Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-19, 23:33
  #1
Medlem
Krankts avatar
Satt och kikade på avsnittet Oceans deep från serien Planet Earth. I alla fall så i denna episod så får man se en hel del delfiner. Så jag och en vän börjde spåna i vad fan det är som är grejen med delfiner.

Ja det förekommer väl någon slags kvasihajp gällande dessa fåniga fiskar. Ni vet, delfin är väl ett relativt vanligt tatueringsmotiv på sådär lite lagom osäkra människor. Sen alla gånger man får det att någon varit på en båt och "det hoppade delfiner framför båten" som att det vore typ meningen med livet. Samt klassikern som förekommer på folks önskelista gällande saker man vill uppnå i livet "simma med delfiner".

Känner ni möjligtvis igen er i detta, eller kan förklara vad det är som grejen med delfiner.
Citera
2012-10-19, 23:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Satt och kikade på avsnittet Oceans deep från serien Planet Earth. I alla fall så i denna episod så får man se en hel del delfiner. Så jag och en vän börjde spåna i vad fan det är som är grejen med delfiner.

Ja det förekommer väl någon slags kvasihajp gällande dessa fåniga fiskar. Ni vet, delfin är väl ett relativt vanligt tatueringsmotiv på sådär lite lagom osäkra människor. Sen alla gånger man får det att någon varit på en båt och "det hoppade delfiner framför båten" som att det vore typ meningen med livet. Samt klassikern som förekommer på folks önskelista gällande saker man vill uppnå i livet "simma med delfiner".

Känner ni möjligtvis igen er i detta, eller kan förklara vad det är som grejen med delfiner.
Delfiner är inte fiskar, de är däggdjur och andas inte under vattnet. Vissa sorter av delfiner är otroligt smarta och har självinsikt vilket få djur har. Att de också är vackra och vänliga kan ju bidra till folks fascination.
Citera
2012-10-19, 23:46
  #3
Medlem
Krankts avatar
Ja. för att förtydliga så är jag väl medveten om att delfiner inte är fiskar. Jag är inte dum.

Tycker ditt svar var intetsägande.
Citera
2012-10-19, 23:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Ja. för att förtydliga så är jag väl medveten om att delfiner inte är fiskar. Jag är inte dum.

Tycker ditt svar var intetsägande.
Att mitt svar var intetsägande håller jag verkligen inte med om, det som är grejen med delfiner är just det jag räknade upp. Delfiner har tex. många ggr räddat människor från att bli hajmat.

Vilka andra djur finns i samma kategori....gorillor har visat sig ha självmedvetenhet och är otroligt smarta men vackra tatueringsmotiv eller särskilt snälla är de inte
Citera
2012-10-19, 23:59
  #5
Medlem
Krankts avatar
Nja, men herregud du verkar ju vara helt delfinfrälst.

Det där kan väl knappast vara det som får människor att kläcka ur sig att dom vill simma med delfiner eller liknande.

Förstår fortfarande inte grejen, den gemene man kan ju knappast tänka på delfiner i dom hjältebanor som du gör.

Så för att sumera, dom är vackra, smarta och snälla? Det är i och för sig trevliga egenskaper.
Citera
2012-10-20, 00:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Nja, men herregud du verkar ju vara helt delfinfrälst.

Det där kan väl knappast vara det som får människor att kläcka ur sig att dom vill simma med delfiner eller liknande.

Förstår fortfarande inte grejen, den gemene man kan ju knappast tänka på delfiner i dom hjältebanor som du gör.

Så för att sumera, dom är vackra, smarta och snälla? Det är i och för sig trevliga egenskaper.
Jag delfinfrälst?!.....haha jag har knappt pratat delfiner förrän denna tråd och en annan tråd nyligt. Jag är allmänt djurintresserad och kanske har några fler hjärnceller än vad du har Googla delfiner och kolla på youtube och se om du fastnar för dessa djur.
Citera
2012-10-20, 00:17
  #7
Medlem
LittlePerverts avatar
Delfinen har ju en egen stjärnbild. De är väldigt vanliga i grekland tex, finns massa smycken osv som avbildar just delfiner. I grekisk mytologi var delfiner Poseidons djur. Så är man lagd åt det hållet blir ju delfinen betydelsefull.

Men att simma med delfiner är nog mest en praktisk önskan. Lite svårt att simma med hajar, späckhuggare eller en blåval kanske? Delfiner är ju lite mer hanterbara i storlek plus att dom inte vill äta upp folk.
Det är väl människans önskan att hamna mitt bland naturen, klappa apor, rida elefanter och simma med delfiner. Samma sak egentligen.
Citera
2012-10-20, 00:24
  #8
Medlem
Krankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Delfinen har ju en egen stjärnbild. De är väldigt vanliga i grekland tex, finns massa smycken osv som avbildar just delfiner. I grekisk mytologi var delfiner Poseidons djur. Så är man lagd åt det hållet blir ju delfinen betydelsefull.

Men att simma med delfiner är nog mest en praktisk önskan. Lite svårt att simma med hajar, späckhuggare eller en blåval kanske? Delfiner är ju lite mer hanterbara i storlek plus att dom inte vill äta upp folk.
Det är väl människans önskan att hamna mitt bland naturen, klappa apor, rida elefanter och simma med delfiner. Samma sak egentligen.

Mycket mer givande svar, det var något sånt här jag var ute efter.
Citera
2012-10-20, 00:30
  #9
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Nja, men herregud du verkar ju vara helt delfinfrälst.

Det där kan väl knappast vara det som får människor att kläcka ur sig att dom vill simma med delfiner eller liknande.

Förstår fortfarande inte grejen, den gemene man kan ju knappast tänka på delfiner i dom hjältebanor som du gör.

Så för att sumera, dom är vackra, smarta och snälla? Det är i och för sig trevliga egenskaper.
Men vad fan är ditt problem? Han ger dig ett konkret svar på din halvt efterblivna fråga och du slår bort det?
Citera
2012-10-20, 02:32
  #10
Medlem
Bellamorras avatar
Tror det har med intelligens att göra, dessutom popularitet. Jag har alltid föredragit sälar, men ändå förstått grejen med delfiner. De är, som någon skrev tidigare, vackra (därmed en fin tatueringmotiv för människor som gör det), det vi har sett i filmer och liknande, man tar dem i fenan och de simmar iväg med en.

Exempelvis så avskyr jag labradorer. Det av personlig erfarenhet, jag tycker de är idioter. Men för länge sedan fick jag höra att border collie är den smartaste hundrasen i världen, därmed har jag nog omedvetet (fast nu medvetet) skapat en respekt till denna hundras. Jag kommer alla dagar om året hellre leka med en border collie än en tråkig labrador. Dessutom känna, så att säga, ett band till denna hund, mer än jag någonsin kommer att göra med en ko eller en mask.

Intelligensen har nog med att göra att vi känner då att djuret är mer "människolik", att den har en själ, det är en teori, hör gärna andra åsikter.

Sen får vi inte glömma Flipper, där gjorde den djuret ännu mer populär än den redan var. Och människan är ett gruppdjur, den gillar oftast det gruppen gillar.

Men det låter faktiskt roligt att simma i en pool eller i havet, så kommer en delfin, man tar den i fenan och den simmar iväg med dig. Fast det är nog en smaksak .

Sen så sägs det oftast att det är den smartaste däggdjuret i världen, efter människan, vilket får oss att känna oss närmre till en delfin. Vi kanske känner att den förstår oss bättre än en hamster?
Citera
2012-10-20, 02:56
  #11
Medlem
Red-Pandas avatar
Varför hatar du på delfiner? Dom ser ju sjukt sköna ut och är extremt intelligenta

http://www.youtube.com/watch?v=cg6VXFOtRsU
http://www.youtube.com/watch?v=TMCf7...eature=related
Citera
2012-10-20, 02:57
  #12
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Satt och kikade på avsnittet Oceans deep från serien Planet Earth. I alla fall så i denna episod så får man se en hel del delfiner. Så jag och en vän börjde spåna i vad fan det är som är grejen med delfiner.

Ja det förekommer väl någon slags kvasihajp gällande dessa fåniga fiskar. Ni vet, delfin är väl ett relativt vanligt tatueringsmotiv på sådär lite lagom osäkra människor. Sen alla gånger man får det att någon varit på en båt och "det hoppade delfiner framför båten" som att det vore typ meningen med livet. Samt klassikern som förekommer på folks önskelista gällande saker man vill uppnå i livet "simma med delfiner".

Känner ni möjligtvis igen er i detta, eller kan förklara vad det är som grejen med delfiner.


Det cirkulerar en jäkla massa kvasireligiöst svammel som utpekar delfiner som någonsorts hyperintellinta halvgudar och filantropiska gynnare av människan. Man ser på delfiner ungefär som man ser på änglar, tomtar eller liknande krafs. Visst, de är smarta, men inte som människor och de kan vara både elaka och våldsamma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback