35 542 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 257 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Husdjur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
psykedeliskaboras
Medlem
Tjena, jag har alltid varit förälskad i Delfiner. Kan man köpa små nyfödda ca 1-2 cm och ha dem i akvarie? De anpassar väl sig till miljön såsom alla andra fiskar. Alltså, stor sjö = stora fiskar.
Liten sjö = små fiskar. Går det eller bli de för stora? Akvariet kan byggas max 4 meter långt och höjden 1,5 med hänsyn till att enkelt kunna mata dem.

Vilken ras spelar ingen roll men helst någon som hoppar. Drömmen är en större "pool" i källaren. Den ekonomiska biten är begränsad till 200 000 kr (sponsring från en privatperson). Räcker väl knappast för "akvariepool" ? Ungefär något såhär fast mindre: http://www.petramedaoche.se/wp-conte...ds/Akvarie.jpg

Jag har inte ringt upp någon firma som skulle stå för "akvariepoolen" än. Känns dumt och prata med dem och inte ha någon koll alls.. De mindre akvariumet bygger grannen, så där är det inga problem.
"Akvariepoolen" kan vara på 25-30 kvadratmeter, ni som själva har eller vet vad ska man ha, så litet eller så stort som möjligt? Större är ju mer och sköta i underhåll.. Men det ska min såkallade sponsor stå för. De är kontrakt men börjar gälla först när saker och ting är bestämt.

wajjzing
Medlem
wajjzings avatar
Funkar inte

psykedeliskaboras
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wajjzing
Funkar inte

Måste man ha tillstånd?? Eller krävs de att man måste ha det som nöjespark eller va man ska säga?? I så fall är de ju bara och starta källaren som museum och ta hutlösa priser så ja slipper folk

mma4life
Medlem
Svar-Nej det funkar inte.
Det finns regler om djurhållning och du skulle garanterat åka dit på dom! Och det behövs säkert tillstånd för dom.

lacrima
Medlem
lacrimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskaboras
Tjena, jag har alltid varit förälskad i Delfiner. Kan man köpa små nyfödda ca 1-2 cm och ha dem i akvarie? De anpassar väl sig till miljön såsom alla andra fiskar. Alltså, stor sjö = stora fiskar.
Liten sjö = små fiskar. Går det eller bli de för stora? Akvariet kan byggas max 4 meter långt och höjden 1,5 med hänsyn till att enkelt kunna mata dem.

Vilken ras spelar ingen roll men helst någon som hoppar. Drömmen är en större "pool" i källaren. Den ekonomiska biten är begränsad till 200 000 kr (sponsring från en privatperson). Räcker väl knappast för "akvariepool" ? Ungefär något såhär fast mindre: http://www.petramedaoche.se/wp-conte...ds/Akvarie.jpg

Jag har inte ringt upp någon firma som skulle stå för "akvariepoolen" än. Känns dumt och prata med dem och inte ha någon koll alls.. De mindre akvariumet bygger grannen, så där är det inga problem.
"Akvariepoolen" kan vara på 25-30 kvadratmeter, ni som själva har eller vet vad ska man ha, så litet eller så stort som möjligt? Större är ju mer och sköta i underhåll.. Men det ska min såkallade sponsor stå för. De är kontrakt men börjar gälla först när saker och ting är bestämt.
Delfiner........??? Delfinungar som är 1-2 cm........???? Delfiner är däggdjur och flockdjur, en unge behöver dia från sin mamma. Läs på om delfiner eller stavade du fel?!

psykedeliskaboras
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Delfiner........??? Delfinungar som är 1-2 cm........???? Delfiner är däggdjur och flockdjur, en unge behöver dia från sin mamma. Läs på om delfiner eller stavade du fel?!

Men ja vet de finns hajar på ca 25 cm i Amerika de kan ju finnas delfiner då också sm.å
Delfiner är ju samlingsnamn. Människor finns ju dvärgar, hobbit och långa så de kanske finns delfiner också

FishHead
Medlem
FishHeads avatar
100% ond är du om gör så och lika mycket så troll gissar på jag

lacrima
Medlem
lacrimas avatar
Citat:
Men ja vet de finns hajar på ca 25 cm i Amerika de kan ju finnas delfiner då också sm.å
Delfiner är ju samlingsnamn. Människor finns ju dvärgar, hobbit och långa så de kanske finns delfiner också
Jag tycker att du pluggar hårt i skolan och utbildar dig till delfin/djurparks-skötare eller så köper du årskort på Kolmården och kollar på delfiner där.

psykedeliskaboras
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma4life
Svar-Nej det funkar inte.
Det finns regler om djurhållning och du skulle garanterat åka dit på dom! Och det behövs säkert tillstånd för dom.

Vad är de för tillstånd? De går säkert ordna
Djurhållningen ska ja sköter jag också br. Annars går det kanske starta en forskningsorganisation och få tillstånd på så sätt??

mma4life
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Haha, 1-2 cm missade jag! Inte ens katter är så små vid födseln.. XD

Citat:
Djurhållningen ska ja sköter jag också br. Annars går det kanske starta en forskningsorganisation och få tillstånd på så sätt??

Misstänker väldigt starkt att du åker dit bara på det trånga utrymmet.

lacrima
Medlem
lacrimas avatar
Citat:
Men alltså är du 12 år....tror du att du får ihop kosing på en vanlig knegarlön att skaffa dig en bassäng stor nog för en flock delfiner och ge dem mat och sysselsättning. Eller är du ett lätt förståndshandikappat barnbarnsbarn till Rausing så mamma och pappa betalar?

mma4life
Medlem
"Delfiner trivs inte alls i fångenskap. De är intelligenta däggdjur med komplexa behov som inte kan levas ut i fångenskap.

Hade delfinerna varit i det öppna havet hade de kunnat simma sina vanliga 8 mil om dagen. Det är långt ifrån möjligt i en bassäng. Delfinerna får dessutom sår och skador av solen eftersom de inte kan dyka tillräckligt djupt och ögoninfektioner av kemikalierna i vattnet. Infektionerna leder ibland till blindhet."

Känns inte som akvariet på 4m ger vad delfinen (flockdjur) behöver..

Svara på ämne
Topp Dela »