Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-15, 20:54
  #1
Medlem
jolindbes avatar
Tjenare!

Jag var lite osäker på om denna tråd borde ligga här eller under trådlösa nätverk, tänkte att de flesta där har mest koll på Windows. MOD får givetvis flytta om det ska vara annorlunda.

Jag har länge kört Ubuntu 10.04, men nu har jag slutligen uppgraderat till 12.04. Detta har fungerat ok, med några få undantag. Det allvarligaste är att jag inte kan ansluta till mitt hem-wifi med Network Manager. Jag har trippelkollat lösenord (det är WPA-kryptering), testat med andra datorer (det funkar), testat att ansluta till andra nätverk med den drabbade datorn (det funkar).

Efter lite surfande hittade jag wicd som verkar vara en ersättare till Network Manager. wicd funkar bättre, men inte bra - jag måste här sitta och klicka i och ur "Automatically connect to this network" fram och tillbaka, trycka på Connect däremellan, och efter ett par försök så funkar det. wicd funkar däremot inte med mitt jobbnätverk, men där funkar Network Manager.

Jag har läst att wicd och Network Manager kan skapa konflikter, och har därför avinstallerat först den ena, sen den andra, men det ger samma resultat som när båda är installerade.

Allra helst skulle jag ju gärna få detta att funka med Network Manager enbart, men om någon kommer på en gångbar lösning med wicd så är det väl också välkommet.

Jag antar att ni behöver någon sorts output från mystiska kommandon, så fråga gärna efter det... jag är rätt grön.
Citera
2012-10-15, 21:29
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Stoppa i en nätverkskabel, och kör en uppdatering.
Troligen ramlar en lösning in!
Citera
2012-10-15, 21:35
  #3
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stoppa i en nätverkskabel, och kör en uppdatering.
Troligen ramlar en lösning in!

Har kört uppdateringar utan att det hjälper.
Citera
2012-10-15, 22:00
  #4
Medlem
jolindbes avatar
Problemet löstes genom att byta från WPA-PSK [TKIP] till WPA2-PSK [AES] i routerns säkerhetsinställningar. Ingen aning om varför detta skulle vara bättre. Funkar nu utmärkt i Network Manager.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback