2012-10-17, 13:07
Medlem
Bowens avatar
Tja! Hittade en (6-12 mån) gammal laptop i garderoben som jag vet har en fungerande hårddisk. Tänkte då ta vara på den och göra den till en extern som jag kan ha till film mm på. Sån man bara pluggar in med usb i tv:n. Köpte en passande kabinett till disken och trodde det bara skulle vara plugg n play men så blev det icke. Gjorde en snabb formatering på den när jag satt ihop skiten. Jag trodde det skulle räcka så men icke. Den blev en "lokal disk" och trodde allt var frid och fröjd. Körde in en del film i den, koppla in till tv;n men det gick det inte som planerat. Den nya tv:n visar att den är uppdelad i tre. Den första är 17.16/20 GB, den andra 24.29/100 MB och den tredje 5.69/277 GB och där la sig mina filer. I min gamla tv visas bara första "disken" den på 20 GB och där ligger bara gamla systemfiler och så tror jag. Det jag är ute efter är helt enkelt allt blåsa allt det gamla och bara få en disk, en disk som kan köras som lagringsmedia för film och så. Kan även tillägga att jag testa formatera den utan "snabb formatering" ibockad. Efter 8 timmar hade den kommit två steg. Skulle jag låtit den tugga hade det fan tagit en hel vecka. Sån jävla tid ska det väl inte ta. Säger förlåt i förväg om detta låter luddigt men detta är första gången jag försöker något sånt här så. Påpeka det som är oklart så ska jag försöka ta det igen.
Citera
2012-10-17, 13:31
Medlem
Kolla om det eventuellt ligger några partitioner på den.

Högerklicka på Computer > Manage > Storage > Disk Management (förutsätter att du kör Windows 7)
Där ser du hur disken är uppdelad.
Citera
2012-10-17, 14:31
Medlem
Bowens avatar
Tack för svaret. Men tyvärr kör jag inte Windows 7. Har en gammal htpc som där ligger xp i
Det är via den jag gör det. Är det samma tillvägagångssätt där eller man får göra på annat sätt?
Citera
2012-10-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Tack för svaret. Men tyvärr kör jag inte Windows 7. Har en gammal htpc som där ligger xp i
Det är via den jag gör det. Är det samma tillvägagångssätt där eller man får göra på annat sätt?

Gå in på startmenyn > leta upp KÖR (alternativt tryck windows-tangent + R) skriv compmgmt.msc
Där har du diskhantering.
Citera
2012-10-17, 15:10
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y0y0
Gå in på startmenyn > leta upp KÖR (alternativt tryck windows-tangent + R) skriv compmgmt.msc
Där har du diskhantering.
Detta är vad jag fått fram http://www.ladda-upp.se/files/2012/b28204.jpg om det är rätt vet jag inte. Det är iaf disk (I och (H som tillhör min externa jag vill få rätt på.
Citera
2012-10-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Detta är vad jag fått fram http://www.ladda-upp.se/files/2012/b28204.jpg om det är rätt vet jag inte. Det är iaf disk (I och (H som tillhör min externa jag vill få rätt på.

Lite synd att du har lagt Skärmtangentbordet över halva skärmen.
Det är Disk 3 som är intressant i detta fallet.

Vad är det för tv du ska plugga in den i? Inte omöjligt att tvn endast klarar Fat32-diskar.
Citera
2012-10-17, 17:22
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Lite synd att du har lagt Skärmtangentbordet över halva skärmen.
Det är Disk 3 som är intressant i detta fallet.

Vad är det för tv du ska plugga in den i? Inte omöjligt att tvn endast klarar Fat32-diskar.
Tog en chansing .Är inte hemma så försökte göra det fjärrstyrt via mobilen men då kom inte all den viktiga informationen med kan lägga upp den på nytt igen när jag är hemma. Nu kan jag inte tv modellen utan till men det Är en samsung fullhd tv så den är rätt bra och jag vet att jag har kollat på filmer som är större än 4gb på den och det klarar väl inte fat32 diskar?

edit: Har den här bilden den informationen du behöver? http://www.ladda-upp.se/image.php?id=28226&size=full
Senast redigerad av Bowen 2012-10-17 kl. 17:43.
Citera
2012-10-17, 17:53
Medlem
Som du ser så är Disk 3 uppdelad i 3 volymer (Recovery, System H: och I
Högerklicka och välj Ta bort volym på alla 3.
Antar att du inte har lagt in något viktigt på hårddisken?
Sen är det bara att högerklicka och välja Formatera.

Sen om du ska köra Fat32 eller NTFS har jag ingen aning om då jag inte vet vilken tv du har.
Citera
2012-10-17, 18:47
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Som du ser så är Disk 3 uppdelad i 3 volymer (Recovery, System H: och I
Högerklicka och välj Ta bort volym på alla 3.
Antar att du inte har lagt in något viktigt på hårddisken?
Sen är det bara att högerklicka och välja Formatera.

Sen om du ska köra Fat32 eller NTFS har jag ingen aning om då jag inte vet vilken tv du har.
Okej, när jag högerklickar som du sa så kan jag bara välja "ta bort partion" är det de du menar? Om man då gör det på alla 3 volymer blir dom då 1 volym sen som jag ska formatera? Förstår om du suckar där hemma men är man nybörjare så är man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in