Har bara haft eget kontor på mitt första jobb, senare alltid suttit i öppet kontorslandskap. Visst är det lite störande ibland, men det beror lika mycket på förutsättningarna. Nu har jag det ganska bra i nuläget men har haft risigare positioner.
Några grejer jag tycker är viktigt är att man slipper sitta med ryggen "utåt". Alltså folk som går bakom en. Det är fruktansvärt irriterande. Bäst är att sitta i ett hörn typ så att det åtminstone känns lite som att man har ett personligt space. Fasta platser är självklart - det är väl inget kontorshotell? Sen har vissa en radio på eller liknande, vilket jag finner störande. Bäst är att ha egna hörlurar så att man kan skärma av ljudmässigt i alla fall. Båsväggar kan också vara bra för att skärma av ljudet. Och jag vill gärna slippa sitta rakt emot någon annan så att blickarna möts om man tittar upp något.
Sen är det viktigt att de som sitter tillsammans inte har uppgifter där de måste sitta och typ ringa och prata i telefon hela dagarna. Att prata i rummet i vanlig samtalston ska vara möjligt - annars är det antagligen för stort rum. Har man ett jättestort rum med många som ska sitta i öppet landskap bör man i alla fall skärma av och bilda mindre "enheter".