Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-07, 16:54
  #1
Medlem
Med bara en vecka kvar har jag börjat omvärdera mitt högskoleval. Jag har börjat snegla allt mer mot maskinteknik på LiTH för att så måningom inrikta mig på flygteknik. Någon som har läst det? Är maskinteknik allmänt en stabil ingenjörsutbildning?
Citera
2005-04-07, 17:54
  #2
Medlem
Kiress avatar
Det är ju klassikern. Ett av flera bra val!
Citera
2005-04-07, 17:58
  #3
Medlem
LÄser inte maskinteknik själv, känner däremot ganska många som gör det!
Det verkar vara en trevlig bunt med folk, och de jag känner verkar gilla det de sysslar med...
Linköping är alltid trevligt!
Skynda dig att ställa dig i bostadskö så får du bo i min korridor !
Citera
2005-04-07, 18:35
  #4
Medlem
Zorba_1s avatar
Jag pluggar just nu maskinteknik på LTH....

Tycker du ska kolla i utbildningskatalogen angående vilka ämnen som kommer att läsas.... samt vilka inriktningar som går att välja...(flygteknik har jag ingen erfarenhet av)
Första året är mer eller minde samma kurser inom ingenjörsutbildningar...tänker på matematiken....

Maskin HT:
Det finns en kurs som på LTH språk heter; Endim. Analys i en variabel. Denna kursen är uppdelad i två kurser, den pågår hela höstterminen... är en fördjupning av gymnasiekurserna.... 2*4 p
Linjär algebra med beräkningsdel; Mest matriser samt dataprogrammet MATLAB...6p
Objektorienterad programmering; JAVA programering...inte svårt om du kan lite om programmering 4p
Ritteknik; Relativt lätt kurs... inte många som kuggar, dock väldigt tidskrävande i form av flera små prov... 4p

Maskin VT:
Mekanik; ganska roligt men väldigt tidskrävande... jämför gym. fysik... inte bara att räkna.... utan att räkna på rätt sak... 3+4 p
Flerdim. Analys; Inte jättesvårt om man fixade dom andra mattekurserna...5p
Logistik 3p och Idustriell ekonomi 4p; tillhör nog också de "enklare" kurserna