• 1
  • 2
2012-10-19, 15:48
Medlem
Jag tänker på öppna kontorslandskap, de nya biblioteken där receptionsdisken har försvunnit till förmån för sk "infopunkter" som bibliotekarien står vid, mitt ute i det öppna... jag tänker på de personliga skolbänkarna (ni vet, en per elev) som på många håll har försvunnit till förmån för bord där skolbarnen har "bättre kontakt med varandra". Jag tänker på eget arbetsrum/skrivbord på arbetsplatsen kontra att dela bord med andra och att byta plats från den ena dagen till den andra.

För de allra mest extroverta kanske det fungerar att kollektivisera alla utrymmen på det här sättet men är det inte så de allra flesta trots allt mår bra av att kunna avskärma sig och ha sin egen bestämda plats på en arbetsplats eller i ett klassrum?

Hur kommer det sig att trenden tycks vara att plocka bort personliga utrymmen?
Citera
2012-10-19, 16:12
Medlem
Naccaches avatar
Har inte reflekterat över den här frågan förut, men på rak arm håller jag nog med dig. Många människor behöver nog en liten tillflyktsplats där de kan andas ut och ha sina personliga saker för sig.
Citera
2012-10-19, 20:20
Medlem
kriminellgalnings avatar
Har jobbat i öppet kontorslandskap och jobbar nu med "egna" rum.
Jag gillar egna rum där man kan sitta med sina papper upp till hakan och man kan köra "sitt" race, Sen blir det stor möten i konferansrummet
Citera
2012-10-19, 21:29
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag har inget emot ett öppet landskap då det känns socialt och är praktiskt när man hela tiden måste bolla ideer med andra. Den enda egentliga nackdelen är att det ibland kan vara pladdrigt och svårt att koncentrera sig när man måste läsa eller skriva längre texter, typ kontraktshandlingar.
Citera
2012-10-20, 20:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Jag tänker på öppna kontorslandskap, de nya biblioteken där receptionsdisken har försvunnit till förmån för sk "infopunkter" som bibliotekarien står vid, mitt ute i det öppna... jag tänker på de personliga skolbänkarna (ni vet, en per elev) som på många håll har försvunnit till förmån för bord där skolbarnen har "bättre kontakt med varandra". Jag tänker på eget arbetsrum/skrivbord på arbetsplatsen kontra att dela bord med andra och att byta plats från den ena dagen till den andra.

För de allra mest extroverta kanske det fungerar att kollektivisera alla utrymmen på det här sättet men är det inte så de allra flesta trots allt mår bra av att kunna avskärma sig och ha sin egen bestämda plats på en arbetsplats eller i ett klassrum?

Hur kommer det sig att trenden tycks vara att plocka bort personliga utrymmen?

Min känsla är att det går lite upp och ner när det gäller kontorslandskap vs eget rum. Jag vill också påstå att det har betydelse vad man gör på jobbet. Har man mycket kundkontakter och kanske dessutom en ganska självständig position i företaget så bör man ha eget rum, åtminstone som man kan disponera när man vill.

Jag har aldrig jobbat i kontorslandskap och skulle nog inte känna mig helt bekväm med det.
Citera
2012-10-20, 22:18
Medlem
Har bara haft eget kontor på mitt första jobb, senare alltid suttit i öppet kontorslandskap. Visst är det lite störande ibland, men det beror lika mycket på förutsättningarna. Nu har jag det ganska bra i nuläget men har haft risigare positioner.

Några grejer jag tycker är viktigt är att man slipper sitta med ryggen "utåt". Alltså folk som går bakom en. Det är fruktansvärt irriterande. Bäst är att sitta i ett hörn typ så att det åtminstone känns lite som att man har ett personligt space. Fasta platser är självklart - det är väl inget kontorshotell? Sen har vissa en radio på eller liknande, vilket jag finner störande. Bäst är att ha egna hörlurar så att man kan skärma av ljudmässigt i alla fall. Båsväggar kan också vara bra för att skärma av ljudet. Och jag vill gärna slippa sitta rakt emot någon annan så att blickarna möts om man tittar upp något.

Sen är det viktigt att de som sitter tillsammans inte har uppgifter där de måste sitta och typ ringa och prata i telefon hela dagarna. Att prata i rummet i vanlig samtalston ska vara möjligt - annars är det antagligen för stort rum. Har man ett jättestort rum med många som ska sitta i öppet landskap bör man i alla fall skärma av och bilda mindre "enheter".
Citera
2012-10-20, 22:25
Medlem
DaEzzs avatar
Jag skulle ärligt talat tro att om några decennier så kommer arbetslivsforskare att undra hur i helvete vi kunde utsätta oss för att arbeta i öppna kontorslandskap.

Stress, buller, koncentrationssvårigheter, hög smittorisk vid förkylningar, magsjukor och allehanda infektioner etc kommer sannolikt att skapa arbetsskador i en omfattning som kommer att bli smärtsamt uppenbar när den första generationen kontorsråttor som spenderat hela sitt arbetsliv i öppna landskap börjat få några år på nacken.
Citera
2012-10-21, 00:24
Medlem
ugge_das_boots avatar
Öppna kontorslandskap är det bästa Skulle bli tokig om jag inte kunde tjöta med mina arbetskamrater eller njuta av flickorna fy va hemsk att sitta instängt i ett litet kontor
Citera
2012-10-21, 02:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Öppna kontorslandskap är det bästa Skulle bli tokig om jag inte kunde tjöta med mina arbetskamrater eller njuta av flickorna fy va hemsk att sitta instängt i ett litet kontor
Beror dock helt på vad man har för typ av arbete? Av ditt språk att döma och din kvinnosyn är det troligare av det enklare slaget för din del. Tala med varann kan man väl göra under rasterna?

Jag arbetar inte på kontor men hade utan tvekan föredragit eget rum då jag hade stressats sönder av öppet kontorslandskap och aldrig känt att jag hade min egen space. Jag måste ha lugn och ro omkring mig.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-10-21 kl. 02:17.
Citera
2012-10-21, 02:18
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag skulle ärligt talat tro att om några decennier så kommer arbetslivsforskare att undra hur i helvete vi kunde utsätta oss för att arbeta i öppna kontorslandskap.

Stress, buller, koncentrationssvårigheter, hög smittorisk vid förkylningar, magsjukor och allehanda infektioner etc kommer sannolikt att skapa arbetsskador i en omfattning som kommer att bli smärtsamt uppenbar när den första generationen kontorsråttor som spenderat hela sitt arbetsliv i öppna landskap börjat få några år på nacken.
Det du säger existerar redan. För trött för att söka länk.....men att stressen ökat finns det forskning på.
Citera
2012-10-21, 02:24
Medlem
Millediablos avatar
Svensk forskning visar att den som jobbar i öppna kontorslandskap oftare är sjukskriven än den som kan dra sig tillbaka vid behov. Stress, hälsa, arbetstrivsel, produktivitet och viljan att fortsätta jobba när pensionsåren närmar sig alla kopplat till arbetsmiljön.

länk http://www.arbeidslivinorden.org/nyh...-05.7778819474

sorry för extrapost, kan inte red. med androidappen.
Citera
2012-10-21, 15:59
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Finns redan
http://www.duochjobbet.se/halsa/vi-m...ppna-landskap/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här