Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-18, 02:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag tycker att du pluggar hårt i skolan och utbildar dig till delfin/djurparks-skötare eller så köper du årskort på Kolmården och kollar på delfiner där.

Jobar kommunalt så de är inga problem med pengar och så långsiktigt om de va de du tänkte.. Men "sponsorn" eller vad man ska kalla honom står för allt + underhållning av akvariet så länge de står. Dvs flyttar jag efter 20 år och en ny familj flyttara in går kontarktet över till dem..

Du förstår väl at de inte ä r samma sak. Tänk dig du vill ha barn men någon säger du kan titta och träffa andra gratis. De är inte samma sak samma med djur /fiskar
Citera
2012-10-18, 02:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskaboras
Jobar kommunalt så de är inga problem med pengar och så långsiktigt om de va de du tänkte.. Men "sponsorn" eller vad man ska kalla honom står för allt + underhållning av akvariet så länge de står. Dvs flyttar jag efter 20 år och en ny familj flyttara in går kontarktet över till dem..

Du förstår väl at de inte ä r samma sak. Tänk dig du vill ha barn men någon säger du kan titta och träffa andra gratis. De är inte samma sak samma med djur /fiskar
Nämen jobba du hårt på din dröm, du verkar ju godhjärtad fastän iq-befriad. Vem vet du kanske lyckas.
Under tiden tycker jag du googlar delfiner och läser om dem ist. för att fråga här om det finns 1cm små delfinbarn att leka med i något badkars-stort akvarium.
Citera
2012-10-18, 02:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma4life
"Delfiner trivs inte alls i fångenskap. De är intelligenta däggdjur med komplexa behov som inte kan levas ut i fångenskap.

Hade delfinerna varit i det öppna havet hade de kunnat simma sina vanliga 8 mil om dagen. Det är långt ifrån möjligt i en bassäng. Delfinerna får dessutom sår och skador av solen eftersom de inte kan dyka tillräckligt djupt och ögoninfektioner av kemikalierna i vattnet. Infektionerna leder ibland till blindhet."

Känns inte som akvariet på 4m ger vad delfinen (flockdjur) behöver..

Men du har ju sätt på t.ex tv eller i verkligheten att de är lyckliga på empelvis osm någon nämnde kolmården. De enda de gör i havet är simmar och hoppar de kan de göra hos oss+ det går ge dem redskap. Akvariepollen ska vara i källaren om de är den passar bäs.t De är bar och ersätta fönstren de som är med vägg för solen. och de räcker ju med att släcka så blir de mörkt och "djupt" som i havet ungefär bortsätt från mindre vattentryck. vad för kemikalie talar du om? Är de för "konstgjort havsvatten" Eller är de klor? Borde väl finnas komplement till klor
Citera
2012-10-18, 03:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nämen jobba du hårt på din dröm, du verkar ju godhjärtad fastän iq-befriad. Vem vet du kanske lyckas.
Under tiden tycker jag du googlar delfiner och läser om dem ist. för att fråga här om det finns 1cm små delfinbarn att leka med i något badkars-stort akvarium.

Trevlia ord bortsätt från personangreppet. Här är exempelvis haj allt från några millimeter till decimseter; http://www.petinfospot.com/pictures/...Shark-Bala.jpg
Citera
2012-10-18, 03:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskaboras
Trevlia ord bortsätt från personangreppet. Här är exempelvis haj allt från några millimeter till decimseter; http://www.petinfospot.com/pictures/...Shark-Bala.jpg
Men snälla jag vet att det finns mindre hajar, visa mig en länk på 1 cm delfiner.
Citera
2012-10-18, 03:05
  #18
Medlem
Fittfittas avatar
Tack för lite nattskratt. (1-2 cm hahahaha).
Citera
2012-10-18, 03:07
  #19
Medlem
Googla lite om du är intresserad, denna dök upp på många sidor när jag googlade delfiner i sverige mm, men jag är säker på att du kommer få fram att det inte är lämpligt att ha en delfin i källaren. Satsa på sommarställe i ett varmt och hyfsat fattigt land, donera massa cash till delfinarier och umgås med dem när du vill.
Citera
2012-10-18, 03:15
  #20
Medlem
Jag har inget roligare för mig och googlade åt dig...här är världens minsta delfin och en unge väger ca. 9 kg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hectors_delfin
Citera
2012-10-18, 03:29
  #21
Medlem
Denna bör väl passa i ett akvarium på 30 kvadratmeter, lite över två meter högt, de kommer eventuellt gå igenom till första våning med något räcke runt om. De är bara tankar inta skissar har gjorts . http://funguerilla.com/images/cool-a...-dolphin05.jpg
Citera
2012-10-18, 03:34
  #22
Medlem
1,5 m lång tror det är alldeles för stort för ett så litet akvarium..
På samma sida står "Delfinen lever mycket socialt i grupper av två till åtta individer. De "rider" på vågor och leker även med alger. De hoppar ofta och landar vanligen på sidan."
Citera
2012-10-18, 03:35
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag har inget roligare för mig och googlade åt dig...här är världens minsta delfin och en unge väger ca. 9 kg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hectors_delfin
Visst är det roligt vad lite man kan ha å göra! Satt och körde en hel del googlingar själv!
Citera
2012-10-18, 03:42
  #24
Medlem
Nekro.s avatar
Den här fix iden kan du skrota direkt, inte en chans i världen att du kommer få tillstånd för detta, vill du ha en delfin liknande varelse som är laglig kan du köra på pangasius eller paronhaj kanske? Kräver inte mer än ett 2000 liters kar kanske.

För det andra, för att inte nämna det uppenbara, vart ska du få tag på delfiner i Sverige hade du tänkt?
Blir nog inte lätt att smuggla tror jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback