Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-14, 13:20
  #1
Medlem
-BHF-s avatar
Hej!

Jag har haft ett problem ett bra tag nu med en gammal iMac som legat ca 2 år i garderoben. Jag vill ta tag i problemet och försöka ordna upp det en sista gång innan jag antingen slänger den eller skickar in den på reperation (beroendes på kostnad)

Jag hade dubbla operativsystem, mac os X samt Windows 7 innan jag fick bluescreen. När jag skulle starta upp datorn igen så hörde man startljudet som vanligt -> blev vitt och sedan svart och inget mer med saken.

Jag fick tips om att använda ubuntu live CD för att försöka rädda mina filer och efter ett BRA tag lyckades jag att göra det. Jag fortsatte med att formatera om datorn med ubuntu men när jag väl skulle installera operativsystemet så frystes allting. Jag startade om datorn och försökte boota med Ubuntu igen, det laddade och laddade men till slut kom den inte in. Istället såg jag massor av olika färger.

Jag har nog försökt att boota med ubuntu ca 100 ggr efter dess men alltid samma problem. Jag testade att boota med mac os X cd'n - äpplet dyker upp, det laddar och laddar och laddar men vägrar komma in. Man hör hur datorn försöker läsa av cd'n men den laddar bara om och om igen.

Jag har resettat vram men vet inte riktigt mer vad jag kan göra. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Kan det möjligtvis vara så att cd avläsaren eller grafikkortet är paj? (dock tror jag inte det är sistnämnda då jag kom in några gånger via ubuntu)

Någon?
Citera
2012-10-14, 15:25
  #2
Medlem
Tror på trasigt grafikkort utifrån din beskrivning av problem och ålder på dator. Nvidia hade stora problem runt 2008 med sina grafikkretsar.
Citera
2012-10-14, 15:36
  #3
Medlem
-BHF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Tror på trasigt grafikkort utifrån din beskrivning av problem och ålder på dator. Nvidia hade stora problem runt 2008 med sina grafikkretsar.

I see. Finns det något sätt att ordna det innan man lämnar in den på reperation, förresten vad kostar det ungefär att fixa detta problem?

Spec:
Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac6,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: IM61.0093.B07
SMC-version: 1.10f3

Är inte modellen från late 2006 eller mid 2007? Jag är riktigt dålig på mac's. Haha.
__________________
Senast redigerad av -BHF- 2012-10-14 kl. 15:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback