2012-10-16, 21:56
Medlem
Hade det mycket kämpigt under tonåren, mycket svårigheter med att skapa vänskapsrelationer, missbruksproblem, social fobi och allt vad det heter. Men med åren har min självkännedom ökat och jag har väl hittat mig själv mer, vågar vara mig själv fullt ut och känner mig faktiskt genuint lycklig ibland. Känner verkligen att saker är på bättringsvägar på riktigt nuförtiden.

Till problemet då. Jag har i yngre ålder också alltid haft ett väldigt alert och bra minne men i dagsläget är det verkligen vedervärdigt kasst. Jag började känna att det försämrades i 17-årsåldern och då hade jag hållit på att röka brass i 3 år. Jag upptäckte en markant skillnad när jag slutat röka för 1 år sen, men känner mig fortfarande rätt bränd i huvudet. Har läst på en del hemsidor om att bl.a. hippocampus, minnescentrat minskar vid depression och att det kan förbli så också. Kämpar dessutom med en del koncentrationsproblem, har jättesvårt att koncentrera mig för det mesta i klassrum osv. Kan vara rätt jobbigt nu när jag påbörjat en yrkesvägledande utbildning som jag helst vill fortsätta med.

Har testat de flesta drogerna, men skulle säga att subutex, oxycontin, tramadol osv har varit de jag mest varit inne på. Tjack, ritalin, concerta m.m har också intagits en hel del. Har säkert tagit svamp minst 40 gånger och LSD ett 10-tal gånger.

Några frågor jag har är:
Är det här något som blir bättre med tiden?
Är jag skadad för livet pga mitt drogmissbruk?
I så fall, kan jag göra något för att förbättra det och "läka" såren?

Tack för alla svar!
Citera
2012-10-17, 05:40
Medlem
hapdes avatar
Opiatmissbruk skadar hippocampus men det du kan göra är att börja med meditation för att det framkallar neuroplasticitet i det limbiska systemet. Meditation används även i förebyggande syfte för alzheimer. Tränar du inte hjärnan så blir den såklart bara sämre, som vilken annan muskel i kroppen.
Rent vetenskapligt så låter jag det vara osagt ifall du har åstadkommit permanenta skador men jag tror att du har det pga dina imponerande drogmeriter.
Citera
2012-10-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Opiatmissbruk skadar hippocampus men det du kan göra är att börja med meditation för att det framkallar neuroplasticitet i det limbiska systemet. Meditation används även i förebyggande syfte för alzheimer. Tränar du inte hjärnan så blir den såklart bara sämre, som vilken annan muskel i kroppen.
Rent vetenskapligt så låter jag det vara osagt ifall du har åstadkommit permanenta skador men jag tror att du har det pga dina imponerande drogmeriter.

Tack för infon! Vet inte riktigt vad för meditation du menar? Jag håller på med mindfulness faktiskt, det är väldigt behagligt när man förstått meditationstekniken fullt ut.
Citera
2012-10-17, 13:57
Medlem
Slitages avatar
Om så är fallet.. Så finns det ju inget hopp för framtiden.

Jag tror definitivt man kan återhämta sig. Fast kollar man på A-lagarna och dom tunga pundarna så verkar det ju som dom tappat några hekto hjärna.. Även om dom nyktrat till så att säga, men alkohol är ju ett lösningsmedel så..

Det enda jag kan instämma på, är hur extremt mycket drogerna påverkar psyket. Är man känslig, genetiskt sett så kan de ställa till med mycket besvär. Kände verkligen igen mig i din text om hur mitt eget liv har varit.

Att du rökt brass i 3 år , när du började som 14 åring kan vara förklaringen. Det är väl en av de få verkliga biverkningarna jag läst cannabis som påverkar kroniskt. Det är att , om man börjar innan 20 år så kan man få bestående men på minnet.
Citera
2012-10-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitage
Om så är fallet.. Så finns det ju inget hopp för framtiden.

Jag tror definitivt man kan återhämta sig. Fast kollar man på A-lagarna och dom tunga pundarna så verkar det ju som dom tappat några hekto hjärna.. Även om dom nyktrat till så att säga, men alkohol är ju ett lösningsmedel så..

Det enda jag kan instämma på, är hur extremt mycket drogerna påverkar psyket. Är man känslig, genetiskt sett så kan de ställa till med mycket besvär. Kände verkligen igen mig i din text om hur mitt eget liv har varit.

Att du rökt brass i 3 år , när du började som 14 åring kan vara förklaringen. Det är väl en av de få verkliga biverkningarna jag läst cannabis som påverkar kroniskt. Det är att , om man börjar innan 20 år så kan man få bestående men på minnet.

Jag är väldigt känslig fortfarande och allt som återstår av min depression är en förhöjd sårbarhet inför vissa situationer då jag kan reagera med en del emotionella reaktioner som stress och ångest. Har dock frigjort mig helt från rädslan och vågar idag göra saker fast jag känner mig väldigt rädd.

Har råkat ut för en del saker när jag var yngre som först försatte mig i depressionen, men är också pga ärftliga orsaker att jag mått som jag mått. Vi är nog många som sitter i samma båt tyvärr, hoppas livet ordnat upp sig för dig med.

Jag är 22 år nu, så har rökt sen jag var 14 till 21 så det är säkert mycket möjligt att jag har fått bestående men :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in