Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-13, 14:45
  #1
Medlem
Hejsan,

Vi är några i släkten som funderar på att besöka de värmländska skogarna i vinter. Ingen av oss har besökt ett stort WRC-rally förut så någon kanske kan hjälpa oss och besvara ett par frågor.

Vad kostar det? Är det gratis att stå i skogen och spana på specialsträckorna?
Vad kostar det att parkera? Besöka travbanan?

Boende är en annan viktig fråga. Vad kan ett enklare boende på vandrarhem ,alternativt campingplats för husvagn, kosta per natt?

Fler frågor kommer säkert att dyka upp efter hand och en fortsatt diskussion vore trevligt.

Väl mött i skogen!
Citera
2012-10-13, 14:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik78
Vad kostar det? Är det gratis att stå i skogen och spana på specialsträckorna

Är väl 500kr för rallypass kostar typ 120kr sträcka annars.

Citat:
Vad kostar det att parkera? Besöka travbanan?

Kostar väl en sådär 50kr. Parkering alltså.

Citat:
Boende är en annan viktig fråga. Vad kan ett enklare boende på vandrarhem ,alternativt campingplats för husvagn, kosta per natt?

Kör på husvagn. Vet inte pris. Du ska vara ute i god tid för att få nåt annat.
Citera
2012-10-13, 15:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Är väl 500kr för rallypass kostar typ 120kr sträcka annars.



Kostar väl en sådär 50kr. Parkering alltså.



Kör på husvagn. Vet inte pris. Du ska vara ute i god tid för att få nåt annat.


Tack för ditt svar!
Det verkar som om man kan komma undan ganska billigt om man är fyra grabbar som bor i husvagn med egen mat och tuffar runt i bil mellan alla SS.
Citera
2012-10-13, 16:58
  #4
Medlem
BleAivanos avatar
Jag skulle föreslå att ni skippar travbanan, har varit där en gång och
det var inget att se. Avslaget, dålig sikt, lite folk ingen riktig rally känsla.

Parkering saknas oftast på sträckorna och det innebär att man tvingas parkera
på tillfartsvägen = risk för låååång promenad fram till sträckan. Var därför ute ute i god tid.

Datumet är spikat i alla fall:7-10 februari.

Angående camping så kan du kolla här;
http://www.radastrand.com/sv/index.html
http://www.radastrand.com/sv/price2.html#rally
Citera
2012-10-13, 20:37
  #5
Medlem
är också sugen på att åka
vilka kommer att köra? några kända namn?
Citera
2012-10-13, 20:54
  #6
Medlem
perskas avatar
VM-eliten kommer köra. :-D

Sisådär en hundring i entré plus 50 spänn för bilen.

Har åkt två dagar några gånger, med en övernattning alltså.

Skulle skippa rallypass, det kommer bli billigare utan. Har väl lyckats vara upp i samma summa som det
kostar något år men ofta så blir det billigare då det inte är säkert att dom tar betalt på alla ställen man går in på.

Sen så går i regel varje sträcka två gånger varje dag, stannar man då kvar så är det bara en entré den
dagen.

Ett tips om du räknar på tider så är det att fan dubbla allt, det kan vara riktigt jävla trögt att ta sig någonstans där.

Boende kostar väl som boende kostar överlag, lite saltat för att det är VM-rally givetvis.

Ska ni sova en natt så skulle jag rekommendera att ni hyr ett par dubbelrum, det är jävligt mycket skönare än att hålla på med stuga där man ska släpa med sig sängkläder och städa innan man åker.

Det sista tipset är att om ni inte är vana rallybesökare så tycker jag ni ska åka på lite andra rallyn.
VM-rallyt är ett jävla jippo och långt ifrån årets rallyhöjdpunkt, iaf om ni frågar mig.
Det är typ 10 bilar som är spektakulära, sen är det inget märkvärdigt. Bara alla ovanstående nackdelar.
Citera
2012-10-13, 21:49
  #7
Medlem
Ozmeisters avatar
Glöm inte ved om det blir kallt! Det säljs en del längs med vägarna och på mackarna om jag inte minns fel?

Att göra en brasa och sitta på samma sträcka är min rekommendation, självklart en som går två gånger. Under tiden man väntar på WRC kör SM-bilar och lite diverse fordon. Man kan också gå längs sträckan till ett nytt ställe.

Det man önskar sig när man är där uppe är en snöskoter och riktigt god lokalkännedom.
Citera
2012-10-13, 22:04
  #8
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Glöm inte ved om det blir kallt! Det säljs en del längs med vägarna och på mackarna om jag inte minns fel?

Att göra en brasa och sitta på samma sträcka är min rekommendation, självklart en som går två gånger. Under tiden man väntar på WRC kör SM-bilar och lite diverse fordon. Man kan också gå längs sträckan till ett nytt ställe.

Det man önskar sig när man är där uppe är en snöskoter och riktigt god lokalkännedom.


Inget SM 2013, tyvärr.
Citera
2012-10-13, 22:06
  #9
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Inget SM 2013, tyvärr.
Ofan, vet du om de kör något annat?

Alltså då kan det bli jävligt segt att sitta en sträcka.
Citera
2012-10-13, 22:09
  #10
Medlem
MajorMongos avatar
Ska faktiskt göra en liten fuling och kopiera in ett inlägg från Svenska Rallyt 2011-tråden där jag lämnade dessa tips(förutom sträckor, kolla upp den tråden när sträckdragningen släpps, där finns en del matnyttig info):
Citat:
varma handskar och skor är det viktigaste; blir man kall om fötterna blir hela dagen värdelös och man vill helst bara åka hem.
Ta med kontanter. Parkeringsvakterna är snikna som skam, kostar oftast 20 spänn att parkera. Inte mycket att göra åt om man vill stå på parkeringen, men glöm inte kontanterna!
Har du någon radio du kan ta med ut i skogen så gör gärna det! Rallyradion är grym faktiskt, och det är alltid skoj att lyssna på innan bilarna kommer.

Tycker detta stämmer fortfarande(om det inte kostar mer att parkera numera), så kör på ved och varma skor så klarar ni er långt!
För övrigt, är ni lite ovana vid att ta er ut i skogen och kika på biltävling är kanske det bästa tipset att vara i tid. Köer fram till sträckan är inte ovanligt när det börjar dra ihop sig, och vem vill missa eliten?

Och som vanligt: lyssna på funkisarnas anvisningar så blir alla nöjda och glada och vi slipper strukna sträckor! Vi ses vid nån brasa
Citera
2012-10-13, 22:15
  #11
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Ofan, vet du om de kör något annat?

Alltså då kan det bli jävligt segt att sitta en sträcka.
Visst blir det längre utan SM, men Rally Sweden ska(enligt rykten) få båda supportklasserna WRC-2 och WRC-3 så där har man dödat en del tid. WRC-2 innebär gamla SWRC, alltså S2000-reglementet med 4WD, tillsammans med R4(Grupp N i folkmun). WRC-3 är R3, R2 och R1-bilarna alltså 2WD(framhjulsdrivet).
Citera
2012-10-13, 22:17
  #12
Medlem
perskas avatar
WRC 2 kan nog bli rätt bra, Gamla PWRC var ju inget att hänga i julgranen 2012.

Känns som om SWRC och PWRC sammanslaget kommer bli riktigt bra.

Det är ju egentligen inte vilka bilar dom kör som är intressant, utan i vilken klass dom bra
kör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback