt att olja in med.
Citera
2015-06-16, 01:00
  #155
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Nej, hurså? Jag skulle aldrig steka i paraffin, men den går utmärkt att olja in med.

Det du oljar in med blandas ju med det du steker med så det är ju som att steka med det...


En värmetålig olja tex Jordnötsolja och låta den svettas ett litet tag.

Eller stek ett lass bra sidfläsk eller en bit ren svål.
Citera
2015-06-16, 08:22
  #156
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det du oljar in med blandas ju med det du steker med så det är ju som att steka med det...
Paraffin har en väldigt låg rykpunkt, så om det vore som du säger skulle det börja osa ganska omgående när man använt paraffin för att olja in med. Enligt min erfarenhet sker inte detta.

De fetter du nämner är också kanon. De har den lilla nackdelen att de härsknar efterhand dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback