2012-10-14, 12:19
Medlem
Uppdaterade BIOS igår kväll för att sedan direkt finna att min lagringsdisk (WS4000KD-00NAB0) var borta.

Väl i BIOS (EDIT: P8Z68-V PRO v.3402(?)) så syns den, men den vägrar visas i Windows - Computer Management eller i Western Digitals egna Data Lifeguard Diagnostics.

Någon som har en idé om hur jag får tillbaka den ack så viktiga enheten?

EDIT2; Ibland när jag kollar av Computer Management och scannar av efter nya diskar så hittar den disken. (http://qoou.net/images/2012/10/14/O9HlL.jpg), försöker läsa in den men slutar sedan svara och försvinner från listan.
Senast redigerad av gizze 2012-10-14 kl. 12:50.
Citera
2012-10-14, 13:30
Medlem
Uppdaterar man bios så bruka det stå i instruktionerna att man ska nollställa bios också efteråt. Även om man inte uppdaterat så kan nollställning av bios fixa konstiga fel.

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar så att datorn inte stanna och tjatar varje gång datorn startar mm.
Citera
2012-10-14, 13:38
Medlem
Tack, ska testa ta ur CMOS-batteriet lite senare.

Edit; Fungerade alldeles utmärkt att nollställa CMOS med jumprarna (då inget batteri fanns). Så tack för tipset!

Edit2; Exakt samma problem tydligen, då den inte kan läsa filerna. Nu var hårddisken borta från listan igen.
Senast redigerad av gizze 2012-10-14 kl. 14:04.
Citera
2012-10-14, 15:15
Medlem
sommarlovs avatar
Man ska inte "nollställa" Bios, man ska ladda "Default settings".
Sedan väljer man vad man hade innan, internt ljudkort på/av med mera.

Viktigaste är att man väljer ACHI eller IDE rätt efter ens ursprungliga installation, tittade du efter vad du hade innan uppgradering av Bios??
Citera
2012-10-14, 15:39
Medlem
Ladda "Default settings" räcker dock inte vid vissa fel. Därav förslaget att nollställer bios på de andra sätten. Inget hindrar en att göra både och.

Det finns alltid ett batteri i stationära datorer. Troligen har du inte kollat ordentligt under alla kablar, grafikkort, PCI osv som burka vara i vägen. Fast jumpern går också bra att använda.

Testa hårddisken med en annan dator.

Du kan testa de att flytta sata kabeln till en av de andra sata portarna. Speciellt om de har olika färger så kanske problemet bara är med den ena färgen. Testa annan sata kabel, strömkabel.

Kan också vara nån bugg i nya bios versionen så i värsta fall får du testa med en äldre.
Senast redigerad av panpo98 2012-10-14 kl. 15:46.
Citera
2012-10-15, 16:01
Medlem
Menade så klart att batteriet inte fanns lättillgängligt, så orkade inte bråka med att plocka ur grafikkortet. Så jumpern fungerade lika bra.

Efter att ha slitit mig i håret i 2 dagar så fungerar det äntligen. Kan dock inte sätta fingret på exakt vad jag gjorde för att få det att fungera. Det hoppade liksom igång av sig självt, mer eller mindre.

Uppskattar alla svar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in