Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-01-08, 19:08
  #25
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam1
Min civilingenjörsexamen (CTH) innehöll i och för sig en kandidatexamen som jag formellt sett blev antagen på... Hur som helst, antagningsformulären är ju inte anpassade för din bakgrund. Däremot tar de ju in folk från hela världen, så de är vana vid att hantera undantag (ett par skolor kontaktade mig efter ansökan och bad om extra information). Är väl bara att lista mastern som din undergraduate degree och hoppas på det bästa.

I SOP:en så bör du nog åtminstone nämna att du gick ett femårigt program med en master som mål, och att detta är relativt standard i Sverige. (I USA skiljer det sig åt hur man ser på mastersexamina mellan olika fält. En master i fysik är t.ex. en misslyckad PhD, medan det inom engineering är en hyfsat vanlig fördjupning som kan leda till andra arbeten.) Sedan ska du förstås vända detta till något positivt, snarare än att be om ursäkt för att vi har ett annat system. Du har redan lyckats väl i kurser på graduate level osv.
Tack för svaret.
Mm.. önskar att LTH hade samma system som Chalmers. Vet att när jag sökte utbytesstudier så fick jag med ett signerat papper från LTH där det stod att de första 180 ECTS credits motsvarar en bachelors degrees kurser, så jag antar att det bästa är att bifoga något liknande i ansökan.
Citera
2013-01-08, 23:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Hur funkar det om man söker PhD-program i USA med en civilingenjörsexamen? Man får ju en Master of Science in Engineering när man blir klar med sin civingutbildning, men man har inte tagit någon bachelors degree (i alla fall inte på LTH, såtillvida du inte skrivit en kandidatuppsats). Tror ni de som läser ens ansökan blir förvirrade av det svenska systemet? Hur mycket av detta behöver man förklara i sitt statement of purpose?

Bättre än att skriva det i SOP tror jag är att låta ens referensperson förklara systemet så gott det går. Då kan han eller hon också skriva in något som att den senare delen av civilingenjörsprogrammet är en masterutbildning (och tar in folk med kandidatexamen utifrån, för så är det väl?) så på ett sätt så ses de första tre åren som ekvivalent som en kandidat, bla bla bla. Om man skriver en lång harang om sånt här själv i sin SOP så blir det lätt hänt att man får en väldigt konstig ton på det hela.
Citera
2013-01-09, 04:24
  #27
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampanil
Bättre än att skriva det i SOP tror jag är att låta ens referensperson förklara systemet så gott det går. Då kan han eller hon också skriva in något som att den senare delen av civilingenjörsprogrammet är en masterutbildning (och tar in folk med kandidatexamen utifrån, för så är det väl?) så på ett sätt så ses de första tre åren som ekvivalent som en kandidat, bla bla bla. Om man skriver en lång harang om sånt här själv i sin SOP så blir det lätt hänt att man får en väldigt konstig ton på det hela.
Som jag förstår så är det inte tänkt för en själv att läsa ens rekommendationer, så det är väl lite av en gamble att man litar på personen beskriver systemet korrekt/tillräckligt bra?
Citera
2013-01-09, 07:08
  #28
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Som jag förstår så är det inte tänkt för en själv att läsa ens rekommendationer, så det är väl lite av en gamble att man litar på personen beskriver systemet korrekt/tillräckligt bra?
Instammer med Kampanil att det antagligen ar battre om du inte gar in pa det for mycket i ditt SOP. Att ursakta sig kommer bara vaga negativt. Jag hade nog forsokt att spendera hogst en mening pa det och i sadana fall vanda det till en fordel och nagot som leder dig in pa varfor de borde acceptera dig. Nagot i stil med:

"Because of the way the Swedish higher education system is designed, my current degree has included several graduate level classes. The experience of more advanced discussions and research have taught me X, X, and X."
Citera
2013-01-09, 15:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Som jag förstår så är det inte tänkt för en själv att läsa ens rekommendationer, så det är väl lite av en gamble att man litar på personen beskriver systemet korrekt/tillräckligt bra?

Det är förstås ett problem, men man får ju välja personerna noga. Inte så lätt, jag vet. Men i allmänhet tror jag det finns en stark fördel av att hitta en person som verkligen förstår hur det fungerar i USA (t.ex. förstår det här med att rekommendationsbrev i USA använder långt mer superlativ än vad som anses brukligt på den här sidan Atlanten), och gör man det borde ju han eller hon också förstå vad som kan vara förvirrande med civilingenjörsprogrammet och hur man förklarar det. Men visst, det är ju knepigt. Man kan ju alltid ge väldigt detaljerade instruktioner om vad som ska skrivas. Att skriva sitt eget rekommendationsbrev är ganska omoraliskt, men när det handlar om de mer objektiva delarna om programmet tycker jag nästan det är okej att i princip skriva det själv.
Citera
2013-01-09, 17:00
  #30
Medlem
Twoswordss avatar
Nar det galler rekommendationer och ifall man skall "skriva en egen" eller inte sa kan man val saga att ens "Statement of Intent" ar som en version av detta dar man kan valja att skriva vad man har gjort tidigare, vad ens mal ar, och varfor man soker till just den specifika institutionen.

Nar det galler rekommendationer ifran andra sa kan man valja mellan optionerna att fa se rekommendationen (pa senare egen begaran) eller ifransaga sig den ratten. Koncensusen i USA verkar vara att ifall man inte ifransager dig den ratten begar man ett stort misstag da den som rekommenderar dig kan kanna att han/hon inte kan skriva helt fritt.
Citera
2013-01-10, 03:37
  #31
Medlem
Dest88s avatar
Tack för svaren, mycket uppskattat. Har en annan fråga om rekommendationsbrev. Jag är för närvarande ute som utbytesstudent vid ett amerikanskt universitet under ett läsår. Förra terminen gjorde jag rätt bra ifrån mig på en kurs och gick ofta på office hours och snackade med professorn, bl.a. om jag planerade att söka till graduate school i framtiden. Så jag har tänkt lite om jag ska ta henne som en av mina referenser ifall/när jag söker. Grejen är att jag kommer troligtvis inte söka (om jag söker) förrän om ungefär 1.5 år tidigast, och jag åker hem till Sverige efter den här vårterminen. Det finns alltså rätt stor risk att hon kommer att ha glömt mig när det är dags för mig att söka. Ska jag be henne att skriva en rekommendation redan nu, eller ska jag helt enkelt vänta och skicka email till henne när det är dags att söka? Vad ska jag ta upp med henne om jag ber om rekommendationsbrev nu? Ska jag ta med CV?
__________________
Senast redigerad av Dest88 2013-01-10 kl. 03:41.
Citera
2013-01-10, 11:24
  #32
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Så jag har tänkt lite om jag ska ta henne som en av mina referenser ifall/när jag söker. Grejen är att jag kommer troligtvis inte söka (om jag söker) förrän om ungefär 1.5 år tidigast, och jag åker hem till Sverige efter den här vårterminen. Det finns alltså rätt stor risk att hon kommer att ha glömt mig när det är dags för mig att söka. Ska jag be henne att skriva en rekommendation redan nu, eller ska jag helt enkelt vänta och skicka email till henne när det är dags att söka? Vad ska jag ta upp med henne om jag ber om rekommendationsbrev nu? Ska jag ta med CV?

Prata med henne och forklara din situation. Fraga ifall hon skulle vara intresserad av att rekommendera dig och isadanafall vad hon vill ha for information av dig och nar.
Citera
2013-02-12, 20:27
  #33
Medlem
Dest88s avatar
När man söker så måste man väl visa upp transcript för alla kurser man läst. Hur fungerar det om man registrerar sig för en kurs men väljer att inte gå på tentan eller blankar (och räknar alltså inte in den kursen i sin examen). Kommer de att se det?
Citera
2013-02-13, 04:18
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
När man söker så måste man väl visa upp transcript för alla kurser man läst. Hur fungerar det om man registrerar sig för en kurs men väljer att inte gå på tentan eller blankar (och räknar alltså inte in den kursen i sin examen). Kommer de att se det?

Registerutdragen (transcript of records) innehåller väl bara de godkända kurserna?
Citera
2013-03-17, 10:52
  #35
Medlem
Tjena!
Jag är snart klar med min ekonomutbildning, på kandidatnivå, och funderar på läsa vidare på masternivå direkt. Jag har starka funderingar på att läsa vidare i USA, men är lite rädd för att inte klara av det, därav är min fråga;
Hur svårt är det att läsa på mastersnivå i USA, jämfört med Sverige?
Det sista jag vill är nämligen att flytta dit, för att sedan komma tillbaka utan att ha klarat av utbildningen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback