Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-12, 20:51
  #1
Medlem
Warissas avatar
Min dröm är att bli professionell jockey. Men man kan säga att min kropp hindrar mig - jag är 171cm och jag växer fortfarande, och för tillfället väger jag 62 kg. Finns det en möjlighet att jag skulle kunna gå ner 10 kg, hålla mig där och kunna bli en bra jockey, eller borde jag vända mig mot montén istället?
Citera
2012-10-12, 20:53
  #2
Medlem
Gorillabass avatar
Här står det om krav m m

http://engelsktfullblod.ifokus.se/ar...-man-en-jockey
Citera
2012-10-12, 20:58
  #3
Medlem
Warissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Här står det om krav m m

http://engelsktfullblod.ifokus.se/ar...-man-en-jockey

Men det står inget om någon max längd, eller finns det ens någon? Eller hänger det bara på vikten?
Citera
2012-10-12, 21:00
  #4
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warissa
Men det står inget om någon max längd, eller finns det ens någon? Eller hänger det bara på vikten?


Finns nog ingen riktig maxlängd så länge man håller vikten, Louise Möller som är en fd jockey var kring 180 cm
Citera
2012-10-12, 21:01
  #5
Medlem
Warissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Finns nog ingen riktig maxlängd så länge man håller vikten, Louise Möller som är en fd jockey var kring 180 cm

Hahah, oj, men okej tack
Citera
2012-10-15, 11:30
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warissa
Hahah, oj, men okej tack

Gunnar Nordling är nog den mest kände av de "längre", han var 177 cm. Problemet är ju i sig inte längden, men att den oftast för med sig mer vikt. Om man väger för mycket kommer hästen inte att kunna få de lättnader som är nödvändiga. Det finns alltså inga regler som förhindrar längre och tyngre ryttare. Däremot finns det alltså praktiska nackdelar.

Det står som sagt:

Citat:
För att få många ritter bör du inte väga mer än 50 - 54 kg.

Med en egen häst kan du rida som amatör och därmed väga mer. Problemet blir likafullt att hästen blir handikappad gentemot de övriga.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-10-15 kl. 11:33.
Citera
2012-10-15, 15:49
  #7
Medlem
Warissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Gunnar Nordling är nog den mest kände av de "längre", han var 177 cm. Problemet är ju i sig inte längden, men att den oftast för med sig mer vikt. Om man väger för mycket kommer hästen inte att kunna få de lättnader som är nödvändiga. Det finns alltså inga regler som förhindrar längre och tyngre ryttare. Däremot finns det alltså praktiska nackdelar.

Det står som sagt:



Med en egen häst kan du rida som amatör och därmed väga mer. Problemet blir likafullt att hästen blir handikappad gentemot de övriga.

Joo, jag förstår, och det kommer antagligen bli mycket tufft för mig att hålla mig på den vikten, men man får väl kämpa
Citera
2013-03-14, 15:30
  #8
Medlem
Hej ser nu att det gått ett år men undrar hur det gått för dig? antar att du är kille som jag och jag har samma dröm! hur gammal är du? jag är 16, nästan 17 och jag har lite samma problem.. Jag är 169cm och väger 61,5 men har spelat mycket fotboll och har byggt muskler och ätit i mängder under de senaste 4 åren. Har nu börjat rida och vill bli jockey men undrar om det går o.s.v? som sagt kul med liknande berättelser och jag undrar hur det gick för dig?
Citera
2013-07-02, 00:43
  #9
Medlem
Warissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirandrew10
Hej ser nu att det gått ett år men undrar hur det gått för dig? antar att du är kille som jag och jag har samma dröm! hur gammal är du? jag är 16, nästan 17 och jag har lite samma problem.. Jag är 169cm och väger 61,5 men har spelat mycket fotboll och har byggt muskler och ätit i mängder under de senaste 4 åren. Har nu börjat rida och vill bli jockey men undrar om det går o.s.v? som sagt kul med liknande berättelser och jag undrar hur det gick för dig?

Hej, shit, förlåt, jag har inte varit inloggad på hur länge som helst!
Jag är en lång tjej på 16 år, 171cm och ca 62 kg - kämpar alltså med vikten.
Jag har läst runt lite, och Gunnar Nordling, som någon nämnde innan var ju en riktigt lång jockey, han var ju ca 177 cm samt någon annan som var 180, så det går ju! Det är bara vikten som blir jobbig ... Men till att börja med kan man ju bara vara träningsjockey, eller vad man ska säga, då man inte behöver vara så vikt-fixerad.
Hursomhelst, för att svara på din fråga - det går, men man får jobba hårt för det, för att få det att funka. Men för att vara säker på om du verkligen vill det här så kanske du ska testa praktisera i ett galoppstall, det gjorde jag, och fick ett riktigt uppvaknande med vad man har att göra med. Med tanke på hur dålig tillgång jag har till att träna med riktiga fullblod och rida dem som i syfte för löp samt att jag snart ska börja gymnasiet så har jag inte riktigt kunnat göra något, men funderar fortfarande på det då och då, men för tillfället lutar jag mest mot att börja rida fälttävlan i stället, men jag har inte bestämt mig.

Om du seriöst överväger att utbilda dig till jockey och är redo för att kämpa för det, kolla in det här:
http://www.svenskgalopp.se/sg/ung-ga...alopp-utb.html

Men du borde verkligen prova på inom praktik innan du ger dig ut på något!
Citera
2013-07-02, 00:47
  #10
Medlem
alrajts avatar
Tänk o se världens tjockaste man som jockey, vilken härlig syn.
Citera
2018-06-01, 17:34
  #11
Avstängd
Hinderryttare brukar vara längre än slätjockeys så det kan passa.
Citera
2021-02-07, 13:30
  #12
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Finns nog ingen riktig maxlängd så länge man håller vikten, Louise Möller som är en fd jockey var kring 180 cm

Hahaha, nu är jag något sen. Men såg att hennes lägsta ridvikt var 52 (!!!!) kg. Hur i hela friden gick det????
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback