Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-10-16, 23:04
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDickweed
Gött att höra, hoppas du får lida i ytterligare 10 år. Brott bör straffa sig!

Nu vet vi ju inte alls vad det rör sig om. Att ena kompisen kolade och lämnade TS med halva skulden är ju inte riktigt rätt.

Får man fråga TS vad det rör sig om för brott?
Citera
2012-10-16, 23:12
Medlem
JapanKinas avatar
Ta kontakt med Kronofogden och boka ett möte. Det är det absolut bästa du kan göra. Sen är det lite skitsamma hur utkomsten blir. Ska du försöka den "rätta vägen" så gör du det bäst via en handläggare och inte via FB.

Därifrån kan du återkomma i tråden igen och berätta vad som sagts. Sen kanske folk kan hjälpa dig i rätt riktning.
Citera
2012-10-16, 23:49
Medlem
karatekung90s avatar
Du beviljas aldrig skuldsanering på skulder som uppkommit av s.k. "brottslig verksamhet". Så ni som rekomenderar att söka kan ju glömma det.

Källa på det: Föreläsning av Kronofogden under en universitetskurs
Citera
2012-10-17, 00:21
Medlem
Efterbengs avatar
Och staten undrar hur straff hör ihop med mer brottslighet?..

Vad har du gjort för att komma upp i så pass stora summor?
Skadestånd på 1 miljon verkar inte trovärdigt, förutom om det rör sig om mordbrand.
Citera
2012-10-17, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Och staten undrar hur straff hör ihop med mer brottslighet?..

Vad har du gjort för att komma upp i så pass stora summor?
Skadestånd på 1 miljon verkar inte trovärdigt, förutom om det rör sig om mordbrand.

Hans skuld har växt till en mille med ränta o skit för helvete, läser ni inte vad han skrivit?
Citera
2012-10-17, 10:42
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
flytta från Sverige, du kommer ägna en stor del av ditt liv för att kunna betala den summan.

Håller med här.
Ta en enkelbiljett någonstans och var sedan ej kontaktbar.
Om du får medborgarskap i ditt nya land och avslutar ditt svenska medborgarskap så kan ej kronofogden göra något åt din skuld då du ej är svensk medborgare längre. (Om de inte har ändrat på den regeln under senaste året förståss, nån som vet säkert?)
Citera
2012-10-17, 22:03
Medlem
Hej, tack för era svar!

Och till de som tycker jag förtjänar detta; det må vara hänt, men som sagt, jag är oskyldig. Jag kan ju lägga till lite information för er som är intresserade.

Jag hade en "vän" boende hos mig, han var ute och gjorde några smash and grabs, alltså grova stölder, med några andra killar. Sedan delar han ut lite stölgods varpå han blir golad av en tjej som var sur och hon sa att jag också hade varit med på stölderna. Vi grips båda och polisen får fram ett vittne som har sett mig på plats i Värmland vid stölderna trots att min mobil har använts samtidigt i Göteborg (men den tyckte åklagaren att jag kan ha lånat ut). Det finns ingen teknisk bevisning mot mig, bara ett vittne, som förövrigt aldrig sett mig, det vet jag, vittnet, polisen, och de som faktiskt gjorde stölderna. Och nu sitter jag här med en miljon i skulder, och min "vän" dog, så jag e själv med beloppet. E det rättvisa?
Citera
2012-10-17, 23:07
Medlem
Jag kan även tillägga att jag har rätt att bli spansk medborgare, om inte de gamla domarna ligger i fatet? Men räcker det inte att skriva sig i ett annat land i ett antal år för att bli av med skulderna?
Citera
2012-10-18, 12:19
Medlem
riXs avatar
Även om du kan skriva dig i ett annat land blir du inte av med skulden, möjligtvis kan du hålla dig undan från att betala, men skulden finns kvar.

I teorin finns det väl tre alternativ som jag ser det:
  • Gömma dig utomlands, skita i skulden, jobba vitt. Risk för att regler ändras i framtiden och du blir hittad. Spara ev pengar och betala skulden.
  • Ej tjäna vita pengar eller äga något på pappret, skita i skulden. Dina tillgångar får stå på någon annan. Om du lyckas jobba ihop skulden + skatt kan du skatta för pengarna och betala av den. Risk för att du behöver bevisa att prylar osv. inte är dina. Svårt att tjäna mycket pengar svart med låg risk, stölder, narkotika osv. ökar risken för mer böter och skadestånd osv.
  • Knega på vitt och leva på existensminimum resten av livet.

Alternativ 1 känns som det mest genomförbara, och du begår inget brott genom att göra det.

En fundering; du kanske är oskyldig till det du dömts för, men med den kompiskretsen har du kanske kommit undan med andra grejer så det jämnar ut sig?
Citera
2012-10-18, 12:40
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxulifer
Jag har skulder på 1 000 000 kr ungefär, alla skulderna är böter och skadestånd som jag blev dömd att betala i samband med rättegångar i slutet av -90 talet. Eller, min del av skulderna var från början ca. 250 000 kr, men, med ränta och pga. att min målskamrat dog för några år sedan och jag fick ta även hans del av beloppet så har det blivit närmare en miljon kr nu.

Preskriptionstid för "statliga" skulder som skatt och böter skrivs av efter max 5 år.

När det gäller skadeståndsanspråk, misstänker jag att det är inkassobolag som försöker driva in skulderna/skadeståndet(?). Då beror det lite när du senast emottog påminnelse på kravet, (läs mer här som exempel: http://www.avtalshjälp.nu/inkasso.html ).

Om du inte kan använda dig av Preskriptionslagen när det gäller Inkasso, kan du förhandla dig fram en uppgörelse att betala en del av skulden på avbetalningsplan, (lågt belopp per månad) och därav slippa att inkassobolaget på nytt ansöker indrivning via KFM. Efter 5 år är du prickfri även hos KFM.

Ring även och kolla hos KFM hur stor skulden är hos dom, den är antagligen inte så stor eftersom det gått 10 år.

Efter 10 år har staten dessutom rensat ut all info om ditt brott + fängelsedom, (belastningsregistret) du är alltså "ren", såvida du inte dömts för andra brott eller fått böter.

Generellt är att inkassobolag gör allt för att driva in pengar, även om kraven är felaktiga juridiskt sett. De skall följa inakssolagen och god inkassosed och har Datainspektionen som tillsynsmyndighet, som är ett stort skämt. Det du skriver om att du fått ta över din dödes kompis skuld är felaktigt, så fungerar inte systemet...
Senast redigerad av nickeheaad 2012-10-18 kl. 12:44.
Citera
2012-10-18, 20:10
Medlem
Det är ca. 10-14 olika skulder som tillsammans blir ca. 950 000 kr. Största delen vill Intrum justicia ha: 800 000 kr och de har tagit över skulderna från tre - fyra olika fodringsägare och det handlar om ca. 8 olika belopp som då blir 800 000 kr. Det är någon bil som eldades upp, allt stöldgods som försvann etc. + ränta då.

Dessutom är det tyvärr så att lagen ser ut så, om min målskamrat skiter i att betala sin del, eller att han dör så får jag ta hans belopp också. Eftersom vi blev dömda att betala skulden solidariskt.

Jag vet att skadestånd inte är ett straff, men i verkligheten blir det så. Jag kan inte ha någonting i mitt namn, inte ens en lägenhet. Om samhället är inställt på att släppa ut människor som är dömda för brott så borde man väl hjälpa till att låta dem komma tillbaka till samhället? Annars borde man ju slänga bort nyckeln istället, finns säkert många som vill ha det så, men nu är det inte så. Det är ganska kontraproduktivt att nästan tvinga folk tillbaka i kriminalitet på det här sättet.

Men men, jag har tagit reda på lite mer, och det är inte omöjligt att få skuldsanering trots att det ser ut såhär för mig, speciellt inte som skulderna är 10 år gamla och jag har faktiskt betalt på dem i ett par år + att det finns inga privat personer som skall ha pengar av mig, bara stora företag.

Vi får se, jag har släkt och vänner + lgh utomlands + möjlighet att byta medborgarskap. Är det enda utvägen så är det, då får dom ingenting istället.
Citera
2012-11-23, 16:24
Medlem
BalleAnkas avatar
Men hallå, skärp dig för fan.

Det är väl ingen omöjlighet att jobba lagligt och ha 10.000-20.000 kr över i månaden som går till att betala för bilarna du har eldat upp? Skaffa dubbla jobb, och plocka tomburkar på fritiden.

Förhandla lite med Intrum Justitia så slipper du säkert en del av räntan förutsatt att du kan hålla dig till en avbetalningsplan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in