Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 15:56
  #325
Medlem
Zaedrewss avatar
[quote=aysa|63058111][b][quote=Zaedrews|63058060]
Citat:
Ursprungligen postat av aysa


Det kommer ju i grunden handla om en regering som har all makt eller ej. Vår nuvarande regering är ju en koalitionsregering dvs det är två partier S + Mp. Men de är också en minoritetsregering för att de inte har över 50%. För att de ska få igenom beslut behöver de att någon/några andra säger ja.[/QUOTE
]

tack så mycket, nu förstår jag
om S+MP får över 50% det är majoritets kollations regering eller hur?

Japp. Då har de egen majoritet och kan besluta hur de vill. Nu när de inte har det så måste de likt detta senaste förbudet om rökning söka stöd hos andra partier.

För debatt kanske man skulle ifrågasätta om detta system är det allra bästa eller om vi istället skulle köra som t.ex Frankrike. Dvs utse en ledare mer direkt. Vi fick t.ex rösta då på Löfvén eller den moderaterna föreslår och den med mest röster kommer vinna och bli vårt lands ledare.
Citera
2018-01-28, 15:56
  #326
Medlem
tack för din alla svar
jag förstår inte med utmaningar
om det är en minoritets regering som nu, när dem lägger proposition på riksdagen det svårt att få genom sin vilja för att dem har inte stöd av majoritet i riksdagen men när det är en proposition vad är det problem för dem?

en sak till
dem som sitter i regering kom också från riksdagen så när det är omröstning i riksdagen sitter dem också med eller?
Citera
2018-01-28, 16:06
  #327
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aysa
jag förstår inte med utmaningar
om det är en minoritets regering som nu, när dem lägger proposition på riksdagen det svårt att få genom sin vilja för att dem har inte stöd av majoritet i riksdagen men när det är en proposition vad är det problem för dem?

en sak till
dem som sitter i regering kom också från riksdagen så när det är omröstning i riksdagen sitter dem också med eller?
'
Problemet är att för en proposition ska kunna verkställas behövs det att minst 50.1% röstar för denna. S och Mp har inte 50% så då måste andra partier rösta på deras politik. Det partierna sedan kom överens om sinsemellan (alla förutom SD) är att man inte ska rösta ner varandras budget. Dvs när S och Mp lägger sitt förslag till budget kommer de inte få 50%. Men de andra kommer då lägga ner sina röster så deras förslag kommer ändå att vinna.

De som sitter med i regering kommer fortsatt kunna rösta för de är ju med i riksdagen först och främst.
Citera
2018-06-26, 11:04
  #328
Medlem
Jennyrockars avatar
Hej alla!
Har sökt igenom tråden men hittar inte denna fråga så jag jag kör.

Behöver hjälp med detta, ett konkret, välformulerat svar gärna.

Året är 2022. Din uppgift är att sätta samman en regering med partierna nedan, det är viktigt att den kan få stöd av majoriteten i riksdagen Motivera varför du anser att ditt förslag är rimligt efter svenska förhållanden och diskutera vilken typ av politik som din regering skulle driva.

Siffrorna efter respektive parti representerar hur många mandat i riksdagen de fick i det fiktiva valet 2022.

Sverigedemokraterna – 30, Kristdemokraterna – 17, Moderaterna – 89, Liberalerna – 23, Centerpartiet – 18, Miljöpartiet – 30, Socialdemokraterna – 125, Vänsterpartiet – 17

Ledord: Ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen.




Citera
2018-08-29, 14:02
  #329
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennyrockar
Hej alla!
Har sökt igenom tråden men hittar inte denna fråga så jag jag kör.

Behöver hjälp med detta, ett konkret, välformulerat svar gärna.

Året är 2022. Din uppgift är att sätta samman en regering med partierna nedan, det är viktigt att den kan få stöd av majoriteten i riksdagen Motivera varför du anser att ditt förslag är rimligt efter svenska förhållanden och diskutera vilken typ av politik som din regering skulle driva.

Siffrorna efter respektive parti representerar hur många mandat i riksdagen de fick i det fiktiva valet 2022.

Sverigedemokraterna – 30, Kristdemokraterna – 17, Moderaterna – 89, Liberalerna – 23, Centerpartiet – 18, Miljöpartiet – 30, Socialdemokraterna – 125, Vänsterpartiet – 17

Ledord: Ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen.

30 mandat till SD? Du får be din lärare ta kontakt med verkligheten och återkomma.
Citera
2018-12-09, 22:39
  #330
Medlem
Hej. Har två frågor jag inte riktigt kan greppa taget om, någon som kan hjälpa mig med dessa två?

1b) Hur ser det svenska konjunkturella läget ut idag och vad bör/kan Sverige göra för att bromsa alternativt sätta hjulet i rullning igen?

2b) Att den internationella ekonomin är ojämlik är ingen nyhet, men hur denna skall lösas är inte alla överens om. Vilken utvecklingsskola eller tillvägagångssätt tror du mest på och vad är det som gör att detta alternativ övertrumfar de andra strategierna?
Citera
2018-12-10, 07:15
  #331
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aussiee
Hej. Har två frågor jag inte riktigt kan greppa taget om, någon som kan hjälpa mig med dessa två?

1b) Hur ser det svenska konjunkturella läget ut idag och vad bör/kan Sverige göra för att bromsa alternativt sätta hjulet i rullning igen?

2b) Att den internationella ekonomin är ojämlik är ingen nyhet, men hur denna skall lösas är inte alla överens om. Vilken utvecklingsskola eller tillvägagångssätt tror du mest på och vad är det som gör att detta alternativ övertrumfar de andra strategierna?
Konjunturläget kan sammanfattas i högkonjunktur med låg arbetslöshet bland utbildade, hög efterfrågan. Trenden är vikande med lägre tillväxt av BNP.

Fråga två står väl de huvudsakliga alternativen mellan globalisering med frihandel, då ökar resursutnyttjandet och även fattigare länder för vara med och kan bjuda ut sin arbetskraft och resurser.
Alternativet är protektionism, där varje land försöker skydda sin ekonomi och industri från konkurrens.
Citera
2019-06-01, 02:18
  #332
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aussiee
Hej. Har två frågor jag inte riktigt kan greppa taget om, någon som kan hjälpa mig med dessa två?

1b) Hur ser det svenska konjunkturella läget ut idag och vad bör/kan Sverige göra för att bromsa alternativt sätta hjulet i rullning igen?
Som en Tesla! Och bättre blir det om Stefan Ingves sänker räntan med 0.25% igen genom att hålla planekonomisk presskonferens. För visst föredrar du 99 spänn om ett år framför 100 spänn i handen nu om du fick välja? Där ser du vad den verkliga räntan är. Problemet är att inflationen är för låg, för visst vill du hellre betala 102 kronor än 100 kronor för en lunch? Där ser du att inflation är något du vill ha.

Citat:
2b) Att den internationella ekonomin är ojämlik är ingen nyhet, men hur denna skall lösas är inte alla överens om. Vilken utvecklingsskola eller tillvägagångssätt tror du mest på och vad är det som gör att detta alternativ övertrumfar de andra strategierna?
Ludvig von Mises så kallade österrikiska skola är bäst, därför att den beskriver vad en ekonomi verkligen är för någonting. Det är inte statlig bokföring, utan en ekonomi består av mänsklig handling, det vi alla gör till vardags.

PS
Svara inte det här på riktigt, för din lärare vet ingenting alls om vad han/hon frågar om. Noll utbildning och kunskap och intresse om sånt. Har ingen aaaning. Skriv istället av stycke 3 på sidan 32 i tramsboken du fått som låtsasläromedel.
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-06-01 kl. 02:23.
Citera
2019-09-05, 18:55
  #333
Medlem
skoluppgift

Kan ni hjälpa mig så att jag förstår lite vad dom menar?

Hur är det med demokratin i Sverige idag?
När blir demokratin en diktatur?
När blir diktaturen en demokrati?
Citera
2019-09-05, 19:00
  #334
Medlem
Vet du vad demokrati är? Vet du vad en diktator är?
Citera
2019-09-05, 19:15
  #335
Medlem
Är det en skoluppgift i mellanstadiet eller?
Citera
2019-09-05, 21:54
  #336
Moderator
Strix m/94s avatar
Snarlik tråd infogad.

Strix/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback