Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-17, 02:04
  #1
Medlem
withyous avatar
Hej!

Det är så här att jag skriva ett fördjupningsarbete, ska skriva om något historiskt från år 1945 fram till 2010. Jag har bestämt mig för att skriva om den första mån landningen. Nu är det så här att jag behöver ha en frågeställning som jag ska besvara i arbetet. Och min lärare berättade för mig att han kan se på frågeställningen om det kan bli ett icke godkänt arbete eller högre betyg. Därför är den här frågeställningen viktig! Tänkte något i form med "Varför valde man att åka till månen?" Men det känns lite för enkelt antar jag.

Kom gärna med förslag! Då blir jag tacksam
Citera
2012-10-17, 02:19
  #2
Medlem
kstad93s avatar
Skriv om det första månlandingen, den som ingen vet något om, dvs att ryssarna landade på månen först.
Luna 2.
Citera
2012-10-17, 06:43
  #3
Medlem
Det vore ju intressant att veta lite mer om varför det anses som ett så stort steg för mänskligheten. Om inte annat så är det en frågeställning man kan vända och vrida på i all evighet och sedan avsluta med något om "hopp". Om du nu är ute efter att göra en såpass banal sak som en månlandning till en stor grej.
Citera
2012-10-17, 16:37
  #4
Medlem
withyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosesiegypten
Det vore ju intressant att veta lite mer om varför det anses som ett så stort steg för mänskligheten. Om inte annat så är det en frågeställning man kan vända och vrida på i all evighet och sedan avsluta med något om "hopp". Om du nu är ute efter att göra en såpass banal sak som en månlandning till en stor grej.

Det låter bra! Tack. Frågan är bara om det verkligen var så stort för mänskligheten då de inte har rest dit igen på 40 år..
Citera
2012-10-17, 16:38
  #5
Medlem
withyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstad93
Skriv om det första månlandingen, den som ingen vet något om, dvs att ryssarna landade på månen först.
Luna 2.

Om jag ska skriva om detta måste det vara som en fråga som jag sedan besvarar
Citera
2012-10-17, 19:00
  #6
Medlem
Offscreens avatar
Du skulle kunna ställa frågan om månfärden hade någon indirekt positiv verkan på samhället, t.ex. att det fick ungdomar att vilja bli vetenskapsmän och ingenjörer, om gemene man fick en ny relation till rymden eller liknande. Rymdfarten har gett oss GPS och laserbehandling mm, kanske argumentera för varför det gynnar oss och varför vi inte bara kan ge upp den typen av forskning bara för att det kostar pengar - t.ex: jämför budgeten för militär och rymdfart i USA.

Neil degrasse tyson snackar väldigt mycket om vilken vinst samhället gör och pratar mycket gott om månfärden, "we went to the moon and discovered earth". Så honom kan du låna mycket av i ditt argumenterande.
Citera
2012-10-17, 19:50
  #7
Medlem
Ghibellinos avatar
Sovjet var först med en satellit i omloppsbana runt jorden, något som verkligen skrämde upp amerikanarna och i synnerhet militären. Nu är väl många här inne unga, och helt historielösa, men det fanns något som kallades det "kalla kriget". Googla på det, så förstår ni kanske bättre den tidens rädsla för ryssarnas närvaro i rymden.

Hursomhelst, detta var den största orsaken till att amerikanarna forcerade fram Apollo-projektet och lyckades landsätta människor på månen redan 1969. Därmed intog de ledningen inom rymdfarten, och ryssarna kom aldrig ikapp igen. Uppdraget var slutfört, och månfärderna lades snart på hyllan.
Citera
2012-10-18, 00:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Sovjet var först med en satellit i omloppsbana runt jorden, något som verkligen skrämde upp amerikanarna och i synnerhet militären. Nu är väl många här inne unga, och helt historielösa, men det fanns något som kallades det "kalla kriget". Googla på det, så förstår ni kanske bättre den tidens rädsla för ryssarnas närvaro i rymden.

Hursomhelst, detta var den största orsaken till att amerikanarna forcerade fram Apollo-projektet och lyckades landsätta människor på månen redan 1969. Därmed intog de ledningen inom rymdfarten, och ryssarna kom aldrig ikapp igen. Uppdraget var slutfört, och månfärderna lades snart på hyllan.
USA har aldrig kommit ikapp Ryssarna när det gäller rymdfart. Att media har lurat dig och alla andra att det är tvärtom är minst sagt imponerande. Det är inte ryssarnas rymdfärjor som krashar och exploderar. USA var först på månen(till vilken nytta?), men det var även det enda de var först med. Man behöver ju inte vara bra på rymdfart om man har ett gediget propagandamaskineri, som kan få folk att tro det.
Citera
2012-10-18, 00:53
  #9
Medlem
Stjerna7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
Tänkte något i form med "Varför valde man att åka till månen?" Men det känns lite för enkelt antar jag.

Nja, enkelt är det ju, men du kan ju sätta lite vinkling på det. Varför var det viktigt att vara först på månen? (kampen mellan USA & Sovjet).
Vad har det fått för påverkan för senare rymdresor?
Hur har USAs "vinst" påverkat deras astronomiforskning kontra övriga länder?
Finns det något nästa steg i resor till månen? I så fall vad?
Citera
2012-10-18, 01:41
  #10
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
Därför är den här frågeställningen viktig! Tänkte något i form med "Varför valde man att åka till månen?" Men det känns lite för enkelt antar jag.

Jag tycker din frågeställning är alldeles utmärkt! Kör på den du! Lycka till!
Citera
2012-10-18, 17:58
  #11
Medlem
Tycker du behöver läsa lite matnyttigt innan det går att välja en frågeställning. Varför inte Michael Collins bok Carrying the Fire? Den är så genombra att jag tror att du får mängder med klara och tydliga uppslag till uppsats.

http://www.amazon.co.uk/Carrying-Fir...dp/0374531943/
Citera
2012-10-18, 20:59
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hade ett par idéer i den gamla tråden https://www.flashback.org/t1664199 se inlägg 14 och 17 i den. Det var en katastrof med en rysk raket på startrampen som eventuellt kan ha haft stor inverkan på världshistorien. Med lite fantasi och fjärilseffekt så skulle man kunna vispa ihop en hypotetisk historeiutveckling att en strömbrytares läge på den raketen avgjorde att amerikanerna blev först på månen och i förlängningen avgjorde vilket ekonomiskt system som blev förhärskande på jorden.

Mest hypoteser men kanske kan vara intressant ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback