Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-20, 20:53
  #1
Medlem
vad händer & vad gör man om man Injicera fel i artär ?
Citera
2012-10-20, 22:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobcats73
vad händer & vad gör man om man Injicera fel i artär ?

Du förblöder säkert, högt tryck i artärerna vet du. Därför man injicerar i VENER.
Citera
2012-10-21, 19:35
  #3
Medlem
Bssons avatar
Inte förblöder du, men kicken kommer senare och mer utspätt - ungefär som vid intramuskulär injektion.
Citera
2012-10-22, 20:26
  #4
Medlem
Elvislever241s avatar
Ja det och en kraftig inflammation
Citera
2012-10-24, 10:42
  #5
Medlem
Nattskattas avatar
Är det ens möjligt att injicera i en artär??!
Jag menar bloden sprutar utåt med en jävlans till tryck,jag har av misstag råkat peta till en artär med nålspetsen när jag i väldigt onyktert tillstånd jagade en rullande ven.Nålen trycktes ut igen och en otäck stickande smärta spred sig genom hela armen.
Citera
2012-10-24, 10:57
  #6
Medlem
Klangspiels avatar
ja, det går. och det är inte trevligt.

du känner en slags av elektrisk brännande känsla längs kroppsdelen. det gäller att stoppa blödandet ifall detta inträffar, håll kroppsdelen över huvudet och håll någon kompressor på det tills blödningen slutar.

men som sagt tidigare, så kan man se ifall man träffat en artär (syrerikt blod), blodet pumpar ut i pumpen (avsigsjälvt), samt blodet är ljust klart rött, "lätt", "fluffigt" medans i venerna (syrefattigt) så är blodet mörkrött och trögflytande.
__________________
Senast redigerad av Klangspiel 2012-10-24 kl. 11:02.
Citera
2012-10-24, 15:57
  #7
Medlem
Jan-gustavs avatar
Du lär som sagt märka om du hamnar i en artär. Blöder som attan och är rätt obehagligt. Håll över hjärthöjd och tryck ordentligt hårt tills det slutat blöda, kan ta uppåt 15 minuter om det vill sig illa. Sen kan du räkna med ett vackert blåmärke.
Citera
2014-05-29, 22:37
  #8
Medlem
Lånar tråden.. Har hänt mig några gånger att jag får mörkrött fint svar men med mycket tryck i åker liksom in i sprutan. I artärerna ska de vara ljusare eller hur? Men... De gångerna de blivit så har jag börjat blöda och jag misstänker att de kom in i en artär istället för kicken kom lite senare och ja.. Inre blödning som är skitjobbig att stoppa.

Kan artärerna ha mörkrött blod ändå?
Citera
2015-03-15, 08:52
  #9
Medlem
botten e nådds avatar
Fick för ett par timmar sedan för mig att jag skulle skjuta efter att undvikit det i ett par månader. Dåliga vener och kassa verktyg är ingen bra kombo (mer än halvslöa kanyler och vener som springer och gömmer sig i tid och otid, gör allt mycket krångligare) Hittade en ven långt ner på vänstra handleden, vilket egentligen är ett olämpligt område att sätta den i. Men jag fick ett svar, dock lade jag märke till att blodet så ljust och tunt ut, men jag tycke inte att svaret hade något tryck som man hört att artär-svar skall ha. Det sägs att kolven på pumpen mer eller mindre åker upp av sig själv pga trycket. Men så här efteråt så berodde det nog på att pumpen är extremt sliten och trög. Hur som helst så fick jag för mig att jag var "rätt".
Började långsamt pressa ut dosen. Han inte mer en någon millimeter med kolven innan en djävulskt varm smärta paralyserade hela vänster handen. Det kändes som kombination av en elstöt och som att skålla handen, eller injicera kokhett vatten om ni förstår. Handen blev knallröd men bara upp till handleden. Blev livrädd då jag aldrig haft några komplikationer av att injicera tjack. Massa tankar rusade - blir handen förlamad? Måste jag till sjukan etc etc. Höll mig lugn och efter bara ett par minuter hade känseln återkommit till det normala och handen började återfå naturlig färg. Blev naturligtvis ganska spak, men gav för den delen inte upp. Gav mig istället på en ven på motsatta handleden som jag haft lyckade resultat med förr. (har man väl ställt in sig på att skjuta, så blir det nästan en manisk besatthet och får man inte svar så slutar man inte försöka fören man får ett svar. Blåmärken är ett icke problem. Just då.) Men som väl var gick det smidigt och fick i mig dosen utan problem.

Men jag kan inte släppa smärtan jag upplevde och frågan är vad är det som händer när lösningen kommer in i en artär? Vad orsakar hettan och el-chocks känslan? Vad skulle kunna hända med min hand om det gått värre än det gjorde? Sjukt obehagligt var det i alla fall, det ända positiva var att det inte blev någon större blödning. Antar att artären var av mindre sort.

Det blir inget mer IV på ett bra tag. Istället får röven ta smällen. Och det funkar egentligen väldigt bra det med, dock saknar man ju IV-rushen.
Citera
2015-03-15, 19:38
  #10
Medlem
anjoh66s avatar
Drogrehabilitering --> Drogakuten
/Moderator
Citera
2015-03-15, 21:28
  #11
Avstängd
lusen88s avatar
Ju djupare du gräver desto större och viktigare artär. Har du rejäl abstinens så har du kanske blodtryck på >170 med bultande hjärta och nervig. Att sticka i en djup artär då är väldigt risky. Leta därför inte vener som sitter djupt, om du ändå ska grävt djupt så använd en grå nål förslagsvis.

Har träffat artärer flera gånger och det är en äcklig känsla, men klarat mig bra för att jag har en smal och vass grå nål varje gång. Och letat upp en ven sen istället. Om jag inte minns fel.
Citera
2015-03-17, 00:52
  #12
Medlem
Gör det inte :/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback