Citat:
Ursprungligen postat av Noxulifer
Jag har skulder på 1 000 000 kr ungefär, alla skulderna är böter och skadestånd som jag blev dömd att betala i samband med rättegångar i slutet av -90 talet. Eller, min del av skulderna var från början ca. 250 000 kr, men, med ränta och pga. att min målskamrat dog för några år sedan och jag fick ta även hans del av beloppet så har det blivit närmare en miljon kr nu.
Preskriptionstid för "statliga" skulder som skatt och böter skrivs av efter max 5 år.
När det gäller skadeståndsanspråk, misstänker jag att det är inkassobolag som försöker driva in skulderna/skadeståndet(?). Då beror det lite när du senast emottog påminnelse på kravet, (läs mer här som exempel:
http://www.avtalshjälp.nu/inkasso.html ).
Om du inte kan använda dig av Preskriptionslagen när det gäller Inkasso, kan du förhandla dig fram en uppgörelse att betala en del av skulden på avbetalningsplan, (lågt belopp per månad) och därav slippa att inkassobolaget på nytt ansöker indrivning via KFM. Efter 5 år är du prickfri även hos KFM.
Ring även och kolla hos KFM hur stor skulden är hos dom, den är antagligen inte så stor eftersom det gått 10 år.
Efter 10 år har staten dessutom rensat ut all info om ditt brott + fängelsedom, (belastningsregistret) du är alltså "ren", såvida du inte dömts för andra brott eller fått böter.
Generellt är att inkassobolag gör allt för att driva in pengar, även om kraven är felaktiga juridiskt sett. De skall följa inakssolagen och god inkassosed och har Datainspektionen som tillsynsmyndighet, som är ett stort skämt. Det du skriver om att du fått ta över din dödes kompis skuld är felaktigt, så fungerar inte systemet...