Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-12, 00:25
  #1
Medlem
PseudonymouZs avatar
Arturia, det låter STARKT men det låter fan inte bra. Tex deras minimoog simulation, så fan heller att det låter som en minimoog, det låter som arturia filtrerad genom en minimoog.

Tycker allt låter för djävligt som dom gör.

Deras nya analog-synt måste vara världens enda analogsynt som låter illa eller i bästa fall distinkt och tråkig.

Vad säger ni, säger ni?
Citera
2012-10-12, 01:52
  #2
Medlem
Semestas avatar
Vad spelar det för roll? Allt låter inte som du vill att det ska göra. Förstår inte hur du orkar bli arg
Citera
2012-10-12, 13:32
  #3
Medlem
Pestdoktors avatar
MiniBrute är svinbillig och låter förjävla bra tycker jag. Den har ett rått och eget sound, vad är felet?
Citera
2012-10-13, 22:35
  #4
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestdoktor
MiniBrute är svinbillig och låter förjävla bra tycker jag. Den har ett rått och eget sound, vad är felet?

Att soundet inte funkar i låtar så bra, särskilt jobbiga är ljuden att mixa och mastra.

Låter för hårt och det låter inte riktigt analogt heller.

Köpte mig en Moog Minitaur för några dagar sen. Den låter som en analogsynt ska låta.

Du ovan som tror att jag är arg, nej jag är inte arg. Jag är intresserad av om andra upplever samma sak eller om det bara är jag som ogillar deras grejer.
Citera
2012-10-15, 22:47
  #5
Medlem
Pestdoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Att soundet inte funkar i låtar så bra, särskilt jobbiga är ljuden att mixa och mastra.

Låter för hårt och det låter inte riktigt analogt heller.

Köpte mig en Moog Minitaur för några dagar sen. Den låter som en analogsynt ska låta.

Du ovan som tror att jag är arg, nej jag är inte arg. Jag är intresserad av om andra upplever samma sak eller om det bara är jag som ogillar deras grejer.
Men jag är svag för just det hårda som du beskriver. Den passar säkerligen inte till allt, men den är som sagt väldigt billig och rolig att leka med

En Minitaur skulle man ju inte säga nej till heller, gratulerar till köpet.

PS: Jag gillar också feta brudar
Citera
2012-10-18, 02:10
  #6
Medlem
Hypnagogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Att soundet inte funkar i låtar så bra, särskilt jobbiga är ljuden att mixa och mastra.

Låter för hårt och det låter inte riktigt analogt heller.

Köpte mig en Moog Minitaur för några dagar sen. Den låter som en analogsynt ska låta.

Du ovan som tror att jag är arg, nej jag är inte arg. Jag är intresserad av om andra upplever samma sak eller om det bara är jag som ogillar deras grejer.

Det är väl klart den låter analogt! den är ju analog... Vissa analogsynthar låter helt enkelt hårdare än andra och jag tror den kan låta rejält varmt och mysigt också beroende på hur man arbetar med den.

Men alla har ju sin smak. Jag gillar den i alla fall. Bra att minitauren var mer din smak
__________________
Senast redigerad av Hypnagoga 2012-10-18 kl. 02:12.
Citera
2015-02-19, 00:28
  #7
Medlem
Lifeisnows avatar
Nåja..deras vsti-syntar gillar jag..tex Arp 2600, Moog Modular, Casio CS80, Prophet 5 som ligger bra nära originalsounden och trevliga att jobba med i Ableton live 8
Citera
2015-02-20, 13:23
  #8
Avstängd
Lavemangnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Nåja..deras vsti-syntar gillar jag..tex Arp 2600, Moog Modular, Casio CS80, Prophet 5 som ligger bra nära originalsounden och trevliga att jobba med i Ableton live 8
Japp orginalen tar mycket plats också vilket är dåligt :-D
Citera
2015-02-20, 15:56
  #9
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavemangnus
Japp orginalen tar mycket plats också vilket är dåligt :-D

Ja herre gud vad plats de tar..men jag har en Casio CS 80 original fysisk vara väger ca 100 kg ..synten alltså. Köpte den på auktion i USA för ca 20 år sedan..
Citera
2015-02-21, 04:42
  #10
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja herre gud vad plats de tar..men jag har en Casio CS 80 original fysisk vara väger ca 100 kg ..synten alltså. Köpte den på auktion i USA för ca 20 år sedan..

Casio CS-80?
Citera
2015-02-21, 10:43
  #11
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeRape
Casio CS-80?

Citera
2015-02-21, 12:50
  #12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Nåja..deras vsti-syntar gillar jag..tex Arp 2600, Moog Modular, Casio CS80, Prophet 5 som ligger bra nära originalsounden och trevliga att jobba med i Ableton live 8

Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja herre gud vad plats de tar..men jag har en Casio CS 80 original fysisk vara väger ca 100 kg ..synten alltså. Köpte den på auktion i USA för ca 20 år sedan..

Jag förmodar att ni menar Yamaha CS80.

Jag har själv Arturia V-Collection 2.0 med Minimoog V, Moog Modular V, Jupiter-8V, CS-80V, Prophet-V, Prophet VS samt ARP2600 V. Allt levererades i en kartong med CD-skavan samt fysiska manualer för varje synth. Det fanns två exemplar av V-Collection kvar i Sverige vid den här tidpunkten, år 2011. Jag betalade endast 2500 kronor för paketet.

Sedan uppdaterade jag paketet till V-Collection 3 med lite nya synthar och annat.

De två moogsyntharna är väl på på ett sätt, men jag tycker att det ofta är svårt att få ljuden att platsa i en mix. Ljudet är för stort och dominerande. Den synth jag använder mest av dessa är Jupiter och även den nya Oberheim-synthen och Spark Vintage trummaskin.

Men de jag använder allra mest är Camel Audio Alchemy och Korgs egna mjukvaruversioner av deras gamla klassiska synthar (Korg Legacy Collection). De analoga MS-20, Polysix, Mono/Poly och de digitala M1 och Wavestation.

Dessa rekommenderar jag, kul att klassiska digitalsynthar även finns i mjukvaruversioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback