Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-08, 13:41
  #1
Medlem
Gick ur grundskolan med skrattretande betyg, i allt utom språk och bild. Kom inte in på den gymnasie-linjen jag ville så jag struntade i det. Har alltså noll utbildning. Är nu nästan 25 år.
Men en vän till mig tipsade om högskoleprovet som hon var övertygad om att jag skulle fixa galant. Hurvida det är sant eller inte går vi inte in på men.


Nu är ju det här tåget passerat, tror det är imorgon. Men tänkte satsa på hösten.
Hur som helst, hur stor betydelse har goda resultat på ett högskoleprov? För hur mycket kompenserar det, vilka dörrar öppnas osv?
Citera
2005-04-08, 13:43
  #2
Moderator
impieteers avatar
Det hjälper ingenting om du inte har godkända betyg från gymnasiet. Det fina med HP är att man kan ha värdelösa betyg från gymnasiet, bara man har godkänt, om man skriver bra på HP kommer du in på den utbildning du vill ändå. Men funderar du ändå på att plugga vidare någon gång i livet ska du absolut göra HP ändå. Ett bra resultat kommer förmodligen att motivera dig att läsa in gymnasiet innan HP-resultatet går ut, och det är betydligt enklare att få G i allt än att få ett bra snittbetyg.
Citera
2005-04-08, 14:04
  #3
Medlem
Hur lång tid har man på sig innan HP resultatet går ut och vad finns det för alternativ gällande att läsa in gymnasiekompetens? Det som alltid har skrämt mig med skola är alla ÅR det tar, "Tusan, jag kommer ju vara 20 innan jag är klar" och att fastna på ett ställe jag inte trivs på. Nu sitter jag här i (nåja) slutet på min ungdom och fattar hur korkad jag varit.

Har inga problem med att läsa, lära in eller förstå, är beredd att ge mig in på en intensivkurs, vill bara ha skiten avklarad så fort som möjligt. Helst så jag kan välja och vraka inför vidare utbildningar jag finner attraktiva som sedan leder till ett både andligen och ekonomiskt berikande yrke.
Citera
2005-04-08, 14:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
Hur lång tid har man på sig innan HP resultatet går ut och vad finns det för alternativ gällande att läsa in gymnasiekompetens? Det som alltid har skrämt mig med skola är alla ÅR det tar, "Tusan, jag kommer ju vara 20 innan jag är klar" och att fastna på ett ställe jag inte trivs på. Nu sitter jag här i (nåja) slutet på min ungdom och fattar hur korkad jag varit.

Har inga problem med att läsa, lära in eller förstå, är beredd att ge mig in på en intensivkurs, vill bara ha skiten avklarad så fort som möjligt. Helst så jag kan välja och vraka inför vidare utbildningar jag finner attraktiva som sedan leder till ett både andligen och ekonomiskt berikande yrke.

Du kan ju alltid läsa in gymnasiekompetensen på Komvux. Men det kommer ta sig lilla tid... räkna med ungefär 2 år om du läser lite snabbare än vad som krävs för att få fullt studielån. Om du har jobb och inte vill säga upp dig funkar det ju att läsa kvällskurser dock ges nog inte tillräckligt med kurser som kvällskurs för att du ska kunna ta ut ett slutbetyg. du kanske kan börja med lite kvällskurser.

"Resultatet gäller till utgången av det kalenderhalvår som infaller fem år efter provtillfället. Om du till exempel gjorde högskoleprovet våren 2003 gäller resultatet när du anmäler dig till en utbildning som startar höstterminen 2008. " från www.studera.nu
Citera
2005-04-08, 16:38
  #5
Avstängd
tja

Tja .var med om en liknande situation som dig. Hade ingen gymnasiekompetens och att ta igen hela skiten skulle ta typ minst 3 år. Då blev jag tipsad om att plugga på folkhögskola. Behövde bara gå där 2 år och vips så hade jag gymnasiekompetens och pluggar nu på ekonomprogrammet. Folkhögskola är mycket bra och kul. Gick på uppsala folkhögskola. Fungerar som en vanlig skola(gymnasium för äldre) Kan lova dig,bättre alternativ finns ej!! + att det är mycket lättare att få bra betyg och så kommer du in på vad fan du vill söka sen. Mvh J
Citera
2005-04-08, 17:17
  #6
Medlem
hur fungerar det med betygen på folkhögskolan? låter lite för enkelt att plugga där i 1-2 år och därefter få topbetyg och komma in på handels...
Citera
2005-04-08, 17:59
  #7
Medlem
Det var väl ingen som nämnde handels?

Läs in gymnasiekompetens (G i alla ämnen) sedan skriver du ett HP där du får 1,9, sedan är det handels som gäller.

Jag tror det är lättare den vägen än att du får MVG i alla ämnen.

// peakk
Citera
2005-04-08, 18:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Det var väl ingen som nämnde handels?

Läs in gymnasiekompetens (G i alla ämnen) sedan skriver du ett HP där du får 1,9, sedan är det handels som gäller.

Jag tror det är lättare den vägen än att du får MVG i alla ämnen.

// peakk

så sant men kan ju hända att han inte kan prestera lika högt som han eventuellt behöver på HP.
Citera
2005-04-08, 19:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Det var väl ingen som nämnde handels?

Läs in gymnasiekompetens (G i alla ämnen) sedan skriver du ett HP där du får 1,9, sedan är det handels som gäller.

Jag tror det är lättare den vägen än att du får MVG i alla ämnen.

// peakk

Varför inte både och?

Anledningen till att jag frågar är för jag inser att alternativet är att jag sätter mig i en ica-kassa och blir kvar där resten av livet. Fet chans. Börjar också tröttna på slacker-livet och att vara beroende av andra. Har alltså blåslampa i arslet, är inget dumhuvud och börjar faktiskt bli ganska vetgirig också. Historia börjar faktiskt verka intressant!

Så G+ i gymnasieämnena på folkhögskola och godkänt HP känns fullt realistiskt. Tror jag satsar på det, frågan är bara vilken skola. Får forska lite.. Vill gärna ha lite roligt vid sidan om också, lite estetiskt exempelvis, men om det drar ut på processen så skiter jag i det.
Citera
2005-04-08, 19:51
  #10
Medlem
hmm min erfarenhet av folkhögskola är att den befolkas av folk som inte klarar av den "vanliga" skola (läs komvux) och... man blir som man umgås
Citera
2005-04-08, 23:05
  #11
Medlem
Måste han gå de vanliga kurserna?
Ta reda på vilka kurser du behöver godkänt i eller mer för att ha tillgång din den linje du vill gå, boka in tentadatum över hela året och se till att få godkänt i varje kurs. I och med att du är +20 kanske du vill snabba på processen lite, detta är väl ett sätt...


Vad gäller att få MVG i alla ämnen istället för att satsa på HP känns väl lite konstigt, det tar nog lite tid att få upp _alla_ ämnen till MVG. Jämför att få G i historia och MVG, många timmars pluggande som skiljer...

// peakk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback