Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 15:58
  #73
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många barn hade han i Varberg?

Citat:
Ursprungligen postat av HopePally
. Jag tror han hade lite av en inre oro, han kändes inte som en man som slår sig till ro i ett radhus i Varberg. Jag blev förvånad när han berättade att han skulle bli pappa, men han var väldigt glad och såg fram i mot barnet. Sista gången vi hade kontakt måste varit 2003/04 då jag skrev till honom efter en kväll på krogen,och fick svar om jag inte minns fel. Mikael som jag kände honom drack ytterst lite, ( fast han sa att han blev lite väl förtjust i att röka i Västindien)och jag såg honom aldrig berusad ,han var absolut ingen strulig person.

Stort tack för att du tar dig tid att berätta om hur Ivarsson var som person. Mycket intressant.

Hur många barn hade han i Varberg? Antar att han inte var gift? Han verkar inte ha varit en sådan person. Han kan ju under dessa tio år fått ytterligare barn.
Citera
2015-05-14, 11:51
  #74
Medlem
Eastmancolors avatar
Det är inte samma man på de thailändska facebookbilderna som i youtubeklippet: den försvunne hade, i mitt tycke, drag av jude, iranier eller armenier beträffande ansiktet, medan thailandssvensken såg mer typiskt nordisk ut. Framförallt var näsorna olika.

Främlingslegionen dyker upp i de flesta trådar om försvunna män. Hur populär är den egentligen? Känns litet utdaterad.

Ivarsson hade alltså inte mer än 5000SEK på sig när han drog? Det var ju inte mkt till reskassa. Hans mobil registrerades på två ställen efter försvinnandet: i Hammarby (vad menas: Hammarbyhöjden? Hammarby sjöstad?) och Norge. Då vet vi att han inte åkte till Thailand det första han gjorde (såvitt inte någon annan disponerade hans mobiltelefon) eftersom vägen dit knappast går via Hurtigrutten.

Verkar som om han höll på med något skumt. Har också svårt att köpa att han bara lämnade ungarna för att han var äventyrslysten, då måste han ha varit en riktig tokpetter.

En far har väl ett ekonomiskt ansvar för omyndiga barn? Då kan väl inte polisen bara "lämna personen ifred" om han dyker upp som han skulle ha gjort 2005?
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-14 kl. 12:09.
Citera
2015-05-14, 15:29
  #75
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket Hammarby?

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hans mobil registrerades på två ställen efter försvinnandet: i Hammarby (vad menas: Hammarbyhöjden? Hammarby sjöstad?) och Norge. Då vet vi att han inte åkte till Thailand det första han gjorde (såvitt inte någon annan disponerade hans mobiltelefon) eftersom vägen dit knappast går via Hurtigrutten.

Ja, vilket ställe menas? Det finns en hel del mindre orter, gods m. m. med detta namn. Namnet Hammarby återfinnes bl. a. utanför Sandviken, Björklinge, Hallstavik, Eskilstuna, Nora och Degerhamn.
Citera
2016-01-07, 13:52
  #76
Medlem
Inget nytt om detta fall? Jag vet inte vem Mikael var, men eftersom jag är uppvuxen i trakten och ungefär jämnårig med hans föräldrar och deras syskon så känner jag till familjen Ivarsson.
Citera
2016-01-07, 21:20
  #77
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr inget nytt gällande Ivarssons försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Inget nytt om detta fall? Jag vet inte vem Mikael var, men eftersom jag är uppvuxen i trakten och ungefär jämnårig med hans föräldrar och deras syskon så känner jag till familjen Ivarsson.

Nej tyvärr inte.

Intressant att du känner den försvunnes föräldrar och deras syskon.

Ett fall som det är tyst fastän det "bara" är drygt 11 år sedan han försvann.

Jag skulle också vilja veta mera vad som hände Ivarsson och vart han tog vägen efter att han lämnade sin bostad den 25/7 2004. Kanske varken föräldrar, syskon och polisen har några spår? Tror att han lever och det kommer att bli mycket svårt att få tag på honom om han inte själv tar kontakt.
Citera
2016-01-08, 08:59
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej tyvärr inte.

Intressant att du känner den försvunnes föräldrar och deras syskon.

Ett fall som det är tyst fastän det "bara" är drygt 11 år sedan han försvann.

Jag skulle också vilja veta mera vad som hände Ivarsson och vart han tog vägen efter att han lämnade sin bostad den 25/7 2004. Kanske varken föräldrar, syskon och polisen har några spår? Tror att han lever och det kommer att bli mycket svårt att få tag på honom om han inte själv tar kontakt.

Jag tror inte att det skrivits något om detta försvinnande i lokaltidningen Hallands Nyheter.
Det dröjde över ett halvår innan jag hörde talas om det. Mikael Ivarsson hade köpt ett hus en tid före försvinnandet, och det var en av hans nya grannar som berättade att han var borta.

Huset blev upptill allt annat ett stort bekymmer för föräldrarna, hur ska man göra när man inte vet?
Jag vill minnas att det såldes igen något år efter försvinnandet.

Familjen Ivarsson har i generationer varit kända främst för två saker: Duktiga trädgårdsmästare och företagare i trädgårdsbranschen http://www.bruces.se/ och stor äventyrlighet och vilja att utmana ödet.
Citera
2016-01-08, 13:51
  #79
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ivarsson köpte hus en tid innan han försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag tror inte att det skrivits något om detta försvinnande i lokaltidningen Hallands Nyheter.
Det dröjde över ett halvår innan jag hörde talas om det. Mikael Ivarsson hade köpt ett hus en tid före försvinnandet, och det var en av hans nya grannar som berättade att han var borta.

Huset blev upptill allt annat ett stort bekymmer för föräldrarna, hur ska man göra när man inte vet?
Jag vill minnas att det såldes igen något år efter försvinnandet.

Familjen Ivarsson har i generationer varit kända främst för två saker: Duktiga trädgårdsmästare och företagare i trädgårdsbranschen http://www.bruces.se/ och stor äventyrlighet och vilja att utmana ödet.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om så skulle vara fallet.

Det var en intressant uppgift att Ivarsson hade köpt ett hus en tid innan han försvann - precis som Fangohr gjorde 21 år tidigare. Att köpa ett hus strax innan samt att ha småbarn verkar inte vara något som gör att HN fattar intresse då en person försvinner i Halland.

Du vet inte hur lång tid innan försvinnandet som husköpet gjordes?

Har sett detta på nätet att hans familj är företagare i trädgårdsbranschen.
Citera
2016-02-01, 10:26
  #80
Medlem
LadyTs avatar
Oj! Kikade i tråden för att den innehöll min hemstad Varberg i rubriken. Jag är uppvuxen i Tångaberg, bara 1-2km från Stenkullen och handelsträdgården. Gick i samma klass på låg-och mellanstadiet som Mikaels lillebror.
Har ingen matnyttig info alls att tillföra tråden, då jag inte umgicks med familjen.
Är mest bara förvånad att jag inte hört talas om försvinnandet. Som redan konstaterats är Varberg en liten stad och än mindre är ju trakten kring Tångaberg-Torpa.
Citera
2016-02-01, 15:44
  #81
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkert ingen lätt uppift att komma i kontakt med den försvunne.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyT
Oj! Kikade i tråden för att den innehöll min hemstad Varberg i rubriken. Jag är uppvuxen i Tångaberg, bara 1-2km från Stenkullen och handelsträdgården. Gick i samma klass på låg-och mellanstadiet som Mikaels lillebror.
Har ingen matnyttig info alls att tillföra tråden, då jag inte umgicks med familjen.
Är mest bara förvånad att jag inte hört talas om försvinnandet. Som redan konstaterats är Varberg en liten stad och än mindre är ju trakten kring Tångaberg-Torpa.

Tack för ditt inlägg LadyT!

Alltid intressant att höra av personer som själva kommer från samma trakt som en försvunnen person.

Då kände du Mikaels lillebror eftersom ni var skolkamrater. Minns du om du någonsin träffade den försvunne själv även om du inte umgicks med familjen?

Det verkar som om hans familj inte är så pigga på att tala om hans försvinnande, även om de har lagt upp en film om honom på Youtube.

Ivarsson har nu varit försvunnen i snart 12 år. Skulle hans anhöriga komma i kontakt med honom, så tror jag att det beror endast på honom själv. Han måste själv vilja detta annars lär det nog inte bli lätt.

Den försvunne är inte efterlyst för något brott mig veterligen och det är heller inget brott om en myndig person vill försvinna. Alltså lägsta prioritet från polisens sida.
Citera
2016-02-01, 15:50
  #82
Medlem
Hur går ryktet på orten? Ofta brukar det väl pratas en hel del om vad som kan ha hänt, och ibland kanske det ligger ett uns av sanning bakom..?
Citera
2016-02-01, 16:47
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Hur går ryktet på orten? Ofta brukar det väl pratas en hel del om vad som kan ha hänt, och ibland kanske det ligger ett uns av sanning bakom..?

Det här försvinnandet är nog ganska lite känt och omtalat även i hemtrakten som även Lady T omvittnar, jag tror inte det har varit så mycket spekulationer, man vet helt enkelt inte.

Mikaels telefon pejlades strax efter försvinnandet till Hammarbyhamnen i Stockholm, och det har spekulerats i att han försvunnit ifrån Stockholm med något fartyg eller färja.

Men sedan tror jag telefonen pejlades även på någon annan plats och då var uppgiften inte så het längre.
Citera
2016-02-01, 19:02
  #84
Medlem
LadyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt inlägg LadyT!

Alltid intressant att höra av personer som själva kommer från samma trakt som en försvunnen person.

Då kände du Mikaels lillebror eftersom ni var skolkamrater. Minns du om du någonsin träffade den försvunne själv även om du inte umgicks med familjen?

Det verkar som om hans familj inte är så pigga på att tala om hans försvinnande, även om de har lagt upp en film om honom på Youtube.

Ivarsson har nu varit försvunnen i snart 12 år. Skulle hans anhöriga komma i kontakt med honom, så tror jag att det beror endast på honom själv. Han måste själv vilja detta annars lär det nog inte bli lätt.

Den försvunne är inte efterlyst för något brott mig veterligen och det är heller inget brott om en myndig person vill försvinna. Alltså lägsta prioritet från polisens sida.

Kan inte minnas att jag träffade Mikael. Han är så pass mycket äldre än oss. Kan inte påstå att jag kände hans bror. vi lekte aldrig efter skolan och han var nog en av dem jag lekte eller pratade minst med i klassen. 2004, när Mikael försvann, hade jag flyttat därifrån. Men om det varit omtalat skulle jag ha hört något, eftersom jag så klart har släkt och vänner därifrån. Dessutom gör ju handelsträdgården att familjen redan är mindre anonyma än andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback